konbane/ däck sparkar träff lunda (uppsala) 19/7 2008

Allt om träffar, sammankomster och evenemang

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Vi skall käka lite mat inne i stan på kvällen (typ hardrock cafe)
Vilka vill haka på? Bindande anmälan eftersom vi skall boka bord
Listar de som jag vet skall med:
Tony
Dennis
Tim(olo)
Reneé
Mange
Dahlberg

Fortsätt i listan om ni vill vara med.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

mange wrote:Vi skall käka lite mat inne i stan på kvällen (typ hardrock cafe)
Vilka vill haka på? Bindande anmälan eftersom vi skall boka bord
Listar de som jag vet skall med:
Tony
Dennis
Tim(olo)
Reneé
Mange
Dahlberg
Joakim +1

Fortsätt i listan om ni vill vara med.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

mange wrote:...käka lite mat...
Kul initiativ... :P
Tyvärr kan jag inte hänga på denna gången. Är lite busy med annat på lördagkvällen. :cry:
Får nöja mig med grilleriet på Lunda... :P
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
waller
Posts: 25
Joined: 02 Jul 2008, 09:45
Location: Gävle

Post by waller »

Ser fram emot lördag, nu med nybytt kamrem. Hoppas regnet håller sig borta bara.....

Vad gäller för grillningen? Kommer det finnas att köpa eller ska man ha med eget?

//Waller
Peter Waller
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Vi kommer att tilhandahålla hamburgare och dricka... så det är gratis 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tony wrote:
Tony wrote:
Dennis wrote:Krängaren fixad och sen har jag hittat lite camber också :D
R- däcken på 7,5x15" blir grejjer det,sitter precis vid skärmkanten 8) Och Lätta är dom också :wink:
camber är bra att ha på bana, kan bli giftigt...
mm ja det är ju inte mina.. :cry: :cry: men det skall väl fixas någon gång, ganska lätt att få bort typ 20kilo på 4fälgar :shock: :shock:
Varit ute nu och "nuggat" bort den gamla grainingytan :twisted: 2,0Kg kalltryck kändes ganska ok, vad tror Falk eller någon annan med erfarenhet av R-däck :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Dennis wrote:
Tony wrote:
Tony wrote: camber är bra att ha på bana, kan bli giftigt...
mm ja det är ju inte mina.. :cry: :cry: men det skall väl fixas någon gång, ganska lätt att få bort typ 20kilo på 4fälgar :shock: :shock:
Varit ute nu och "nuggat" bort den gamla grainingytan :twisted: 2,0Kg kalltryck kändes ganska ok, vad tror Falk eller någon annan med erfarenhet av R-däck :roll:
R-däck... För banåka låter 2.0kg kalltryck mycket... För Konbana en helt annan story...
Jag brukar hamna kanske på 1.5 kalltryck på Clion fram på bana = runt 2.0 varmt. Bak spelar det inte så stor roll. Clion använder ju knappt bakhjulen... Framhjulsdrivna bilar bygger rätt mycket värme i framdäcken. Fast jag brukar börja kanske runt 1.8 innan körning och så släpper jag ut luft vartefter. På 968'an blir det annorlunda. Där är det mycket jämnare fram/bak.
För konbana, då man bara kör en minut åt gången, gäller generellt högre tryck. Svårt att få upp värme i hela stommen på däcket med så korta körpass. Kanske ca 1.8-1.9 fram kallt, så får man känna om det blir halt om man kör flera rundor i rad...
Gatdäck i konbana kräver ofta lite högre tryck än normalt för att inte gå på däcksidorna... kanske öka med 0.3-0.5kg. Beror på vilket gatdäck och profil...
Finns rätt mycket info på rejsa om man gräver lite i trådarna under "Däck för banåka".
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tackar för infon Falk :) Var nog inte helt fel ute då med 2,0, väger väl nästan tonnet på framvagnen :oops: Busade lite på service ytorna på vårat nedlagda krigsflygfält [smilie=eclipsee_steering.gif] Så någon riktigt hög temp blev det aldrig.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Falk har du ensåndär praktiskt liten luftmätar grej så man kan mäta trycket på plats? isf tar du med den samt kan man låna den av dig :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

mange wrote:Falk har du ensåndär praktiskt liten luftmätar grej så man kan mäta trycket på plats? isf tar du med den samt kan man låna den av dig :D
En vanlig luftrycksmätare menar du? I så fall är svaret ja. :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Det börjar dra ihop sig till årets Stockholmsträff...

Vi hoppas på riktigt god uppslutning i konbanan. Vi kommer att köra Automobils A-sprintbana. Samma bana som Automobil använder i sitt A-test för att utvärdera testbilarnas chassieegenskaper. Banan har utformats av Jonas Jarlmark som är expert på chassiedynamik och förnärvarande jobbar bl.a. med SEAT's WTCC-team.

[smilie=eclipsee_steering.gif]



Den eminenta bilentusiasttidningen Automobil ställer upp med priser till de tre vassaste ekipagen. En årsprenumeration på Automobil går till den som vinner eventet. Det gäller att köra två rundor på så lika tid som möjligt. Andra och tredjepristagarna får varsin 3-nummers provapå-prenumeration.

:P


www.automobil.se


Image


Väl mött på Lunda. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Falk wrote:Det börjar dra ihop sig till årets Stockholmsträff...

Vi hoppas på riktigt god uppslutning i konbanan. Vi kommer att köra Automobils A-sprintbana. Samma bana som Automobil använder i sitt A-test för att utvärdera testbilarnas chassieegenskaper. Banan har utformats av Jonas Jarlmark som är expert på chassiedynamik och förnärvarande jobbar bl.a. med SEAT's WTCC-team.

[smilie=eclipsee_steering.gif]



Den eminenta bilentusiasttidningen Automobil ställer upp med priser till de tre vassaste ekipagen. En årsprenumeration på Automobil går till den som vinner eventet. Det gäller att köra två rundor på så lika tid som möjligt. Andra och tredjepristagarna får varsin 3-nummers provapå-prenumeration.

:P


www.automobil.se


Image


Väl mött på Lunda. 8)
Trevligt Falk! Gött jobbat 8) :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Falk wrote:Det börjar dra ihop sig till årets Stockholmsträff...

Vi hoppas på riktigt god uppslutning i konbanan. Vi kommer att köra Automobils A-sprintbana. Samma bana som Automobil använder i sitt A-test för att utvärdera testbilarnas chassieegenskaper. Banan har utformats av Jonas Jarlmark som är expert på chassiedynamik och förnärvarande jobbar bl.a. med SEAT's WTCC-team.

[smilie=eclipsee_steering.gif]



Den eminenta bilentusiasttidningen Automobil ställer upp med priser till de tre vassaste ekipagen. En årsprenumeration på Automobil går till den som vinner eventet. Det gäller att köra två rundor på så lika tid som möjligt. Andra och tredjepristagarna får varsin 3-nummers provapå-prenumeration.

:P


www.automobil.se


Image


Väl mött på Lunda. 8)
[smilie=icon_up.gif]
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

[smilie=icon_up.gif] [smilie=icon_up.gif] smart då bestämmer inte väghållning och motorn om man vinner, då behöver man inte köra fortast för att vinna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Tony wrote:[smilie=icon_up.gif] [smilie=icon_up.gif] smart då bestämmer inte väghållning och motorn om man vinner, då behöver man inte köra fortast för att vinna...
Jag har snott idén med två lika tider från Värmlandsträffen. :roll: 8) [smilie=icon_up.gif]

När alla som vill åka konbana har satt sina två likatidsrundor kan vi ju ha "fri" körning för de som vill jaga bästatider...

:P
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply