Bränsleförbrukning?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Wrooom

Bränsleförbrukning?

Post by Wrooom »

Renault Clio 91-98 (eller vad de nu sträcker sig mellan?)

Vad skiljer det i soppaförbrukning på en:

Renault Clio 1,4 och Renault Clio 1,8 16V???

Väldigt sugen på att införskaffa en sån här godsak :D och det skiljer endast 355:- i försäkringen mellan dem så...

Tacksam för infon som kan ges...
Mikael Ronnby
Tibro
Åker Saab 9000 2,0T -97 för tillfället
Tack å bock...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

nästan omöjligt att säga då körsättet bestämmer det... och vem köper en clio 16v och kör som en 1,4a... inte jag...Risken är ju att man använder dom extra hk i 16vn 137hk behöver mer soppa än 80..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Wrooom

Post by Wrooom »

Omöjligt att säga kan det knappast vara! Finns ju massvis med listor på olika bilar hur mycket de drar. (Dock ej hittat till dessa två) Jo man kanske blir lite mer gasvillig. Men tänkte på det jag läste här någonstans att. "Det behöver inte alltid betyda att en liten motor drar mindre". Men det kanske inte gäller om man gämför dessa två?
Mikael Ronnby
Tibro
Åker Saab 9000 2,0T -97 för tillfället
Tack å bock...
mange
Forumpolis

Post by mange »

gissar på att 1,2 drar 0,6 -0,7 medans en 16 V drar 0,7- 0,8 och uppåt.

min cliosport fick jag ner i 0,56 på färdator, men då var det riktig fiskörning som gällde (aldrig över 90). 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Wrooom wrote:Omöjligt att säga kan det knappast vara! Finns ju massvis med listor på olika bilar hur mycket de drar. (Dock ej hittat till dessa två) Jo man kanske blir lite mer gasvillig. Men tänkte på det jag läste här någonstans att. "Det behöver inte alltid betyda att en liten motor drar mindre". Men det kanske inte gäller om man gämför dessa två?
i vissa lägen kan man få en liten motor dra mer än en större,beroende på utväxling och hur hårt man kör.. men visst gubbkör man så drar ju 1,8an mer än 1,4an..
så om du vill tänka ekonomiskt köp 1,4 lägre förbrukning och lägre försäkring och säkert några kr i skatt ?? vill du har roligt köp en 1,8 16v
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

mange wrote:min cliosport fick jag ner i 0,56 på färdator...
:shock: Bra gjort! Men stämmer din färddator bra? Min är en riktig glädjemätare, visar nästan 0.1 för lite om man jämför när man räknar själv. Och nått som verkligen inte stämmer är hur långt man kan åka tills tanken är tom. Enligt datorn brukar ska jag kunna åka 10 mil när tanken nästintill är tom :?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
mange
Forumpolis

Post by mange »

Har nog bara testräknat 2 ggr och då har det stämt skapligt 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
danna

Post by danna »

Min färddator visar jämt för 0.02 L/mil för mycket Vilket är försumbart. Den drar 0,51 landsväg och 0,65 med enbart stadstrafik (07 clio 1,2-16 alltid ac). Att jämföra bränsleförbrukning på ett forum så här är ganska värdelöst då det är alldeles för många parametrar som skiljer, man får ta allt med en nypa salt.
Daniel Ahlén
Renault Clio III 1,2 16v.
Post Reply