Etanol utan konvertering?
Moderator: Forumpolisen
Etanol utan konvertering?
Läste på www.etanolbil.eu att Laguna -02 ska tåla 50% inblandning utan konvertering? Stämmer detta verkligen? Någon som kör Laguna -01> på etanolblandning? Är jäkla inne på det alltså, men har någon gjort det? Hör av er
MVH //André
MVH //André
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
MVH //Andy, Lund
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
- Stymie
- Posts: 3611
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Min Laguna -03 klarar 0% etanol. Det är en diesel.
Med andra ord är det lite farligt att vara så allmän som "Laguna-02".
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
1.6 16v, 1.8 16v, 2.0 16v, 2.0 T fungerar med 30-75% lite olika. Se till o byt bränslefilter efter 200-300mil. Första gången så lossnar lite jox i systemet. När du märker att bilen börjar tappa effekt så har du i för mycket = bilen går snålt.
Om du kopplar på en "etanol box" så kan du köra på 100%. Jag vet 4 bilar som gått på 100% sedan 3år utan problem. Har du turbo = massor av extra hästar![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Om du kopplar på en "etanol box" så kan du köra på 100%. Jag vet 4 bilar som gått på 100% sedan 3år utan problem. Har du turbo = massor av extra hästar
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Hittade en bränsletrycksregulator på skroten i en Audi A6
endast de 3 sista siffrorna i produktnumret var olika från orginalet i min Megane
Och den nya regulatorn ligger på 4bar +-0.2
(orginal 3.0bar)
Har testat att köra på 100% etanol, då var den lite svårstartad vid kallstart
Går bäst på cirka 70-80%
Men förbrukningen har ökat till cirka 0,7-0,85 liter/mil för stadskörning
(Megane K7m 1.6 8v 90hk)
Fakta:
etanolen har cirka 20% lägre verkningsgrad än bensin
och 1bars bränsletryckhöjning ger cirka 8% mer vätskemängd.
endast de 3 sista siffrorna i produktnumret var olika från orginalet i min Megane
Och den nya regulatorn ligger på 4bar +-0.2
(orginal 3.0bar)
Har testat att köra på 100% etanol, då var den lite svårstartad vid kallstart
Går bäst på cirka 70-80%
Men förbrukningen har ökat till cirka 0,7-0,85 liter/mil för stadskörning
(Megane K7m 1.6 8v 90hk)
Fakta:
etanolen har cirka 20% lägre verkningsgrad än bensin
och 1bars bränsletryckhöjning ger cirka 8% mer vätskemängd.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligtDennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte![]()
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Finns det något konkret skäl till att man ska byta olja oftare eller är det en partsinlaga från oljebranschen?
Tycker min R19 går bättre än nånsin på hälften E85 och 2000 mils oljebytesintervall... På ren bensin bytte jag var 1000:e mil men den kanske hade gått längre, provade aldrig. Aha oljan utspädd med sprit, måste vara därför den ser helt ren ut? Den får ju inte rasa nu, räknar kallt med att bilen ska gå 27 000 till hehe
Vad är det Wallace säger i varulvkaninens förbannelse, How could we possibly fail now?![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tycker min R19 går bättre än nånsin på hälften E85 och 2000 mils oljebytesintervall... På ren bensin bytte jag var 1000:e mil men den kanske hade gått längre, provade aldrig. Aha oljan utspädd med sprit, måste vara därför den ser helt ren ut? Den får ju inte rasa nu, räknar kallt med att bilen ska gå 27 000 till hehe
Vad är det Wallace säger i varulvkaninens förbannelse, How could we possibly fail now?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Gjord på regnskog från brasilienkmfdm wrote:Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligtDennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte![]()
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
![Image](http://www.r10-siten.com/gallerier/images/Magnus_cvdoffeR8_s.jpg)
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
![Image](http://www.r10-siten.com/gallerier/images/Magnus_cvdoffeR8_s.jpg)
Påminner om forumets regler, och dp speciellt den delen om signaturErik R19X wrote:Finns det något konkret skäl till att man ska byta olja oftare eller är det en partsinlaga från oljebranschen?![]()
Tycker min R19 går bättre än nånsin på hälften E85 och 2000 mils oljebytesintervall... På ren bensin bytte jag var 1000:e mil men den kanske hade gått längre, provade aldrig. Aha oljan utspädd med sprit, måste vara därför den ser helt ren ut? Den får ju inte rasa nu, räknar kallt med att bilen ska gå 27 000 till hehe
Vad är det Wallace säger i varulvkaninens förbannelse, How could we possibly fail now?
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... .Uppdatera
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
![Image](http://www.r10-siten.com/gallerier/images/Magnus_cvdoffeR8_s.jpg)
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
![Image](http://www.r10-siten.com/gallerier/images/Magnus_cvdoffeR8_s.jpg)
sockerrör är den gjord på........mange wrote:Gjord på regnskog från brasilienkmfdm wrote:Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligtDennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte![]()
.... om etanolen hade varit producerad i sverige så hade kretsloppet blivit bättre
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Precis vad jag menadechh wrote:Jo, men Mange menar nog att dom bränner regnskog för att odla där
Jag kör på Etanol för det ger mer effekt, miljö faktorn är försumbar, för om du räknar in all förstörd mark, diesel till traktorer etc så går det totalt +/- 0 med bensin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
![Image](http://www.r10-siten.com/gallerier/images/Magnus_cvdoffeR8_s.jpg)
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
![Image](http://www.r10-siten.com/gallerier/images/Magnus_cvdoffeR8_s.jpg)
Om man skall vara miljöpartist så vore väl idealet att vi vore självförsörjande på att våra bönder skulle odla massvis raps för framställning av rapsdiesel och skogen skulle användas till Biodiesel. Tyvärr finns inte så mycket mark så det räcker och skogen växer för långsamt för att alla bilar och transportfordon skulle bli mättade.Dessutom skulle det bli så dyrt så ingen hade råd att tanka.
Att producera liten mängd för några få suventionerade hybridbilar är bara en totalt sett ekonomisk flopp.
Nej jag tycker
- oljan till bilar och transportfordon. EJ fasta förbrukare.
- nybyggnation av kärnkraft till försörjning av hushåll och industri..((Hur många skorstenar på hus släpper fortfarande ut icke avgasrenad oljrök eller har ni katalysator och partickelfilter på pannan hemma?))
- Fliseldade fjärrvärmeverk med rökgasrening, även i mindre skala för tex några villakvarter.Då tar vi hand om grenar och skogsavfall som blir vid produktion av pappersmassa och bräder.
- Värmeåtervinning på "energislösande" industri typ stålverk och pappersbruk.
Att producera liten mängd för några få suventionerade hybridbilar är bara en totalt sett ekonomisk flopp.
Nej jag tycker
- oljan till bilar och transportfordon. EJ fasta förbrukare.
- nybyggnation av kärnkraft till försörjning av hushåll och industri..((Hur många skorstenar på hus släpper fortfarande ut icke avgasrenad oljrök eller har ni katalysator och partickelfilter på pannan hemma?))
- Fliseldade fjärrvärmeverk med rökgasrening, även i mindre skala för tex några villakvarter.Då tar vi hand om grenar och skogsavfall som blir vid produktion av pappersmassa och bräder.
- Värmeåtervinning på "energislösande" industri typ stålverk och pappersbruk.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kör man mera miljövänligtkmfdm wrote:Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligtDennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte![]()
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem