Clio 16v- 1991 - Sebastian

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Clio 16v- 1991 - Sebastian

Post by sebastian »

Hej!

Är precis ny här då jag köpt en Clio 16v åt tjejen som jag tänkte ta och fixa i ordning. Körde hem bilen i torsdags och det är en riktigt trevlig bil och jag är förvånad att den går så pass bra som den gör. Väghållningen var grymt stor skillnad motför ming Saab 9-3 Aero 01:a dock står den ganska slätt jämfört i kraft paket. (Saaben ligger idag på 325hk)

Men nog om det, bilen har lite småfix som jag skulle behöva lite vägledning.

Innan bes måste detta fixas

Krängningshämmare höger brusten. - Är det samma på alla clio så jag kan leta ett nytt på skroten eller vad är tipset för att åtgärda detta?
Parkeringsbroms höger bak. - Ska krypa under lite senare idag men gissar att det är delad vajer som behöver bytas till en ny.
Läckage bensin Verkar vara i slangar runt bränslefiltret.
Färdbroms Belägg fram

Efter bes behövs detta åtgärdas

Glapp i ratten -
Stötdämpare bak -
Stor service (Alla filter, olja, bromsvätska, t-stift)

Nu är dock frågan, vart handlar man billiga reservdelar till dessa bilar? Mekonomen/Micro osv verkar ju inte ha de billigaste priserna så man skulle ju gärna ha ett till att vända sig till. Bara filter osv går iväg rätt bra i pris.

Autofrance? Är det billiga priser där?


Tacksam för lite tips hur jag ska börja göra i ordning bilen.
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Benny på Autofrance har mycket bra priser på Renault delar och god service.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

R12-Kent wrote:Benny på Autofrance har mycket bra priser på Renault delar och god service.
Är det enbart telefon som gäller? Eller kan man beställa katalog av honom?

Mvh

Sebastian
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

En till sak: Hur stor oljemängd är det i bilen?

Alla uppger olika, instruktionsboken 3.7, OKQ8's guide 4.3l och mekonomen 6.5l. Skulle vara guld att veta. Är en mobil1 10w/40 olja OK för dessa motorer.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

sebastian wrote:
R12-Kent wrote:Benny på Autofrance har mycket bra priser på Renault delar och god service.
Är det enbart telefon som gäller? Eller kan man beställa katalog av honom?

Mvh

Sebastian
Telefon är det som gäller med honom. Glappet i ratten är ett stag som är dåligt. tror det har varit uppe tidigare så du kan prova att söka :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Då har jag hunnit fixa lite i helgen

Krängningshämmaren var det enbart stabilisatorstaget som var brustet. Två nya inhandlades på Micro. Så blir nog kanon.

Nya bromsbelägg std Ferodo blir det runtom.
Avgassystemet läckte i flänsen och blir svetsning.
Läckaget i bensin var en av returslangarna som det var hål i men är nu fixat.

Har sökt angående staget och blir att riva för att kontrollera så det verkligen är det.

Men fortfarande, vad är oljemängden som gäller och vilka oljor fungerar bra till dessa bilar? Är en 91:a. Står olika överallt där jag letar. Rent logiskt skulle det ju vara "världens minst lästa bok" som är facit i detta fall. Eller har jag fel?

Mvh

Sebastian
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Just ja..... när jag åkte 16 V så fick jag olje infot från instruktionsboken 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

mange wrote:Just ja..... när jag åkte 16 V så fick jag olje infot från instruktionsboken 8)
Kanon... blir ju billigare än de 6.5l Mekonomen uppger.

Är 10w/40 att rekommendera eller ska man gå på helsyntet 5w/40?

Mvh

Sebastian
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

jag körde inte på helsyntet utan bara på vanlig olja... har den gått på syntetolja tidigare? isf så skulle nog jag fortsätta med det om inte så skulle jag köra på vanlig olja... men det är upp till dig 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Tänkte mer hur pass känsliga dessa maskiner är för olika oljor. Såg några trådar om GTX Magnatec oljan inte var att rekommendera enligt vissa.

Men tror jag kör på denna då det är grymt bra pris på denna och bra spec.

BP Visco 3000 10W-40 4L

HC-syntetisk multigradeolja av hög kvalitet avsedd för bensin- och dieselmotorer med eller utan turbo/katalysator. ACEA -98 A3/B3, API SL/CF, VW 505.00, MB 229.1.
Tackar igen för all hjälp
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

detta med oljor är ett virrvarr. köper själv bara märkesoljor (inte biltema) samt av den kvalitet som förodas till bilen.
Fanns en tidigare tråd om detta med oljor
hittade den :D
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... ltema+olja

har ingen aning om vad som är rätt och fel men det kanske kan tillföra något iaf 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

glappet i ratten brukar vara i rattstången.. kolla om det glappar i "knutkorset"
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Så då har jag kommit lite längre.

För att få bilen att rulla en månad till har jag varit och besikta denna.

Bussningarna och stagen till k-hämmaren var bytt och gick igenom fint.
Nya bromsarna fram gjorde även de susen och den gick igenom.

Dock läcker avgassystemet fortfarande, trots att jag svetsat det på en del ställen. Men är så dåligt skick på det så det är nog bara att köpa ett nytt.

Handbromsen tar fortfarande dålig dock nu på båda sidorna. Nya belägg bak inhandlade och wirar ska köpas.

Men vilket avgas ska jag välja? Hittar enbart att Meca, Mekonomen och Micro säljer och det verkar vara Walker som jag helst inte vill sätta på. Så vart kan jag hitta catback system till vettiga pengar?

Man kanske skulle gjort om detta till en projekttråd. För mer kommer det bli då bilen är så rolig att köra. Och en projekttråd går det ju faktiskt att lägga in bilder i.

Mvh

Sebastian
Last edited by sebastian on 02 Jul 2007, 13:42, edited 1 time in total.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Flyttade tråden hit :D bilder kan du inte lägga in direkt på sidan men du kan länka från ex photobucket. (för att länka och visa bild så skriver du [imglänkadress[/img] i photobucket finns detta "färdigt" under bilderna så det är bara att klistra in här

Påminner även om forumets regler
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4915
Speciellt delen angående namn och ort i signaturen.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Det tackar vi för, missat att aktivera signaturen men är ändrat nu.

Angående bilder så tänkte jag mer på att det oftast är för jobbigt med en massa bilder om det inte gäller tex projekttrådar.

Så här såg i alla fall bilen ut vid köp


Image

Ögonlock ska bort liksom torkararmarna ska bli svarta igen.
Post Reply