Vettig Laguna?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rajraj

Vettig Laguna?

Post by rajraj »

Hej!

Var hos en bilhandlare och provkörde en Laguna i helgen. Jag och sambon ska köpa en någorlunda ordentlig bil för första gången. Kombi med dragkrok måste det vara. Jag har trott att Lagunan är för liten för oss men blev positivt överraskad när vi såg den i verkligheten. Någon som vet om det går in en barnvagn i den?

Bilen vi tittade på var en Laguna II 2.0T Tour Classe Affaire Ph1 -03 som gått ca 15500 mil. Tyckte den var underbar att sitta i och köra, både jag och sambon blev lika positivt överraskade. En bil med hög "rolighetsfaktor" och riktigt bekväm! Snygg dessutom!

Bilen har stått ganska länge hos bilhandlaren, det verkar som de haft svårt att få den såld. De vill ha 83000 för den. De har servat och kostat på den drygt 14000 kr, allt enligt säljaren. Enligt bilpriser.se är den värd ca 99000 hos en bilfirma, alltså känns det som ett bra pris. Såg ut att vara i ganska fint skick också. Lite småskavanker på utsidan och lite sliten kring växelspaken på insidan, men det var allt vi kunde hitta. Varför tror ni inte de har sålt den än?

Och hur står sig Lagunan när det gäller priser för reservdelar och annat jämfört med t ex storsäljarna Volvo V70 och Saab 9-5? Och får man något för den om tre till fem år när man vill byta igen? Hur långt kör man den problemfritt tro?

Rent instinktivt känns det som att vi båda vill ha bilen men bör vi vara skeptiska?

Hoppas att ni Renault-kunniga personer kan ge oss lite klarhet!
Mvh Erik
chh

Post by chh »

Köpare blir antagligen "rädda" när dom ser 15000mil, men 2.0T har inga speciella problem vad gäller motorn. Har den bara varit servad så är den nog ok. Ta bara en ordentlig titt på alla elprylar + att du lämnar den till ett M-test så ska du se att du blir en lycklig ägare. :D Vid 15000 så är ju i stort alla slitdelar bytta, så du borde nog kunna köra billigt ett tag.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
mange
Forumpolis

Re: Vettig Laguna?

Post by mange »

rajraj wrote:Hej!

Var hos en bilhandlare och provkörde en Laguna i helgen. Jag och sambon ska köpa en någorlunda ordentlig bil för första gången. Kombi med dragkrok måste det vara. Jag har trott att Lagunan är för liten för oss men blev positivt överraskad när vi såg den i verkligheten. Någon som vet om det går in en barnvagn i den?

Bilen vi tittade på var en Laguna II 2.0T Tour Classe Affaire Ph1 -03 som gått ca 15500 mil. Tyckte den var underbar att sitta i och köra, både jag och sambon blev lika positivt överraskade. En bil med hög "rolighetsfaktor" och riktigt bekväm! Snygg dessutom!

Bilen har stått ganska länge hos bilhandlaren, det verkar som de haft svårt att få den såld. De vill ha 83000 för den. De har servat och kostat på den drygt 14000 kr, allt enligt säljaren. Enligt bilpriser.se är den värd ca 99000 hos en bilfirma, alltså känns det som ett bra pris. Såg ut att vara i ganska fint skick också. Lite småskavanker på utsidan och lite sliten kring växelspaken på insidan, men det var allt vi kunde hitta. Varför tror ni inte de har sålt den än?

Och hur står sig Lagunan när det gäller priser för reservdelar och annat jämfört med t ex storsäljarna Volvo V70 och Saab 9-5? Och får man något för den om tre till fem år när man vill byta igen? Hur långt kör man den problemfritt tro?

Rent instinktivt känns det som att vi båda vill ha bilen men bör vi vara skeptiska?

Hoppas att ni Renault-kunniga personer kan ge oss lite klarhet!
Mvh Erik
Påminner om forumsregler :D
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4915
Namn och ort skall synas i signaturen
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
rajraj

Post by rajraj »

Ooops!

De flesta forumregler brukar mest handla om sunt förnuft och jag brukar sköta mig ganska skapligt så jag slarvade väl lite med att läsa igenom reglerna :)

Men nu har jag lagt till en signatur enligt regelverket!
Erik Petersson, Vetlanda
mange
Forumpolis

Post by mange »

Perfekt 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
LENN

Post by LENN »

Det går att få in en barnvagn. Vi hade en relativt stor barnvagn och den kunde man inte bara köra in i skuffen utan fíck ta in den och vända på den 90 grader.

/Fredrik
Fredrik Lenngren
Norrköping

Laguna III 2,0 dCi
RolandM

Post by RolandM »

Laguna II har inte lyckats i Sverige, mycket beroende på för hård intern-konkurrens eftesom det är Volvo som säljer den och Volvo har ju bilar i samma prisklass... Laguna kan vara svårsåld som begagnad ja, men det är en fantastisk skön bil för många mil. Det har förekommit en del problem med tändstift, spindelleder och elektronik (låskorten har krånglat på vintern). Barnsjukdomar som har åtgärdats på garanti.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Post Reply