Trimprojekt Renault R10 major -1966 - Jonas

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

s0l0m0n
Posts: 5
Joined: 02 Sep 2007, 11:31
Location: Rödeby

Trimprojekt Renault R10 major -1966 - Jonas

Post by s0l0m0n »

Hej!

Har satt igång ett projekt nu med min R10, tänkte bygga en sleeper av den så man kan köra ifrån lite allt möjligt. Tänkte sätta i annan motor och växellåda till att börja med. har en volvo b23 motor liggandes som jag kikat över och ser ut som att det skulle kunna gå att trycka ner den där bak. Någon som har tips på växellåda? Funderade på en förstärkt bubbla låda, men vet inte hur pass bra detta skulle passa. Någon som har gjort något liknande eller vet någon som gjort det? alla tips är mer än välkommna. :)
Jonas Svensson - Rödeby/Karlskrona
Renault r10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Innom folkrace så har sådana motor applikationer funnits länge. Då brukar de använda VW transporterlåda, vissa av de har diffbroms original. Adapterplatta till V. B23 finns ju redan. Men varför använda ett sådant bojjsänke till motor,väger ju BLY :shock: Jag skulle satsat på växellåda från framhjulsdriven master med längsmonterad drivlina och vässad J7T eller v6 båda är mycket lättare än bojjsänket. Skall du nu nödvändigtvis häda karossen så hade det varit roligare att operera in ett Saab 16v drivpaket 8) Och de är ju ännu billigare att få ut effekt ur än vofflo nu tack vare allt folkracande :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Ett skoj projekt. håller med dennis en b 23 väger bly :D och med all den vikten längst bak lär du få spännande vägegenskaper
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
s0l0m0n
Posts: 5
Joined: 02 Sep 2007, 11:31
Location: Rödeby

Post by s0l0m0n »

jo, jag vet att b23 väger en hel del, men det är mest för att jag har en redan som jag funderar på att använda den. Dessutom har den motorn trimpotential som bara den. Och med all vikt bak plus en bra vässad b23, så kan man kanske få framhjulslyft, och framhjulslyft med en r10 är det inte varje dag man ser :twisted: . Har även funderat på att köra på saabs, men det blir så mycket mer jobb med det. Men bra tips där om motor och växellåda, någon som vet vad dem ligger i för pris? För pengar är ju alltid det stora problemet.
Jonas Svensson - Rödeby/Karlskrona
Renault r10
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

vill du få en billig bil som dessutom är besiktnigsbar så kan du ju bygga på en 343 motor (B14) eller en 16 TS motor. men då handlar det ju inte riktigt om samma effekter :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
s0l0m0n
Posts: 5
Joined: 02 Sep 2007, 11:31
Location: Rödeby

Post by s0l0m0n »

jo, det skulle man med kunna göra. Men eftersom motorn som sitter i den nu har skurit, och något nytt måste i, kan man lika gärna ta i lite för mycket :)
Jonas Svensson - Rödeby/Karlskrona
Renault r10
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

OK men bara så du vet så passar 343 motorn rakt av på r10 vxlådan (är i grunden samma motor men med mer hk)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

mange wrote:OK men bara så du vet så passar 343 motorn rakt av på r10 vxlådan (är i grunden samma motor men med mer hk)
R-5 Alpine turbo också 8)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

men då får du yxa lite i sprängkåpan :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
s0l0m0n
Posts: 5
Joined: 02 Sep 2007, 11:31
Location: Rödeby

Post by s0l0m0n »

Hmm, fick jag mig en liten funderare. Hur är det med b17 och b19 till volvo 343? Någon som vet om dem passar rakt på som b14? Förresten, hur är det med växellådan i R10, klarar den av så pass mer effekt? tack för alla tips förresten, alltid bra! :)
Jonas Svensson - Rödeby/Karlskrona
Renault r10
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

ta ett komplet drivpaket subframe motor låda drivaxlar fjäderben å kapa upp där bak å svetsa fast typ från en clio sport eller clio 16v tycker jag låter fränt.... 8)
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Att b14 passar beror ju på att det är en renaultmotor. tror att de andra 340 modellerna inte har samma vxlåda, så jag tror inte att det passar... men någon annan kanske vet?

Vxlådan..... jag åker doffe med r10 låda och lite vässad 343 motor och det håller. Eftersom du har mycket vikt bak så får du bra fäste och med lite mer effekt så sjuter du nog lådan om du våldar vid start från 0. man kan förstärka gaveln på vxlådan så håller den lite bättre :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Det här kan nog bli ett tufft projekt tror jag 8) 343-motorn är ju idealisk om man på ett lätt sätt vill få fler hästar. Det är stor procentuell skillnad på 50 SAE-hästar och ca 70-75 DIN [smilie=eclipsee_steering.gif]

Du får gärna maila mig bilder på projektet. Tänkte lägga upp en projekt/renoveringssida på r10-siten... när tid finns alltså... :roll:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
s0l0m0n
Posts: 5
Joined: 02 Sep 2007, 11:31
Location: Rödeby

Post by s0l0m0n »

Är i full gång nu med att leta motor. Ska åka runt i helgen till några bildemonteringar i närheten och se om dem har någon gammal B14 som ligger och skräpar, eller om någon här kanske har en som dem inte behöver? Kommer bli ett roligt projekt :) satsar även på att förstärka orginallådan och se om den håller, annars får man ta det som det kommer och hitta någon annan lösning där.
Ska ta lite bilder på projektet och lägga upp så fort jag har tid över. :D
Jonas Svensson - Rödeby/Karlskrona
Renault r10
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

B14 är väl enklast men det går även med 1400 r12 (samma motor) samt r5 1400 (men då får du även ta r5 ans spränkåpa, samt fixa med två fästpunkter på blocket som är avvkapade på alla 5 a motorer), även tidig twingo och r5 (andra modellen skall passa). Alla dessa motorer har i grunden samma block
Vxllådan räcker om du förstärker i gaveln (iaf till och börja med), jag har inte förstärkt överhuvudtaget på min doffe och det håller, men den börjar att yla lite på 2 an
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply