Öppna filter osv till Clio 16v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Fridrek
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2002, 11:17
Location: Sweden
Contact:

Post by Fridrek »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kjell</i>
<br />Jag fick JR filtret i fredags, monterade det i lördags.

j-vlar vilket ljud, hade jag vetat om att det blev så här mycket hade jag nog aldrig köpt det. Kompisens KN filter på sin 206 Gti låter inte alls så mycket.

Blev förutom ljudet ganska impad av hur bra det sk open air kitet passade med tillhörande slangar direkt från filtret till sonden och cylinderhuvudet.

Som tur är kan man ganska enkelt anpassa sin körstil till att det inte låter alls, det är bara när man ger den det där lilla extra som ljudet kommer.

Tror filtret kommer bidra till ett mer ekonomisk körsätt, för man vill ju inte gärna att hela helsingborg skall vända på huvet bara för man kör iväg vid ett röd-ljuse.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kanske skulle ta och montera ett sådant på min också... [:p]
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Vi hade ju Vallåkraträffen i helgen bara nån mil utanför Helsingborg.
Stan fullkomligt vimlade av hottade bilar hela Lördags kvälen.

Utmanade ett par bilar, men faktum var att de blev avskräckta av ljudet, låter nämligen som om man hade en V6 med 350 hk.

Börjar vänja mig nu, en annan bra sak är att man slipper damma instrumentbrädan, de eventuella dammkorn som ligger där vibrerar snabbt bort efter lite lätt tryck på gasen.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Kjell: Vore kul o se liten bilder :)
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />Kjell: Vore kul o se liten bilder :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Menar du från kvälen så tog jag inga bilder, men jag tror att nån kompis gjorde det.?

Menar du på filtret så kan jag nog fixa till imorgon, om det finns intresse att kolla på en liten 1,4 16V.?
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Jag menade på filtret, "som låter så mkt"... :)
/j
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Weehooo

Idag fick jag svar från Europadelar angående min avbeställning...

Jag avbeställde det den 13 Aug det är 7 dar !!! att vänta för ett mail...(läs senare post)

Nu har ja ringt ett företag i sundsvall...dom fixar K&N filter till min tills imorgon...det är Service det...fick 20% på grejjerna också...filtret ska vara god nog för 370hkr...det ska väl räcka =)

*längtar*...lär blir härligt ljud får ja hoppas...

Dom hade även haft Europadelar som leverantör...men det gick inte ...dom fick avsluta det samarbetet när dom aldrig svarade på telefon , mail, och fax...

Jajja nu är det löst i alla fall....det var sista gången ja beställde något av Europadelar...
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Japp, och lyckligtvis för mig har det fungerat alldeles utmärkt så jag fortsätter garanterat handla där! [;)][:)][^]
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Samma gäller för mig, jag är helnöjd, kommer inte riktigt på för tillfället vad som skall vara nästa investering. Tänker lite smått på om det blir ett par 6x9or på hatthyllan eller ev sänkning.

Sen har jag ju en gammal offert liggande på omprogrammering styrbox, men jag vet inte riktigt.

Förresten, blir det nog ett par sidokjolar, tycker bilen ser "naken" ut, har stört mig lite på det ända sedan jag köpte den.

Är det någon som har några förslag ?
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Du kan ju kolla runt på "Länkar" > "Tuning & styling företag" på klubbens hemsida. Lär ju finnas massa godis till Clio! [:p][:)]
Och så finns ju Joels sida www.cliosport.nu också! Lycka till med letandet! [:)]
Fridrek
Posts: 20
Joined: 08 Dec 2002, 11:17
Location: Sweden
Contact:

Post by Fridrek »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kjell</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />Kjell: Vore kul o se liten bilder :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Menar du från kvälen så tog jag inga bilder, men jag tror att nån kompis gjorde det.?

Menar du på filtret så kan jag nog fixa till imorgon, om det finns intresse att kolla på en liten 1,4 16V.?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, fixa gärna bilder på din Clio! [:)]
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Det ligger lite bilder på en kompis sida nu, dock ej på filtret.

Gå in på min profil så hittar ni länk.
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Jag är fortfarnade väldigt nöjd med filtret men det är en annan grej som dykt upp i samband med filterbytet.

Bilen dricker nått ofantligt med bensin.

När jag bytt filter hade jag ungefär halv tank, den tanken slutade på en medelkonsumtion på 1,02 liter. Av förklarliga själ !

Nu har jag lyckats lusköra en halv tank och konsumtionen ligger forfarande högt, inte under 0,85.

Frågan är om jag inte måste skaffa lite kallare luft till filtret, dvs förlänga frisklufts-slangen så att den går ner till dimljuset och sätta en större avslutning som gör att luftflödet ökar. Har temperaturen på luften som sugs in någon betydelse om man tittar på bränsleförbrukningen.?

Tacksamma för ev kommentarer eller tips, jag skall försöka fixa bilder på det sån ni ser hur det ser ut.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Såvitt jag vet så ska man alltid sträva efter så sval luft som möjligt, varm luft så tappar man ork.

Har inte märkt av ngn ökad bränsleförbrukning på min gamle, bara det att man gasar mer tack vare det roliga ljudet. Men min ligger på 0.85 blandad o ca 0.6 vid långkörning.
På min skar jag väck lite plast som hjälper till att rikta luften till Kylaren, men eftersom jag inte har några problem med tempen (har man det på ngn Clio16V?) så snodde jag lite luft därifrån o drar till filtret. Tyvärr kommer det en del sk*t också så man får rengöra relativt ofta...
Kjell
Posts: 12
Joined: 03 Feb 2003, 14:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Kjell »

Hittade den här gamla tråden, tänkte bara höra om det är någon som är intresserad av mitt JR öppna filter till Clion, behöver det knappast nu när jag sålt bilen, Det passar 1,4 16V men även ett par andra motoralternativ, jag skall kolla upp det. Använt ca 400 mil, i bra skick, tänkte sätta ut en annons på blocket, men jag kan ju lika gärna kolla här först.

Maila gärna, har bilder på det monterat.
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Någon som vet var man kan köpa bara adapter plattan som men behöver? gjorde ju tabben att jag köpte filter och rör i tron om att det skulle passa på min Clio 1.8 16v motor...

Mvh
Post Reply