R19 TXE "förstabilen"-1992-falkenrejsing

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

R19 TXE "förstabilen"-1992-falkenrejsing

Post by Falkenrejsing »

Ja, då var min r19 ombesiktigad och godkännd. Har ägnat den gångna helgen åt en allmän uppsnyggning och tänkte dela med mig av lite bilder på pärlan.

Image

nu ville min internet uppkopling annat, så det blir bara 1 bild för tillfället.


Jag har under tiden jag ägt bilen bytt ut framvagnsbalken och kopplingen (vilket ledde till trassel, milt utryckt) och efter första besiktningen har det blivit en bromsöversyn med nya skivor och belägg fram, bytt avgassystem och underredsbehandlat bilen. Kosmetiskt så är inredningen utbytt (rökning i bilen borde beläggas med dödsstraff) och rutorna bak tonade(solskyddsfilm,sket sig på ena sidan)och centrallås och dylikt utbytt mot fungerande prylar.

Ja nu återstår att se vad som blir framtiden för bilen. Funderingar på ny ratt finns, och även någon typ av väghållningssats. Hade också tänkt sätta in nya högtalare, och kanske nytt luftfilter och avgassystem med lite mer morr än original. Fast först så ska det väl köras lite grann, så får man se sen.

26/3-07
Här är lite fler bilder.

Image

Image
Last edited by Falkenrejsing on 26 Mar 2007, 17:09, edited 2 times in total.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Lite nya bilder på pärlan, dock inga större förändringar på den. Den har fått en uppsättning navkapslar (vilket ser helt ok ut) Inredningsdetaljer har lackerats och lite högtalare satts på plats. Saker som man inte ser är ett par nya motorfästen.

Image


Image
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag har en hel hög med nya och beganade delar till en sån bil du har. :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: R19 TXE "förstabilen"-1992-falkenrejsing

Post by Joakim16v »

Falkenrejsing wrote:Ja nu återstår att se vad som blir framtiden för bilen. Funderingar på ny ratt finns, och även någon typ av väghållningssats. Hade också tänkt sätta in nya högtalare, och kanske nytt luftfilter och avgassystem med lite mer morr än original. Fast först så ska det väl köras lite grann, så får man se sen.
Byt till 16v grejor! Räcker mer än väl till att hålla bilen på vägen.. (för det mesta :P)

Nån får rätta mig om jag har fel, men jag tror att 16v:n har lite större avstånd mellan hjulen jämfört med din, så försök hitta en på en skrot där du kan ta nedra triangellänkarna och nav, gärna med bromsar och allt.. Bromsarna vet jag är lite större än dina. Tror 16v:n har 258-259mm nånting.

Fin bil i alla fall!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
toxiz
Posts: 30
Joined: 23 Jul 2007, 20:07
Location: Orsa

Re: R19 TXE "förstabilen"-1992-falkenrejsing

Post by toxiz »

Falkenrejsing wrote:Ja, då var min r19 ombesiktigad och godkännd. Har ägnat den gångna helgen åt en allmän uppsnyggning och tänkte dela med mig av lite bilder på pärlan.

Image

nu ville min internet uppkopling annat, så det blir bara 1 bild för tillfället.


Jag har under tiden jag ägt bilen bytt ut framvagnsbalken och kopplingen (vilket ledde till trassel, milt utryckt) och efter första besiktningen har det blivit en bromsöversyn med nya skivor och belägg fram, bytt avgassystem och underredsbehandlat bilen. Kosmetiskt så är inredningen utbytt (rökning i bilen borde beläggas med dödsstraff) och rutorna bak tonade(solskyddsfilm,sket sig på ena sidan)och centrallås och dylikt utbytt mot fungerande prylar.

Ja nu återstår att se vad som blir framtiden för bilen. Funderingar på ny ratt finns, och även någon typ av väghållningssats. Hade också tänkt sätta in nya högtalare, och kanske nytt luftfilter och avgassystem med lite mer morr än original. Fast först så ska det väl köras lite grann, så får man se sen.

26/3-07
Här är lite fler bilder.

Image

Image


Tjenare. måste bara få bryta in och säga att jag har en R19 och jag har satt på 2,5" avgassystem ifrån katen och det låter så jävla mysigt ska du veta ;) nästan som en rallybil..
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Så, nu har jag renoverat framvagnen. Detta genom ett byte av, länkarmar, bussningar, spindelleder och framhjulslager. dessutom har jag bytat ett bakhjulslager, vattenpumpen och termostaten.

Jag har också satt på ett sportluftfilter på den.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
Benne
Posts: 6
Joined: 20 Jan 2008, 22:01
Location: Lindome
Contact:

Wow

Post by Benne »

Riktigt fin. Synd bara att den inte hade fina hjulsidor på de 2 första bilderna där den glänser så fint.
Så fin var inte ens min R19 när jag köpte den :)
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

rejält polerad! :)

har några orginal r19 16v 93 (15" 195)fälgar om du är sugen på fälg-facelift :):)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply