R10 Major R1190 - 1967 - Mathias

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

R10 Major R1190 - 1967 - Mathias

Post by Mathias »

Tänkte att jag skulle lägga upp en liten projekttråd om min R10:a.

Intresset för gamla Renaulter kommer egentligen av att farsan åkte Renault en gång i tiden. Han körde båda R8 och R10 på den tiden det begav sig.

Hösten 2000 hittade jag ett fint R10-objekt på annons i Classic Motor. Med inredning i nyskick, full dokumentation och en garanterad mätarställning på 6300 mil var valet inte så svårt. Rost fanns dock i skärmar och hjulhus, samt några parkeringsskador, vilket gjorde det nödvändigt med viss svetsning och byte av skärmarna, samt delvis omlackering. I samband med byte av koppling och motorlyft lackerade jag också om motorrummet.

Renoveringen blev av den "rullande" sorten. Man var ju lite för sugen på att ut och åka, samt att jag studerade och bodde på annan ort under den här tiden. Så under 2001 svetsade jag hjulhusen och bytte skärmar, förutom en utbytes-skärm som jag inte lyckades att få tag på förrän till -02. Då byttes även den, samt utförde dito svetsning. 2003 var det dags för kopplingsbyte och då passade jag även på att lackera om motorrummet och tillhörande detaljer.

Så sedan 2003 är detta min sommarbil som jag åkt med en hel del träffar och andra turer. Det har blivit ganska exakt 2000 sommarmil sedan köpet :D

Kanske ska tillägga att bilen är helt standard :wink:
Last edited by Mathias on 28 Apr 2007, 10:53, edited 1 time in total.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Här är lite bilder från renoveringen:

Image
Image
"Lite" rost att ta hand om :shock:

Image
Image
Image
Rosten lagad :)

Image
Motorrummet klart för lackering...

Image
Lackerat och klart
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Såhär såg det ut på premiärturen 2007:

Image
Image
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Inget dåligt jobb du lagt ner på din R10 Mathias! Ett sånt motorrum har man all anledning att vara stolt över. Eller - förresten, hela bilen. Hur många timmar och kronor har du lagt ner på att få den i så fint skick? Kanske svårt att säga, men det är en hel del möda och tid som gått åt. Det kan säkert inte värderas i pengar, när man lagt ner hjärta å själ i jobbet.
"Hon" är fin. Eller är det en "han"?
Ses på Tjolöholm.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

kmfdm wrote:Inget dåligt jobb du lagt ner på din R10 Mathias! Ett sånt motorrum har man all anledning att vara stolt över. Eller - förresten, hela bilen. Hur många timmar och kronor har du lagt ner på att få den i så fint skick? Kanske svårt att säga, men det är en hel del möda och tid som gått åt. Det kan säkert inte värderas i pengar, när man lagt ner hjärta å själ i jobbet.
"Hon" är fin. Eller är det en "han"?
Ses på Tjolöholm.
Tack! :D

Jag har ju aldrig rivit ner hela bilen i delar (eftersom det inte heller behövts) utan renoverat och förbättrat samtidigt som jag ville hålla det så nära orenoverat originalskick som möjligt. Har inte mätt antalet timmar exakt, men uppskattningsvis bortåt 500 timmar har det nog blivit. Så det är ju inget i jämförelse med de som helrenoverar och kanske lägger ner 2500 timmar på att få bilen klar. Pengar är ju kanske inte så intressant iofs i sammanhanget, men den står mig i dryga 20 000 kr. Och då finns det ju alltid saker man kan förbättra ytterligare :roll:

Det är en hon (tror jag) :oops: Måste väl vara det för blå är ju kärleken till den här fransyskan 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mathias wrote:
kmfdm wrote:Inget dåligt jobb du lagt ner på din R10 Mathias! Ett sånt motorrum har man all anledning att vara stolt över. Eller - förresten, hela bilen. Hur många timmar och kronor har du lagt ner på att få den i så fint skick? Kanske svårt att säga, men det är en hel del möda och tid som gått åt. Det kan säkert inte värderas i pengar, när man lagt ner hjärta å själ i jobbet.
"Hon" är fin. Eller är det en "han"?
Ses på Tjolöholm.
Tack! :D

Jag har ju aldrig rivit ner hela bilen i delar (eftersom det inte heller behövts) utan renoverat och förbättrat samtidigt som jag ville hålla det så nära orenoverat originalskick som möjligt. Har inte mätt antalet timmar exakt, men uppskattningsvis bortåt 500 timmar har det nog blivit. Så det är ju inget i jämförelse med de som helrenoverar och kanske lägger ner 2500 timmar på att få bilen klar. Pengar är ju kanske inte så intressant iofs i sammanhanget, men den står mig i dryga 20 000 kr. Och då finns det ju alltid saker man kan förbättra ytterligare :roll:

Det är en hon (tror jag) :oops: Måste väl vara det för blå är ju kärleken till den här fransyskan 8)
Inget passande namn till den blå skönheten?
Michelle är ju redan upptaget. Det har Johan på sin Laguna. Chérie är upptaget åxxå. Kanske en namngivingsceremoni på Tjolöholm :lol: där publiken får rösta på ett lämpligt namn till henne :?:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Som du redan vet så har du en mycket fin 10´a

Som lite kuriosa för alla andra (mathias har redan hört det) så är ju som alla vet en 10 en förlängd 8 (framtill framför framhjulet och baktill bakom bakhjulet). Och myten säger att han som designade 8´an slutade på renault i vredesmod när 10´an kom för han tyckte de hade de hade våldtagit hans design :shock: :lol: å visst förstår man honom... den är ju inte snygg.... men ack så tuff :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:
Mathias wrote:
kmfdm wrote:Inget dåligt jobb du lagt ner på din R10 Mathias! Ett sånt motorrum har man all anledning att vara stolt över. Eller - förresten, hela bilen. Hur många timmar och kronor har du lagt ner på att få den i så fint skick? Kanske svårt att säga, men det är en hel del möda och tid som gått åt. Det kan säkert inte värderas i pengar, när man lagt ner hjärta å själ i jobbet.
"Hon" är fin. Eller är det en "han"?
Ses på Tjolöholm.
Tack! :D

Jag har ju aldrig rivit ner hela bilen i delar (eftersom det inte heller behövts) utan renoverat och förbättrat samtidigt som jag ville hålla det så nära orenoverat originalskick som möjligt. Har inte mätt antalet timmar exakt, men uppskattningsvis bortåt 500 timmar har det nog blivit. Så det är ju inget i jämförelse med de som helrenoverar och kanske lägger ner 2500 timmar på att få bilen klar. Pengar är ju kanske inte så intressant iofs i sammanhanget, men den står mig i dryga 20 000 kr. Och då finns det ju alltid saker man kan förbättra ytterligare :roll:

Det är en hon (tror jag) :oops: Måste väl vara det för blå är ju kärleken till den här fransyskan 8)
Inget passande namn till den blå skönheten?
Michelle är ju redan upptaget. Det har Johan på sin Laguna. Chérie är upptaget åxxå. Kanske en namngivingsceremoni på Tjolöholm :lol: där publiken får rösta på ett lämpligt namn till henne :?:
(Diesel)-Doris är också upptaget. Har en R18 kombi med turbo diesel. När turbo mätaren pekar på sex, då är hon het. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

kmfdm wrote: Inget passande namn till den blå skönheten?
Michelle är ju redan upptaget. Det har Johan på sin Laguna. Chérie är upptaget åxxå. Kanske en namngivingsceremoni på Tjolöholm :lol: där publiken får rösta på ett lämpligt namn till henne :?:
Nej inget namn :oops: Haha, ja kanske det. Men då får det nog bli en "ceremoni" inom Renaultavdelningen... :roll: Annars blir man nog utskrattad :shock: :lol:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Johan wrote: (Diesel)-Doris är också upptaget. Har en R18 kombi med turbo diesel. När turbo mätaren pekar på sex, då är hon het. :lol:
Haha, där ser man :lol: :lol: Dock är ju min fransyska ingen diesel, så det hade ju inte varit aktuellt med just det namnet... Får fundera vidare helt enkelt :roll:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mathias wrote:
Johan wrote: (Diesel)-Doris är också upptaget. Har en R18 kombi med turbo diesel. När turbo mätaren pekar på sex, då är hon het. :lol:
Haha, där ser man :lol: :lol: Dock är ju min fransyska ingen diesel, så det hade ju inte varit aktuellt med just det namnet... Får fundera vidare helt enkelt :roll:
Jeanne D´Arc?
Marie Antoinette?
Petite bleu?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Mathias wrote:
kmfdm wrote: Inget passande namn till den blå skönheten?
Michelle är ju redan upptaget. Det har Johan på sin Laguna. Chérie är upptaget åxxå. Kanske en namngivingsceremoni på Tjolöholm :lol: där publiken får rösta på ett lämpligt namn till henne :?:
Nej inget namn :oops: Haha, ja kanske det. Men då får det nog bli en "ceremoni" inom Renaultavdelningen... :roll: Annars blir man nog utskrattad :shock: :lol:
Du kan vara lugn... bara en av mina bilar har namn och det beror på att förra ägaren hade gett honom namnet Esbjörn :D Alla de andra bilarna är namnlösa :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:
Mathias wrote:
kmfdm wrote: Inget passande namn till den blå skönheten?
Michelle är ju redan upptaget. Det har Johan på sin Laguna. Chérie är upptaget åxxå. Kanske en namngivingsceremoni på Tjolöholm :lol: där publiken får rösta på ett lämpligt namn till henne :?:
Nej inget namn :oops: Haha, ja kanske det. Men då får det nog bli en "ceremoni" inom Renaultavdelningen... :roll: Annars blir man nog utskrattad :shock: :lol:
Du kan vara lugn... bara en av mina bilar har namn och det beror på att förra ägaren hade gett honom namnet Esbjörn :D Alla de andra bilarna är namnlösa :D
Oj oj oj...då får vi ta med oss "dopningsmedel" om det blir fler namngivningsceremonier. Champagne? 1664? Cognac?
Är det den grå som skall döpas?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

isf är det den grå som även den behöver ett namn (om inte räcerdoffen räcker som namn :P ) frågan är somsagt vad man skall döpa en bil i för vätska
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

mange wrote:isf är det den grå som även den behöver ett namn (om inte räcerdoffen räcker som namn :P ) frågan är somsagt vad man skall döpa en bil i för vätska
Kanske ska heta le gris hideux
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply