konbane/ däck sparkar träff lunda (uppsala) 19/7 2008

Allt om träffar, sammankomster och evenemang

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

mange wrote:Jocke har du höjt bilen därbak? :D

Haha.. Det ser ju ut så.. Eventuellt kan det bli lite sänkning när jag fått bilen att gå rent, och inte läcka vatten :roll:

Som det är just nu har den samma ställning som en 19 16v med fel bakaxel :shock: och då är ändå alla komponenter på denna standard.. :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Den som gasar mest får bilen att "sätta" sej på baken :wink: :lol:
OT
Du Jocke jag kom att tänka på ditt höga lamdavärde när jag körde hem igår.
Hög lamda= falsk luft i avgasröret. Vi vet ju att systemet är tätt, men var det inte några sprickor i avgashuset på turbon?har för mej det.Där kan syreöverskottet komma in :idea:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:Står dock fel i den texten man kör vänstervarv runt konerna till höger :roll:

Som ni ser så är den lite lurig efterssom konerna inte står på samma avstånd så vissa koner kommer man fram till väldigt fort :D
Falk visst måste det stå fel,det står den övre konan tas först , i min del av världen blir det medurs ????
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tony wrote: i min del av världen blir det medurs ????
Tänk om man har digital ur då :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Lite synd att inte fler vågade komma,man kan ha roligt med liten motor, vi hade en clio 1,2 i konbanan...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Och en slö buss :? Var på rullarna idag 133hk :?: :?: :shock:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Det här om A-sprinttexten...

Image

Jag tror att den som skrivit ville betona att den "övre" konen på bilden ska vara "längre till vänster" än "den nedre". För att underlätta för den som sätter ut banan. Lite knepig formulering... Vändningen ska gå "moturs".

En annan bild på A-sprinten:

Image


Nedan måttsatt skalenlig ritning. Lite otydlig tyvärr, har dock inget bättre tillhands. (Sitter på fjället med trådlöst segband...)

Image
Klicka på den så blir den större!

Visst är det kul att köra konbana! [smilie=eclipsee_steering.gif] [smilie=biggrin5.gif]


Ett aber när man ska snickra till sin egen A-sprint är att man behöver en rackarns massa koner och parkering som är en bit över 500m lång... :roll: 8)
Last edited by Falk on 21 Jul 2008, 18:22, edited 1 time in total.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:Och en slö buss :? Var på rullarna idag 133hk :?: :?: :shock:
VAAA om du har 133hk är det ju typ 100hk orginal, fast det står 153 i pappret..
kan ju inte stämma ?????
det MÅSTE varit något fel, skulle en portad 2,8liter v6 med fullflödessystem ha 1hk MINDRE än min 1,8 ...nä det kan jag inte tro...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

sirap i växellådan som slöar ner rullarna? ;)

Ser kul ut på bilderna men är du inte rädd att välta med minibussen?

Lite tråkigt att köra med en trött megane med över 22000mil på mätaren men det hade varit kul att testa väghållningen 8)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

En kanon trevlig Lördag med trevligt folk från olika håll i sverige och ganska bra väder tycker jag!
Samt bra personal som höll ordning på tider o resultat med :D
John Ignell Enviken
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Här hade man preppat för att åka bana. Skaffat en hjälm och trimmat skoten i kärran... så närmar sig helgen för konåkningen och jag lägger om taket här hemma, dumt. Taskig tajmning kan man lugnt säga, speciellt som konbanan nästan var på hemmaplan för mig. Lite OT, men nytt tak (ca 200kvm), med ny råspont på större delen, pappat och läktat är inte så dumt heller. Har bara tagit tre veckor. 4000 pappspik och 3500 tretummare senare så är man nästan klar, bara att få pannorna på plats och på med takplåtar, vindskivor och hängrännor. Visst ja, det ska ju målas lite också... :?

Nästa år, då j..lar! :P
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
waller
Posts: 25
Joined: 02 Jul 2008, 09:45
Location: Gävle

Post by waller »

Tack för en rolig träff! Med matservering dessutom, mycket impad!!!
A-sprinten var riktigt kul att köra.
Synd bara att jag var tvungen att åka hem tidigare för husfridens skull, vi skulle på 40-årsfest.
Upptäckte på vägen hem att clion inte är så komfortabel i snabb landsvägsfart, 11 mil på 40 min...... Höjde även snittförbrukningen rejält.
//Waller i blå clio sport
Peter Waller
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Stymie wrote:Här hade man preppat för att åka bana. Skaffat en hjälm och trimmat skoten i kärran... så närmar sig helgen för konåkningen och jag lägger om taket här hemma, dumt. Taskig tajmning kan man lugnt säga, speciellt som konbanan nästan var på hemmaplan för mig. Lite OT, men nytt tak (ca 200kvm), med ny råspont på större delen, pappat och läktat är inte så dumt heller. Har bara tagit tre veckor. 4000 pappspik och 3500 tretummare senare så är man nästan klar, bara att få pannorna på plats och på med takplåtar, vindskivor och hängrännor. Visst ja, det ska ju målas lite också... :?

Nästa år, då j..lar! :P
ja men ett par timmar hade du väl kunna smita ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

waller wrote:Tack för en rolig träff! Med matservering dessutom, mycket impad!!!
A-sprinten var riktigt kul att köra.
Synd bara att jag var tvungen att åka hem tidigare för husfridens skull, vi skulle på 40-årsfest.
Upptäckte på vägen hem att clion inte är så komfortabel i snabb landsvägsfart, 11 mil på 40 min...... Höjde även snittförbrukningen rejält.
//Waller i blå clio sport
Kul att träffas, synd att man måste göra allt för husfriden,jag lyckades smita hela helgen då jag har ca 48mil till Lunda...tur att man har trevliga klubbmedlemmar i Storstan..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Tony wrote:
Stymie wrote:Här hade man preppat för att åka bana. Skaffat en hjälm och trimmat skoten i kärran... så närmar sig helgen för konåkningen och jag lägger om taket här hemma, dumt. Taskig tajmning kan man lugnt säga, speciellt som konbanan nästan var på hemmaplan för mig. Lite OT, men nytt tak (ca 200kvm), med ny råspont på större delen, pappat och läktat är inte så dumt heller. Har bara tagit tre veckor. 4000 pappspik och 3500 tretummare senare så är man nästan klar, bara att få pannorna på plats och på med takplåtar, vindskivor och hängrännor. Visst ja, det ska ju målas lite också... :?

Nästa år, då j..lar! :P
ja men ett par timmar hade du väl kunna smita ???
Jo, om inte jag hade haft hjälpredor på plats så hade det nog rullat 4-5 timmar eller mer på Lunda. Man måste ju arbetsleda somliga och passa på när de har tid att närvara...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply