Etanol utan konvertering?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Etanol utan konvertering?

Post by Andy_83 »

Läste på www.etanolbil.eu att Laguna -02 ska tåla 50% inblandning utan konvertering? Stämmer detta verkligen? Någon som kör Laguna -01> på etanolblandning? Är jäkla inne på det alltså, men har någon gjort det? Hör av er

MVH //André
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Tror det finns ganska gott om info om detta om du söker lite i forumet.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Min Laguna -03 klarar 0% etanol. Det är en diesel. :lol: Med andra ord är det lite farligt att vara så allmän som "Laguna-02".
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

1.6 16v, 1.8 16v, 2.0 16v, 2.0 T fungerar med 30-75% lite olika. Se till o byt bränslefilter efter 200-300mil. Första gången så lossnar lite jox i systemet. När du märker att bilen börjar tappa effekt så har du i för mycket = bilen går snålt.
Om du kopplar på en "etanol box" så kan du köra på 100%. Jag vet 4 bilar som gått på 100% sedan 3år utan problem. Har du turbo = massor av extra hästar :)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Hittade en bränsletrycksregulator på skroten i en Audi A6

endast de 3 sista siffrorna i produktnumret var olika från orginalet i min Megane
Och den nya regulatorn ligger på 4bar +-0.2
(orginal 3.0bar)

Har testat att köra på 100% etanol, då var den lite svårstartad vid kallstart
Går bäst på cirka 70-80%

Men förbrukningen har ökat till cirka 0,7-0,85 liter/mil för stadskörning
(Megane K7m 1.6 8v 90hk)

Fakta:
etanolen har cirka 20% lägre verkningsgrad än bensin
och 1bars bränsletryckhöjning ger cirka 8% mer vätskemängd.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte :?: :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Dennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte :?: :roll:
Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Finns det något konkret skäl till att man ska byta olja oftare eller är det en partsinlaga från oljebranschen? :P
Tycker min R19 går bättre än nånsin på hälften E85 och 2000 mils oljebytesintervall... På ren bensin bytte jag var 1000:e mil men den kanske hade gått längre, provade aldrig. Aha oljan utspädd med sprit, måste vara därför den ser helt ren ut? Den får ju inte rasa nu, räknar kallt med att bilen ska gå 27 000 till hehe

Vad är det Wallace säger i varulvkaninens förbannelse, How could we possibly fail now? :D
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kmfdm wrote:
Dennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte :?: :roll:
Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt :lol:
Gjord på regnskog från brasilien 8) .... om etanolen hade varit producerad i sverige så hade kretsloppet blivit bättre :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Erik R19X wrote:Finns det något konkret skäl till att man ska byta olja oftare eller är det en partsinlaga från oljebranschen? :P
Tycker min R19 går bättre än nånsin på hälften E85 och 2000 mils oljebytesintervall... På ren bensin bytte jag var 1000:e mil men den kanske hade gått längre, provade aldrig. Aha oljan utspädd med sprit, måste vara därför den ser helt ren ut? Den får ju inte rasa nu, räknar kallt med att bilen ska gå 27 000 till hehe

Vad är det Wallace säger i varulvkaninens förbannelse, How could we possibly fail now? :D
Påminner om forumets regler, och dp speciellt den delen om signatur
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... .Uppdatera :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:
kmfdm wrote:
Dennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte :?: :roll:
Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt :lol:
Gjord på regnskog från brasilien 8) .... om etanolen hade varit producerad i sverige så hade kretsloppet blivit bättre :D
sockerrör är den gjord på........
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jo, men Mange menar nog att dom bränner regnskog för att odla där
Jag kör på Etanol för det ger mer effekt, miljö faktorn är försumbar, för om du räknar in all förstörd mark, diesel till traktorer etc så går det totalt +/- 0 med bensin.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

chh wrote:Jo, men Mange menar nog att dom bränner regnskog för att odla där
Jag kör på Etanol för det ger mer effekt, miljö faktorn är försumbar, för om du räknar in all förstörd mark, diesel till traktorer etc så går det totalt +/- 0 med bensin.
Precis vad jag menade :D om man gör sprit på träd så får man metanol 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om man skall vara miljöpartist så vore väl idealet att vi vore självförsörjande på att våra bönder skulle odla massvis raps för framställning av rapsdiesel och skogen skulle användas till Biodiesel. Tyvärr finns inte så mycket mark så det räcker och skogen växer för långsamt för att alla bilar och transportfordon skulle bli mättade.Dessutom skulle det bli så dyrt så ingen hade råd att tanka.
Att producera liten mängd för några få suventionerade hybridbilar är bara en totalt sett ekonomisk flopp.
Nej jag tycker
- oljan till bilar och transportfordon. EJ fasta förbrukare.
- nybyggnation av kärnkraft till försörjning av hushåll och industri..((Hur många skorstenar på hus släpper fortfarande ut icke avgasrenad oljrök eller har ni katalysator och partickelfilter på pannan hemma?))
- Fliseldade fjärrvärmeverk med rökgasrening, även i mindre skala för tex några villakvarter.Då tar vi hand om grenar och skogsavfall som blir vid produktion av pappersmassa och bräder.
- Värmeåtervinning på "energislösande" industri typ stålverk och pappersbruk.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

kmfdm wrote:
Dennis wrote:Viktigt att komma ihåg också är att man måste byta olja dubbelt så ofta med etanoldrift, så hur mycket vinner man på etanoltankning med högre föbrukning och x-tra oljebyte :?: :roll:
Ingenting vinner man, förutom bra samvete eftersom man kör mera miljövänligt :lol:
Kör man mera miljövänligt :?: :?: När man får dubbelt så mycket spillolja att ta hand om,samt ökad förbrukning. Ok avgaserna blir lite renare men det syns störst skillnad på avgasmätaren när man mäter på en gammal icke katalysatorrenad bil,och hur många såna bilar före 1988 körs som bruksbilar?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply