Bagasjerommet på Renault 8/10

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Bagasjerommet på Renault 8/10

Post by owa »

Hei

Er det noen som husker/vet om det fulgte med et gummibelegg i bagasjerommet Renault 10 1966 ? Eller ble bilen levert orginalt uten noen ting ?

Hilsen
Øyvind Warhuus , Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

På den R10 jag hade fanns det en gummimatta i bagageutrymmet, det torde ha varit standard vid leverans skulle jag tro, den såg rätt "skräddarsydd" ut.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Aha ! Da trenger jeg et bilde, eller beskrivelse på hvordan det var lagt. Ligger det bare på bunnplaten, eller opp på hjulhusene også ? Og var det en slags beskyttelse som sto foran lyktebrønnene ? For ellers ville vel bagasjen ødelegge lykt-huset ?

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Det stämmer som Mats säger att R10 hade bagagerumsmatta av gummi som standard.

Mattan täcker endast bottenplåten, den skyddar ej hjulhusen eller lyktorna. Så ser mattan ut i original. Ska se om jag har någon bild på hur det ser ut. Lägger upp den här sedan :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

flyttade tråden 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Några bilder på hur bagagerumsmattan ska se ut om den är original:

Image

Image

Hoppas detta ger lite mer ledning... :D
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Heisann. Tusen takk. Da er det bare hente gråpapiret og lage til en mal
Det får bli vanlig Biltema-gummi :)

Men hvordan er listen på toppen av bagasjerommet ? "Hard" list, eller er det "pølselist"?

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

owa wrote:Heisann. Tusen takk. Da er det bare hente gråpapiret og lage til en mal
Det får bli vanlig Biltema-gummi :)

Men hvordan er listen på toppen av bagasjerommet ? "Hard" list, eller er det "pølselist"?

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
Det var så lite så, bara kul om man kan hjälpa till :D Behöver du mått så får du säga till igen isf...

Listen är som du skriver "pölselist". Det är lite "puff" eller luft om man så vill i den för att luckan inte ska slå igen för hårt.

Får vi se bilder på projektet? 8)
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

:P Hallo igjen.
Jeg har lagt ut noen biler her: http://home.no.net/owarhu/R10 i vanlig directory listing. Bilen er kollisjonsskadet høyre foran, noe som gjør det vanskelig å tilpasse panseret. Men har 1,5 mm avvik på fronten mellom høyre venstre . Det får duge.

Setene til bilen var totalt utslitt, og ei katte har pissa i baksetet. Så de blir ikke brukt. Jeg har fått tak i seter fra en R18, og planlegger bruke disse istedet. I bakssetet bruker jeg rammen fra R10-setet, men nytt fyll og trekk.

Jeg har en "trollmann" fra Vikersund til sveising, omtrekking og lakkering. Uten han hadde bilen vært i pressa. Han har forøvrig akkurat ferdigstillt en Opel Kapitan 1951-modell.

Når endret vindusspyleren seg på R10? Min var manuell pumping via en knapp til venstre på dash'en. Denne var ødelagt. Istedet fant vi en gammel, manuell pumpe fra (antageligvis), R16. Satte inn denne istedet.

Hilsen
Øyvind Warhuus, vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Intressanta verktyg på bilden DSCF0720.JPG. Antar att du sedan använder vertyget på bild DSCF0745.JPG :lol:

Ser ut som att du har lite arbete framför dig. När du ändå har tag ner den i delar så är det nog värt att lägga lite extra tid på rostjakt.

Lycka till!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

He he :D Glemte meg bort. Men en tannbørste er uvurdelig verktøy for rensing av skruer og bolter. ;)

Men ellers så var den verste rusten i kanalene bakom fjørene i bakstillinga. Istedet for å demontere valgte jeg å skjøte inn 1,2 mm karrosseriplate, etter å ha dynket det med Owatrol.

Det er fristende å gå på med sandblåsing, men bilen virker så tynn i platene at jeg tør ikke. I tillegg ser jeg at fabrikken har faktisk sparklet en hel del av karroseriet, noe som tyder på at disse bilene har tynne plater.

En av grunnene til at det er få 10'ere igjen, er nok at de var svært mottagelige for rust. I tillegg var dette populære biler i bilcross, noe som nok skyldtes kombinasjon hekkmotor, lav egenvekt og kjøre-egenskaper.

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

owa wrote::P Hallo igjen.
Jeg har lagt ut noen biler her: http://home.no.net/owarhu/R10 i vanlig directory listing. Bilen er kollisjonsskadet høyre foran, noe som gjør det vanskelig å tilpasse panseret. Men har 1,5 mm avvik på fronten mellom høyre venstre . Det får duge.

Setene til bilen var totalt utslitt, og ei katte har pissa i baksetet. Så de blir ikke brukt. Jeg har fått tak i seter fra en R18, og planlegger bruke disse istedet. I bakssetet bruker jeg rammen fra R10-setet, men nytt fyll og trekk.

Jeg har en "trollmann" fra Vikersund til sveising, omtrekking og lakkering. Uten han hadde bilen vært i pressa. Han har forøvrig akkurat ferdigstillt en Opel Kapitan 1951-modell.

Når endret vindusspyleren seg på R10? Min var manuell pumping via en knapp til venstre på dash'en. Denne var ødelagt. Istedet fant vi en gammel, manuell pumpe fra (antageligvis), R16. Satte inn denne istedet.

Hilsen
Øyvind Warhuus, vikersund
ändrade lite så länken funkar bättre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Hei

Pølselist anskaffet. Men hvordan er pansret foret opp på sidene bakerst ? I midten sitter jo panserlåsen, men jeg antar det skal være understøtting på sidene ? Er det gummiknotter eller lignende ?

Takknemlig for hjelp.

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

owa wrote::P Hallo igjen.
Jeg har lagt ut noen biler her: http://home.no.net/owarhu/R10 i vanlig directory listing. Bilen er kollisjonsskadet høyre foran, noe som gjør det vanskelig å tilpasse panseret. Men har 1,5 mm avvik på fronten mellom høyre venstre . Det får duge.

Setene til bilen var totalt utslitt, og ei katte har pissa i baksetet. Så de blir ikke brukt. Jeg har fått tak i seter fra en R18, og planlegger bruke disse istedet. I bakssetet bruker jeg rammen fra R10-setet, men nytt fyll og trekk.

Jeg har en "trollmann" fra Vikersund til sveising, omtrekking og lakkering. Uten han hadde bilen vært i pressa. Han har forøvrig akkurat ferdigstillt en Opel Kapitan 1951-modell.

Når endret vindusspyleren seg på R10? Min var manuell pumping via en knapp til venstre på dash'en. Denne var ødelagt. Istedet fant vi en gammel, manuell pumpe fra (antageligvis), R16. Satte inn denne istedet.

Hilsen
Øyvind Warhuus, vikersund
Kul med en blåmetallic R10, den färgen är såvitt jag vet väldigt ovanlig. Har bara sett en till sådan och det var en finskregistrerad på Nordiska Renaultträffen 2003. :D

Intressanta bilder! Det är en hel del jobb på den här R10:an, men jag är övertygad om att den kommer att bli fin när den är klar :D

Såg att den är svetsad/rostlagad på de klassiska ställena, bla i övre skärmfästen. Är även botten på bagagerummet rostlagat? Eller bara omlackat med primer? Likaså i bakre sparklådan på vänster sida. 1,5 mm i avvikelse måste ju vara helt okej och acceptabelt. Inte lätt att rikta en krockskada...

Så det blir helt "ny" inredning? Ska det bli annan motor också, mer hästar? Eller standard? 8)

Vindrutespolningen har alltid varit densamma på R10. Det har alltid varit sk handpump, men på -69 års modell blev det en större spolvätskebehållare. Bilden på min gröna visar en eftermonterad elektisk spolpump/behållare från Biltema. Det var förra ägaren som satte in den i bilen, så det är inte original :shock: :wink:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

owa wrote:He he :D Glemte meg bort. Men en tannbørste er uvurdelig verktøy for rensing av skruer og bolter. ;)

Men ellers så var den verste rusten i kanalene bakom fjørene i bakstillinga. Istedet for å demontere valgte jeg å skjøte inn 1,2 mm karrosseriplate, etter å ha dynket det med Owatrol.

Det er fristende å gå på med sandblåsing, men bilen virker så tynn i platene at jeg tør ikke. I tillegg ser jeg at fabrikken har faktisk sparklet en hel del av karroseriet, noe som tyder på at disse bilene har tynne plater.

En av grunnene til at det er få 10'ere igjen, er nok at de var svært mottagelige for rust. I tillegg var dette populære biler i bilcross, noe som nok skyldtes kombinasjon hekkmotor, lav egenvekt og kjøre-egenskaper.

Hilsen
Øyvind Warhuus, Vikersund
Det är ett klassiskt rostställe, besvärligt att laga, trångt och rostkänsligt :cry:

Att blästra den karossen är något man ska vara försiktig med som sagt, med tanke på att karossplåten är så pass tunn. Nedre delen av hjulhusen klarar nog vanlig sandbläster, men i övre hjulhusen, samt vad det gäller skärmarna skulle jag bara våga att glasblästra.

Sant, R10:an var rostkänslig och en "slit-och-slängbil" som vi i Sverige skulle säga. Många ganska fina skrotades på 70-talet (och även 80-talet) för de var inget värda då. Eller gick till folkrace/rallycross precis som du säger... :cry:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply