Mégane Coupé 1.6 16v 1999 fas2 "Ärtan"-kmfdm

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

:lol: :lol: gav du upp? -kollade under 06 och brembo var klart bra alt då de håller bätre vare sig om du har lite salt under vinter eller ej .Mv h
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Bengt wrote::lol: :lol: gav du upp? -kollade under 06 och brembo var klart bra alt då de håller bätre vare sig om du har lite salt under vinter eller ej .Mv h
Har nya originalskivor i kartong. Dom gamla som sitter på funkar bra ett tag till, och Brembo - näh - det duger gott med det jag har.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Orginal skivor rätt väll gott och väl. Men där emot så är EBC Green stuff bra tycker jag i alla fall om man vill ha lätt tvättade fälgar. Plus att dom dammar inte lika mycket så fälgarna blir inte lika skita plus att dom blir mer lätt tvättade då dammet inte sätter sig lika hårt.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

kmfdm wrote:
Cherie wrote:
kmfdm wrote:Tillbaka till Ärtan :wink:
Idag fick hon lite manikyr av snälla lackeringspojken på Bilia. En flaga hade släppt alldeles i kanten på bakluckan ovanför vingen.
På måndag är det 10 000 mila-service. Kanske byta bromsskivorna dessutom, vi får se vad doktorn säger.
Hälsningar från Kiruna!!!

Ärtan har ju blivit döläcker. Och vilken häftig ljudanläggning.
FLA eller MM eller KMFDM eller vad blir det?
Har inte testat FLA och KMFDM än, men det blir. Vad är MM ? Kanske åker på utflykt till Knutstorp imorgon (mot alla odds) så då finns det ju tid att testa hur det låter.
ÄRtan tackar för komplimangen. Om du är snäll kan vi bjussa på skjuts till Sibylla Korvkiosken nedanför Ramberget nån gång 8) Raggarmål, vad sägs? :lol: Vad tusan gör du i Kiruna?

Besöker kunden och går igenom projektet KK4.
Skall vara stationerad här under augusti till början av november.
Får drygt 200 gubbar under mig, vilket kan bli intressant.
Nu har jag knappt två månader på mig att lära mig att LEKA projektledare

mors
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:lol: Good luck Ullis. Kiruna låter :? som ett roligt ställe.

8) Har fått hemska tankar:
www.elia-ag.de

Eller skall man nöja sig med att skaffa 16 tums däck till fälgarna uppe på vinden? Hur mycket lull är det värt att lägga ner på en bil som tjänstgör i ur och skur, och inte sover i garage i sin ensamhet på vintrarna?
Last edited by kmfdm on 21 Jun 2007, 11:29, edited 1 time in total.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote::lol: Good luck Ullis. Kiruna låter :? som ett roligt ställe.

8) Har fått hemska tankar:
www.elia-ag.se

Eller skall man nöja sig med att skaffa 16 tums däck till fälgarna uppe på vinden? Hur mycket lull är det värt att lägga ner på en bil som tjänstgör i ur och skur, och inte sover i garage i sin ensamhet på vintrarna?
Funkar bättre med:
http://www.elia-ag.de/
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:
kmfdm wrote::lol: Good luck Ullis. Kiruna låter :? som ett roligt ställe.

8) Har fått hemska tankar:
www.elia-ag.se

Eller skall man nöja sig med att skaffa 16 tums däck till fälgarna uppe på vinden? Hur mycket lull är det värt att lägga ner på en bil som tjänstgör i ur och skur, och inte sover i garage i sin ensamhet på vintrarna?
Funkar bättre med:
http://www.elia-ag.de/
Ja, just det. Tur att du är vaken Johan. S och D ligger ju så nära varandra på tangentbordet att det är lätt att slinta med fingret :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

MrCap inbokad, SPA ska hon ha inför nordiska den lilla gröna.
Troligtvis blir det inga nya sommarskor, utan hon får stå ut med att åka med sina originalfälgar (med lite skav..) å 15 tums Michelin. Fast man vet aldrig...städar matte vinden och ser de nya fälgarna som ligger där uppe så kanske hon får dåligt samvete och köper däck ändå :oops:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:? Kom äntligen för mig att gå in på vinden och bana väg för att kolla på fälgarna. Blev sugen på att skaffa nya sommarskor till Ärtan. 6,5J 16H2 är dimensionen på fälgen. Frågan är om man skall köpa 205/50 16 eller 205/45 16.
Det kanske kvittar? Bilen är sänkt 35 mm ca, både fram å bak. Nu sitter det tråkiga originaldäck å fälgar på 185/60 15.
Får se om det hinns med att fixa nya däck... :)
Beor på vad slutnotan blir på MrCap. En weekend i deras garage kanske gör litet hål i plånboken :roll:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:) Hemkommen från en helg i garaget hos MrCap...känns bra, efter härlig massage och omvårdnad, både till det yttre och inre.

Image
Välpolerad av MrCap. Dåligt ljus, gör inte min snygga smaragdgröna lack rättvisa.

Image
Tack snälla matte för att du gav mig SPA hos MrCap. Vi skall aldrig skiljas du å jag.

Å hur blir det med nya däck då? Jag bara undrar...Tänker du låta mig rulla till Sunne med mina gamla sommarsulor, trots bra mönsterdjup? Inte för att jag vill klaga på dig...men jag vill ju inte vara sämre än dom andra Renaulterna som kommer å visar upp sig på träffen :!:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Image

Det var roligt att åka upp till Tossebergsklätten under den nordiska Renault träffen. Klassisk mark för specialsträckor i rally. Matte var först upp, men det berodde inte på att hennes gasfot var tung :lol: Vägen är full med asfaltsbulor, och hårnålkurvor här å var, så nån buskörning var aldrig att tänka på. Busigast var nog den som lät mest (Mange :wink: )

Image

Det blev aldrig några nya däck till Nordiska, så fälgarna ligger kvar på vinden å mognar. Lite trevligt var det dock att få träffa gamla släktingar från hela Norden. En grön R12:a och en grön R16 fångade mitt intresse speciellt. Kanske för att vi har samma hudfärg :lol: Annars var jag nöjd med "bordsplaceringen" på gräset. Snackade lite franska med Mégasn, Chérie och en Clio V6 med kolfiberhuv å luftintag :oops:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

kmfdm wrote:Image

Det var roligt att åka upp till Tossebergsklätten under den nordiska Renault träffen. Klassisk mark för specialsträckor i rally. Matte var först upp, men det berodde inte på att hennes gasfot var tung :lol: Vägen är full med asfaltsbulor, och hårnålkurvor här å var, så nån buskörning var aldrig att tänka på. Busigast var nog den som lät mest (Mange :wink: )

Image

Det blev aldrig några nya däck till Nordiska, så fälgarna ligger kvar på vinden å mognar. Lite trevligt var det dock att få träffa gamla släktingar från hela Norden. En grön R12:a och en grön R16 fångade mitt intresse speciellt. Kanske för att vi har samma hudfärg :lol: Annars var jag nöjd med "bordsplaceringen" på gräset. Snackade lite franska med Mégasn, Chérie och en Clio V6 med kolfiberhuv å luftintag :oops:
Grön 30 TX? :roll:
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Grön 30 TX? :roll:[/quote]

R30 TX - Ojoj, just ja hur kunde jag glömma - det var ju den som stod snett bakom mig. Den blev en riktig kändis - hamnade i tidningen, med sin glada husse på huven.

Matte har fått blodad tand, och vill ha mera ljud. Kanske diskanter skulle sitta fint där fram? Mina gamla diskanter är urkopplade, och jag saknar dem.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

30 aug: Besiktning 7:40.
Hoppas på fläckfritt protokoll som vid tidigare besök :!:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Godkänd besiktning :!:
:( Men klamman på höger drivknutsdamask håller på att släppa, så det skall åtgärdas 10 september...Klammorna verkar vara en svag länk. Tycker dom borde vara lite kraftigare å hålla lite längre - men allt rostar förr eller senare när bilen går året runt.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply