Clio 16v- 1991 - Sebastian

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sebastian wrote:Så då har jag kommit lite längre.

För att få bilen att rulla en månad till har jag varit och besikta denna.

Bussningarna och stagen till k-hämmaren var bytt och gick igenom fint.
Nya bromsarna fram gjorde även de susen och den gick igenom.

Dock läcker avgassystemet fortfarande, trots att jag svetsat det på en del ställen. Men är så dåligt skick på det så det är nog bara att köpa ett nytt.

Handbromsen tar fortfarande dålig dock nu på båda sidorna. Nya belägg bak inhandlade och wirar ska köpas.

Men vilket avgas ska jag välja? Hittar enbart att Meca, Mekonomen och Micro säljer och det verkar vara Walker som jag helst inte vill sätta på. Så vart kan jag hitta catback system till vettiga pengar?

Man kanske skulle gjort om detta till en projekttråd. För mer kommer det bli då bilen är så rolig att köra. Och en projekttråd går det ju faktiskt att lägga in bilder i.

Mvh

Sebastian
oken bak brukar ställa till lite problem,självjusteringen på handbromsen slutar att fungera och oftast ser dom ut som på bilden under damasken,då hjälper inte nya klotssar och vajrar utan en renovering av oket krävs,det hjälper inte att justera fram bromsvajrarna till handbromsen om oket inte självjusterar handbromsen och den sjävljusterar inte om armarna inte står i bakersta läget...
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Tony wrote:[
oken bak brukar ställa till lite problem,självjusteringen på handbromsen slutar att fungera och oftast ser dom ut som på bilden under damasken,då hjälper inte nya klotssar och vajrar utan en renovering av oket krävs,det hjälper inte att justera fram bromsvajrarna till handbromsen om oket inte självjusterar handbromsen och den sjävljusterar inte om armarna inte står i bakersta läget...
Får hoppas på tur då :D ! Handbromsen har ju trots allt gått från att inte ha tagit alls på höger hjul till att ta men inte tillräckligt bra. Men tackar för tipset, då vet jag vad jag ska passa på att kolla samtidigt.

Vad tror ni om avgas då? Eftersom det egentligen är tjejen som ska ha bilen så är högt avgasljud inte önskvärt. Så std storlek känns rätt givet, dock är ju ytterst tveksam till Walker eller har de blivit bättre?
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Har även märkt en till sak idag.

När jag kör bilen på motorväg och har ljusvredet i std läget kan bilen få för sig att små rycka lite, slår jag över på parkeringsljus så slutar ryckningarna men kommer tillbaka så fort jag ställer över. Vet att det blir lite svår gissat men något tanke kan vara guld att ha innan jag tar mig tid och börjar riva det.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

sebastian wrote:Har även märkt en till sak idag.

När jag kör bilen på motorväg och har ljusvredet i std läget kan bilen få för sig att små rycka lite, slår jag över på parkeringsljus så slutar ryckningarna men kommer tillbaka så fort jag ställer över. Vet att det blir lite svår gissat men något tanke kan vara guld att ha innan jag tar mig tid och börjar riva det.
Jag antar att halvljus är igång i standard läget? I så fall skulle det kunna vara generatorn, kolla vad du får för spänning på batteriet med motorn igång. Annars har jag för mig att ljusspaken i sig kan ställa till med underliga fel, men det är jag inte säker på...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

En liten snabb koll idag mellan jobbandet har lett mig till generatorn

Tar jag av minuspolen på batteriet med bilen igång så börjar problemen nästan direkt. Sätter jag på fläkten eller dyligt lägger bilen av. Ställer jag ljusvredet så hoppas varvräknaren och har sig.

Så blir att försöka komma åt generatorn som jag gissar att är enda vägen in är via hjulhuset.

Hur funkar laddningsreglatorn? Går det att mäta upp ifall denna krånglar på något sätt när allt sitter kvar? Det är ju inget skämt hur trångt det är på Clion.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sebastian wrote:En liten snabb koll idag mellan jobbandet har lett mig till generatorn

Tar jag av minuspolen på batteriet med bilen igång så börjar problemen nästan direkt. Sätter jag på fläkten eller dyligt lägger bilen av. Ställer jag ljusvredet så hoppas varvräknaren och har sig.

Så blir att försöka komma åt generatorn som jag gissar att är enda vägen in är via hjulhuset.

Hur funkar laddningsreglatorn? Går det att mäta upp ifall denna krånglar på något sätt när allt sitter kvar? Det är ju inget skämt hur trångt det är på Clion.
klart du får problem om du tar bort minuspolen på batteriet,batteriet har ju ingen kontakt med bilens minus då..(så du borde inte ha någon spänning alls),dessutom förstör du generatorn om du gör så,ja du kan förstöra en jäkla massa el om du matar med plus men inte har någon minus....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Håller med Tony...

Angående generatorn så bör du i första hand kolla kolen. Dessa kan ju vara ordentligt nednötta. Symptomen visar sig då ofta som du beskriver.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Självklart Tony är det inte något jag skulle göra på en nyare bil. Men för en snabb koll har det i stort sett alltid fungerat och ger ett hum.

Kalla mig galen eller dum men nu vet jag ju i alla fall att jag måste ägna mig åt att demontera denna.

Om det kunde sluta regna någon gång då, så man kan ta ut en kompdag och sätta igång. Nu har det regnat i en vecka i sträck. Börjar bli lite väl segt.
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Hej!

Under veckan har det hänt en del.

Nya handbromswirar har monteras och handbromsproblemet är borta. De befintliga var jäkligt dåliga.

Nytt avgassystem är på satt dock är det fortfarande lite svårt att få det tätt i skarven mot katten trots att ny packning är monterad. Tänkte hissa upp och kolla mer idag varför den småläcker där.

Generatorn plockades ner för att kolla upp skick på osv. Inget fel hittades och fick montera tillbaka allt. (Jävlar vad trångt det är) Vad händer då, jo bilen laddar ju hur fint som helst nu. Trevligt värre.

Rattstången är svetsad och nu är det gocart styrning utan dess like. Jäklar vad roligt.

Ögonlocken är bortmonterade och ska enbart skrapa av lite gammalt klegg som sitter kvar på blinkersna.

Idag blir det att varva lite tårta med att byta olja, oljefilter, stift och luftfilter på bilen. Även montera av solarplexus rutorna bak.

Nya kort lovas till kvällen.
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Så nu har bilen fått sig en till översyn

Lackat om torkararmarna, putsat rent efter ögonlocken och tagit bort solarplexus. Då ser den ut så här
Image

Dock har jag som vanligt med den här typen av bilar stött på lite problem :D
Ibland märks det att den är 16år.

Där växelarmen når lådan så läcker den och verkar inte vara allmänt kry. Har dock ingen aning alls hur det ska se ut när det är kry där så har svårt att se vad som är felet. Haynes ger mig inte så mycket.

Sedan har jag hittat denna kontakt i vänsterhjulhus fram. Vad kan det vara till?
Image

Den har även fått ny olja och filter. Den tidigare ägaren har nog inte varit så vidare noga med det för den var riktigt dålig.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kopplingsstycket är till styrboxen för automatlåda.Samma kabelhärva används till motoralternativ som är utrustade med automatlåda.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Så då har jag fixat ännu lite på bilen.

Den har nu gått igenom besiktningen problemfritt vilket är skönt och man får mer lust att hålla på.

Införskaffade denna uppgraderingssats
Image

Passade även på att byta olja i växellådan. Sköljde ur med 2l först och tippade sedan i rätt mängd. Verkar ha gjort susen.

Funderar på att ta ut den på konbana men är fortfarande tveksam hur jag ska göra med stötdämparna. Bak är de riktigt dåliga. Vad ska man välja, är det enda rätta att gå på cup dämpare?

Mvh

Sebastian
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

cup är riktigt hårt, tror inte det blir trevligt i längden, passar nog bäst på cup bilar som går på bana än våra svenska skitvägar...för den skall väl vara mest på vägen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Tony wrote:cup är riktigt hårt, tror inte det blir trevligt i längden, passar nog bäst på cup bilar som går på bana än våra svenska skitvägar...för den skall väl vara mest på vägen...
Tanken från början var ju en lite piggare bil till tjejen :oops:

Vad är annars att rekommendera?

Mvh

Sebastian
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Att ha köpt en fransk gammal GTI bil har satt sina spår i vardagen.

En hel del fix och man blir inte riktigt klok.

Har hunnit med en konkörning i regnrusk med Saab klubben. Det var mycket trevligt men Wanli däcken som tidigare ägare köpt fixade inte det riktigt, att de sedan är slut gjorde inte saken bättre.

Image

Märkte även att kylfläkten aldrig slog igång så när jag kom hem kröp jag under och hittade följande

Image

Trevligt värre

Bilen är dock riktigt rolig och planerna att göra om den till en liten banbil istället för en vagn åt flickvännen finns. Håller precis på kollar upp lite som behöver fixas i sådana fall.
Post Reply