Renault 10 Major-1966-OWA

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Renault 10 Major-1966-OWA

Post by owa »

Hei

Jeg har anskaffet en 10'er, og skal etterhvert vise frem bilder fra prosjektet. Bilen er i meget dårlig forfatning, og vi er nesten ferdig med sveisinga. (Autogen, noe annet nytter ikke). :)

Men jeg lurer først og fremst på dette angående "slitedeler". Hva er mest sannsynlig utslitt ? Hvor begynner jeg? Jeg har for eksempel byttet foringer på stabilisatorstaget foran, de var helt utslitt. Neste blir endeledd (tannstanga), + øvre og nedre bærekuler.

Men hva med bakstillingen ? Hva er utsatt for slitasje der ? Ved inspeksjon ser alt helt og fint ut, og fjøringen er bra.

Tips mottas med stor takk.

Renault-Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund, Norge (Jeg kan vel egentlig la vær å skrive Norge, he he he )
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Tag kontakt med vår medlem Mathias Asp, han är duktig på 10:an.

http://www.r10-siten.com/
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Hallå!
Jag har inte varit aktiv på forumet sedan i somras :shock:

En R10 till här på forumet! Vad spännande! :D Har du några bilder att visa av objektet?

Är framvagnsrenoveringen klar?

Om bakvagnen (bakstillingen) ser okej ut och det känns okej i fjädringen bör det nog inte vara några problem. Stötdämparna blir oftast lite "utmattade" med tiden pga viktfördelningen med baktung motor, kontrollera så de inte läcker, samt att bilen inte gungar onormalt mycket. Det brukar också kunna bli rost där bakvagnen ligger an mot karossen, speciellt ute vid stötdämpartornen där det samlas smuts och fukt...

Lycka till och hör gärna av dig med fler frågor via pm eller mail: mathias@r10-siten.com

/Mathias (R10-siten)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Hei

Joda, jeg hadde rust på det "klassiske " Stedet, nemlig bakom fjørene. Men det er på sett og vis borte nå. ;)

Forrige eier har sveiset på noen kanaler som ikke ligner grisen, de er dobbelt så tykke som orginalt. De er også mye mer firkantet enn orginalkanalene. Jeg maskerer disse med litt sparkel, men dessverre blir det ikke helt som de orginale.

I mellomtiden jobber jeg med å få tak i styrestag, det er litt vrient å orientere seg på disse franske sidene på Internet. I tillegg ønsker jeg meg nye bremseslanger, da Biltilsynet er svært glad i å sjekke akkurat den delen. Jeg håper å registrere bilen til våren.

Jeg har funnet orginale slanger til 8 Gordini, men vet ikke om disse passer på 10'ern?

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

owa wrote:Hei

Joda, jeg hadde rust på det "klassiske " Stedet, nemlig bakom fjørene. Men det er på sett og vis borte nå. ;)

Forrige eier har sveiset på noen kanaler som ikke ligner grisen, de er dobbelt så tykke som orginalt. De er også mye mer firkantet enn orginalkanalene. Jeg maskerer disse med litt sparkel, men dessverre blir det ikke helt som de orginale.

I mellomtiden jobber jeg med å få tak i styrestag, det er litt vrient å orientere seg på disse franske sidene på Internet. I tillegg ønsker jeg meg nye bremseslanger, da Biltilsynet er svært glad i å sjekke akkurat den delen. Jeg håper å registrere bilen til våren.

Jeg har funnet orginale slanger til 8 Gordini, men vet ikke om disse passer på 10'ern?

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
Bra att det löste sig med rosten där som sagt... Så länge det går att dölja det på ett bra sätt utan att rosten kommer tillbaka så är det ok tycker jag. Allt beror ju på hur "petig" man är med avvikelse från originalskicket. 8)

Har du kollat efter styrstag på neoretro? http://www.neoretro.fr/ De har ett ganska stort sortiment av nytillverkade delar. Annars om du kan hitta några beg styrstag i bra skick.

Bromsslangar från R8 Gordini ska passa såvitt jag vet. Det är ju samma bromsok på alla R8/R10, enda skillnaden är väl att R8 Gordini 1300 har bromsservo.
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Mathias wrote:
owa wrote:Hei

Joda, jeg hadde rust på det "klassiske " Stedet, nemlig bakom fjørene. Men det er på sett og vis borte nå. ;)

Forrige eier har sveiset på noen kanaler som ikke ligner grisen, de er dobbelt så tykke som orginalt. De er også mye mer firkantet enn orginalkanalene. Jeg maskerer disse med litt sparkel, men dessverre blir det ikke helt som de orginale.

I mellomtiden jobber jeg med å få tak i styrestag, det er litt vrient å orientere seg på disse franske sidene på Internet. I tillegg ønsker jeg meg nye bremseslanger, da Biltilsynet er svært glad i å sjekke akkurat den delen. Jeg håper å registrere bilen til våren.

Jeg har funnet orginale slanger til 8 Gordini, men vet ikke om disse passer på 10'ern?

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
Bra att det löste sig med rosten där som sagt... Så länge det går att dölja det på ett bra sätt utan att rosten kommer tillbaka så är det ok tycker jag. Allt beror ju på hur "petig" man är med avvikelse från originalskicket. 8)

Har du kollat efter styrstag på neoretro? http://www.neoretro.fr/ De har ett ganska stort sortiment av nytillverkade delar. Annars om du kan hitta några beg styrstag i bra skick.

Bromsslangar från R8 Gordini ska passa såvitt jag vet. Det är ju samma bromsok på alla R8/R10, enda skillnaden är väl att R8 Gordini 1300 har bromsservo.
Okay, da er jeg klar til å grunne straks. Må bort på lakkereren imorra og kjøpe grunning. Jeg må nok ha to strøk med grunning, jeg har pusset med 60-papir. :) I mellomtiden har bremsevæsken rent ut. Beholderen er tom.

Det er irriterende ikke å kunne et kløyva ord fransk. Jeg har heller ingen venner som snakker det. :( Kanskje fransk-kurs blir neste prosjekt for meg? ;)

Jeg er usikker på emblemet til Renault bak, jeg har ingen bilder av dette. Er det et emblem med "10" der ? Det ser også ut til å ha vært et emblem på høyre forskjerm, men det har jeg ikke.......

Speiler : Monteres på skjermene, eller ved vinduet ? Og hvilken fasong skal de ha ?

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Aha, vad trevligt att den snart ska få ny lack! :D Kanske har pedalen gått i botten på bromspedalen och sprängt någon packning i huvudcylindern? Rätt vanligt problem tyvärr... :cry:

Hehe, samma sak här. Behärskar bara 5-10 ord på franska ungefär. :oops: Men det är aldrig fel med en grundkurs i turistfranska, det kommer man iaf ganska långt med. Så man kan förstå lite grundläggande.

Emblemet bak på din version av R10 är ska vara tidiga utan texten Renault 10. Det står bara Renault på det emblemet. Ska leta rätt på en bild av det.

På de svenska varianterna av tidiga R10 är det bara ett emblem "Renault 10" på vänster framskärm. Vet ej om det är annorlunda på norska R10. R10 från 1968 och framåt har emblem både på vänster och höger framskärm.

Speglar kan du montera antingen på skärmarna eller dörrarna. De var aldrig original från fabrik, utan ett tillbehör. Har också bilder på "äkta" tillbehörsspeglar. De kommer de med. :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Det får'n si .....

Post by owa »

Litt forsinket med lakken. Fikk meg en overaskelse når rumpa skulle pusses. Der var en gammel skade, en stor bulk som var sparklet ut. Jeg skavet av all den gamle sparkelen, og deretter banket vi platene flate igjen. Nå er det mye mindre sparkel. 8)

Bakruta og frontruta er tatt ut idag, og jeg må pusse flensene før vi skal prime med filler.

Etter at jeg tok ut vinduene, ser jeg tydelig hvor stygt taktrekket er. Selv om kona har renset det etter alle kunsens regler, er det nikotinflekketet, og litt opprevet. Jeg tror eneste måten å få det strøkent er å lakkere det med tid og stunder.

Jeg har fått tak i nye gulvmatter foran. Orginale Renault-matter fra 60-tallet. (grå) .

Så til dagens store spørsmål: I Norge har myndighetene bestemt at unger under 130 cm ikke lenger har lov til å kjøre veteranbil, uten seler. Det er selvfølgelig ikke problem å få tak i belter, men jeg finner ikke noe skikkelig hold å feste øverste festet på selen i baksetet. Noen som har ideer til hvordan jeg skal fixe dette uten å ødelegge for mye av bilen? Hvordan er reglene i Sverige, forresten? Vi tenkte oss til Sverige på tur til sommeren, og vil jo helst kjøre lovlig.

Hilsen Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Det går fremover med prosjektet .....

Post by owa »

Vi gleder oss som unger på julaften. :D Har lagt ut nye bilder hvor første grunning (filler), er på plass.

http://home.no.net/owarhu/R10/

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Image

Sånn?

Øyvind Warhuus, Vikersund[/url]
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Den blir fin. Är den klar till den nordiska träffen i norge iår.

Angående kapslarna som du ville köpa så har jag tagit bilder men saknar förtillfället internet hemma och har glömt att ta med bilderna till jobbet :oops: så därför har du inte fått några bilder än men de kommer :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Takker ! :D Jeg håper at den er klar akkurat i tide til treffet. Listen med mekaniske mangler er lang:

Bremser alle hjul + hovedpumpe
Clutch
Styring (endeledd)
"Båndene" rundt bakakslingen.
Osv osv osv :?:

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Bältesregler för barn i Sverige:

I Sverige har vi regler som säger att alla som åker personbil, buss, lastbil, tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller tre- eller fyrhjulig moped med karosseri ska sitta på en plats med bilbälte om det finns en sådan plats, och använda bältet. Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Barn som är tre år eller äldre och kortare än 135 centimeter får inte åka i ett fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn. Vid tillfälliga transporter under korta sträckor är det dock tillåtet. I sådana fall ska barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt och får då inte åka i framsätet i en personbil eller i en lätt lastbil. Barn som är yngre än tre år får inte åka i fordon där det inte finns möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn. Det enda undantaget är vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor, men då får barnet inte åka i framsätet.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

:) Tusen takk for utgreiinga om svensk bilbeltelov.

Ser ut til at jeg er nødt til å fixe to barnestoler med integrerte seler i baksetet. Litt utfordring, men barnas sikkerhet må jo gå først. Bilen er likevel ikke orginal da jeg har satt inn R18-seter foran.

Hvis de vil være med , da..... sønnen min har fått dilla på R Spider....... 10'ern er liksom ikke tøff nok i sammenligning :(

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Begynner å bli fornøyd ...

Post by owa »

8) Det går fort fremover. Jeg savner den lille dippedutten som sitter rundt dingsen som åpner motorpanseret. Den har vist seg vrien å få tak i.

Image
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
Post Reply