Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

R12-Kent wrote:Mycket snyggt! Jag får uppdatera ljudet i 12an om jag ska ha nåt att sätta i mot det bygget. Problemet är att min generator är lika kraftig som en cykel dynamo så jag får nog byta både generator och stereo. Nu väntar jag bara på att få provlyssna, :twisted: .
Den bör vara inspelad lagom till rekningen i Sunne 30 juni. ...Några förslag på musik? Finns det nån korvkiosk i Sunne som vi kan åka runt å spela för? Dansband har jag inte :D så det blir svårt att smälta in i volvoraggargänget :oops:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Bengt wrote:lilla stumpan :roll: (förlåt jag menar de runda sakerna som snurrar :wink: för du har en på varje sida (om du har 4hjul)
:!: Jag trodde inte att bromsskivorna snurrade :shock: herregud...då är alltså hjulen fästa direkt på bromsskivorna, som i sin tur snurrar. Aha..nu förstår jag hur det hänger ihop :D

Knappast någon mening att ha annat än original bromsskivor på en bil som inte är nåt prestanda monster. Och 4 skivor är det inte, bara två. Det kanske finns Brembo Trumbromsar åxxå :o
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:
R12-Kent wrote:Mycket snyggt! Jag får uppdatera ljudet i 12an om jag ska ha nåt att sätta i mot det bygget. Problemet är att min generator är lika kraftig som en cykel dynamo så jag får nog byta både generator och stereo. Nu väntar jag bara på att få provlyssna, :twisted: .
Den bör vara inspelad lagom till rekningen i Sunne 30 juni. ...Några förslag på musik? Finns det nån korvkiosk i Sunne som vi kan åka runt å spela för? Dansband har jag inte :D så det blir svårt att smälta in i volvoraggargänget :oops:
Helter Skelter? :roll:
Det finns ett korvkok på torget i Sunne, har besökt det i amerikanska raggarbilar från 1959. :lol:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Knappast någon mening att ha annat än original bromsskivor på en bil som inte är nåt prestanda monster. Och 4 skivor är det inte, bara två. Det kanske finns Brembo Trumbromsar åxxå

Motor effekt skrev jag inte: utan att förbättra broms sträckan ,4hjul är inte samma sak som 4 bromsskivor men -ok. :wink:
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Bengt wrote:Knappast någon mening att ha annat än original bromsskivor på en bil som inte är nåt prestanda monster. Och 4 skivor är det inte, bara två. Det kanske finns Brembo Trumbromsar åxxå

Motor effekt skrev jag inte: utan att förbättra broms sträckan ,4hjul är inte samma sak som 4 bromsskivor men -ok. :wink:
F´låt, men jag har lite svårt att veta vad du egentligen menar.
Hjul eller bromsskivor eller ok?
Brembo Max var ju bromsskivor, men så finns det ju brembo bromsok åxxå. Vet att fyra hjul inte är lika med fyra bromsskivor :lol: Fyra hjul är lika med två bromsskivor, två ok och två bromstrummor i mitt fall :lol:
Strunt samma, nån uppgradering av bromsar är inte aktuellt. Har bra reaktionsförmåga, det får duga.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:idea: Jag vill inte var dum eller så ,bara att du får bra bromstrräcka dvs så kort som det bara går ,
Då kan det bara bil B Max
,men det kommer en till vinter för dig .Och då kan dina ord vara lag för dina ändringaar eller har jag fel (en trög nollläningbg)=Bengt :wink: Med andra ord vi ses under sommaren
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Bengt wrote::idea: Jag vill inte var dum eller så ,bara att du får bra bromstrräcka dvs så kort som det bara går ,
Då kan det bara bil B Max
,men det kommer en till vinter för dig .Och då kan dina ord vara lag för dina ändringaar eller har jag fel (en trög nollläningbg)=Bengt :wink: Med andra ord vi ses under sommaren
Jaja, vi får prata bromsar under nordiska :lol: om det hinns med. Har själv växt upp i Norrland, men emigrerade till GBG :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:arrow: :idea: DET KAN BARA GÅ ÅT ETT HÅLL :arrow: To the skie (blev det rätt stavad av en trög s**te /B
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skall man ha bättre bromsar kvittar skivorna,det är bromsklossarna som ger friktionen, inte en metallbit,slitsarna tar bort lite gaser och kyler lite,men friktionen gör belägget,och ett bättre belägg klarar även högre temp,så jag tycker inte brembomax skivorna är något att lägga pengar på....Det tyckte även PEAN...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:skall man ha bättre bromsar kvittar skivorna,det är bromsklossarna som ger friktionen, inte en metallbit,slitsarna tar bort lite gaser och kyler lite,men friktionen gör belägget,och ett bättre belägg klarar även högre temp,så jag tycker inte brembomax skivorna är något att lägga pengar på....Det tyckte även PEAN...
Vem är PEAN? Får väl skaffa gröna klossar då, det matchar ju både lack å bromsok :lol: Är det idé att kasta pengar i sjön och gulkromatera originalskivor som ligger oanvända i kartong? Nån fördel att göra det förutom att lura rosten lite?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:
Tony wrote:skall man ha bättre bromsar kvittar skivorna,det är bromsklossarna som ger friktionen, inte en metallbit,slitsarna tar bort lite gaser och kyler lite,men friktionen gör belägget,och ett bättre belägg klarar även högre temp,så jag tycker inte brembomax skivorna är något att lägga pengar på....Det tyckte även PEAN...
Vem är PEAN? Får väl skaffa gröna klossar då, det matchar ju både lack å bromsok :lol: Är det idé att kasta pengar i sjön och gulkromatera originalskivor som ligger oanvända i kartong? Nån fördel att göra det förutom att lura rosten lite?
gulkromatering brukar inte gilla värme så bra,det kan man se i motorrummet..,lite kanske det skyddar mot rost på navet,men det ser man inte så mycket av,hjälper inte till något annars....
Dom gröna klotsarna brukar inte vara så hållbara,verkar ta slut lite fort,ja om man använder pedalen i mitten till det den skall vara till, ibland kan man ju motorbromsa fortare än vad folk bromsar,åker runt med tända bromsljus men inget händer,då trycker man till en gång så är man nere i fart http://www.peansweden.com/ dom har lite fetare klossar,vissa är ju överkurs,där man får stå ut med att det skriker lite vid inbromsning,och skivorna slits lite fortare,men kör man på billiga orginalskivor så kvittar det ju..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Inlämnad för 10 000 mila service. Får se om det blir nya bromsskivor eller ej. Tror dom duger ett tag till, även om dom inte glänser i kanterna :roll:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:wink: orginal är lite dyrare än -ja behöver väl inte säga mer. :idea:
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Bengt wrote::wink: orginal är lite dyrare än -ja behöver väl inte säga mer. :idea:
Du uttrycker dig lite så man får gissa sig till vad du menar :lol:
Original är lite dyrare än - ja, vadå? Biltemas bromsskivor, eller
botten på Farmors gamla gjutjärnsstekpanna :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

-visst :idea: laggen är nog bra på sitt område .
Post Reply