Kamrem + service i Umeå ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

jcoboy
Posts: 14
Joined: 14 Mar 2007, 19:57

Kamrem + service i Umeå ?

Post by jcoboy »

Volvo vill ha strax under 10` för kamremsbyte inkl. vattenpump och 3.6` för 6000-mila service.
Någon som kan rekommendera en verkstad med humana priser som gör ett bra jobb?
Jag har en Laguna II som fyller 5 år i sommar.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Mycket billigare blir det inte, någon 1000lapp hit o dit kanske. Om du får strul med bilen senare, tex kamremsbrott etc så förvänta dig INGEN "goodwill" hjälp av Volvo/Renault.


PS Mycket enklare om du skriver modell också.... det skiljer typ 6000:- hos Volvo mellan billigaste och dyraste motorn.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
jcoboy
Posts: 14
Joined: 14 Mar 2007, 19:57

Post by jcoboy »

Det är en 2.0. - motorns specifika nummer kan jag inte rakt av.
Det finns väl fler än volvo i umeåtrakten som är auktoriserade att utföra den här sortens arbete eller ?

/ Christer
Christer Granström - Umeå
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Är från Småland så jag kan inte dina regioner, men jag vet att om inte "rätt" stämpel är i boken så blir det ofta problem (även om du har laglig rätt att serva vart man vill när verkstaden är auktoriserad) vid strul med bilen.

Be om förslag på fler ställen, men se till att allt ingår. En del byter bara rem och då blir det naturligtvis billigare.... men dyrare i längden för dig.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
kawabjorn
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2007, 21:54
Location: Ludvika

Post by kawabjorn »

Jag hade planer på att byta själv men gav upp då jag förstod att kamdrevet på vevaxeln inte har någon kil utan bara sitter med friktion. Hursomhelst bytte jag kamrem+vattempump hos fastmec i Ludvika. Totalpris för arbete+material var inkl glykol var 5500 kr. De stämplade också min bok. Att Volvos stämpel skulle vara värd 4500 kr på en bil som är värd ca 60000 kr har jag väldigt svårt att förstå.
Björn Sandin, Laguna 1,6 combisedan -01
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

kawabjorn wrote:Jag hade planer på att byta själv men gav upp då jag förstod att kamdrevet på vevaxeln inte har någon kil utan bara sitter med friktion. Hursomhelst bytte jag kamrem+vattempump hos fastmec i Ludvika. Totalpris för arbete+material var inkl glykol var 5500 kr. De stämplade också min bok. Att Volvos stämpel skulle vara värd 4500 kr på en bil som är värd ca 60000 kr har jag väldigt svårt att förstå.
Då kanske dom har rabatt på renaults specialverktyg, utbildningar och andra saker renault kräver av de certifierade verkstäderna.
Eller så har de inte dessa saker överhuvudtaget?
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
kawabjorn
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2007, 21:54
Location: Ludvika

Post by kawabjorn »

Specialverktyg har de, men visst kan det vara så att de saknar en utbildning som Renault kräver, MEN, konsumentköplagen gäller och har de gjort ett dåligt jobb (vilket jag är rätt säker på att de inte gjort) så får de ta ansvar för detta.
Hela frågan gäller egentligen vilken filosofi man har, jag har inga problem med de som vill ha märkesverkstans stämplar i boken, men den stämpeln kostar en del. Jag och många andra söker i billigare alternativ, dessa behöver inte vara sämre. Sen är det väl så att ju nyare bilen är, desto viktigare är det att ha serviceboken korrekt ifylld. I mitt fall är bilen 6 år och inte värd så mycket, därmed är inte heller stämplarna värda så mycket.
Björn Sandin, Laguna 1,6 combisedan -01
Falkenrejsing
Posts: 46
Joined: 09 Feb 2007, 21:57
Location: Falkenberg

Post by Falkenrejsing »

Jag fattar vad du menar, jag servar också själv (92:a r19) men det är inte bara stämplen som kostar pengar, det kostar pengar att vara licenserad med.
Stefan Johansson
Renault 19 TXE
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Jag fattar vad du menar, jag servar också själv (92:a r19) men det är inte bara stämplen som kostar pengar, det kostar pengar att vara licenserad med.
Ja att ha tre Clipar och fem dialogys-macar är inte helt gratis. Och en Co-Tech- utbildning för ca 200 000:- ovanpå det.[/quote]
Pellezaros
Posts: 7
Joined: 09 May 2007, 12:21
Contact:

Kamrem

Post by Pellezaros »

Jag har en Laguna II 3.0 V6 och jag har beställt jobb för att byta kamrem, priset med vattenpump blev 9700:- och det är ätt hjävla jobb att byta för man få plock ur motorn, ett jobb som tar c.a 6tim?
pellezaros
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

Post by tak256 »

ta ur motorn????? det gäller bara espace
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tak256 wrote:ta ur motorn????? det gäller bara espace
går utan att göra det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
tak256
Posts: 143
Joined: 20 Feb 2003, 09:55
Location: Sweden

kamre

Post by tak256 »

om det är en laguna så går det men det är rätt mycket jobb 6timmar är med motorn på plats
mer hästar ännumera åkkomfort Vel Satis 3.5 V6 Nisse Åberg veda
Nike
Posts: 29
Joined: 01 Oct 2006, 19:57

Post by Nike »

Självfallet är det så att Volvo/Renault tar ut en hel del pengar för sitt varumärke. Utbildningarna och verktygen hade ju betalat sig ganska snabbt om det var dessa prisskillnaderna baserades på.
Niklas Samuelsson - Alingsås
Renault Clio 1,4 -99
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Post by Ricki »

Jag håller på att leta för fullt bland verkstäder i Uppsala för att byta kamrem + vattenpump på min clio. Billigaste jag hittat hittills är 5.700kr. Ska ringa runt lite mer i morgon. Men låter det vettigt? Sitter också i situationen att bilen inte är värd någon stämpel :wink:. Upplandsmotor skulle ha 8.500kr :shock:.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Post Reply