Missljud vid kallstart - Gr scenic 2,0 16 v.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Missljud vid kallstart - Gr scenic 2,0 16 v.

Post by Pererik Linde »

Hej !

Ett missljud i motorn har uppstått i vår Gr Scenic -04. :( Bilen har bensinmotorn på 2 liter, 16 v utan turbo.

Vid kallstart kommer ett missljud, det låter på tomgång ca var 6 sekund ett "brrrrrrrp" i ca 2 sekunder. Ljudet kommer är svårt att hitta var det kommer från, men troligtvis någonstans runt topplocket. Ljudet kanske lite liknar någon pump (hydraulpump) som bygger upp tryck under några sekunder och sedan slår ifrån. Vid högre vartal kommer ljudet med tätare intervall, men pågår lika länge, ca 2 sek. Det hörs tydligt med kall motor men när motorn blivit varm blir det tyst. Bilen går utmärkt i övrigt.

Bilen används i normalt bruk. Motorvärmare används i princip alltid vintertid. Oljebyte gjordes i höstas och sedan har bilen körts drygt 500 mil, blandad körning, alltid lätt lastad.

Någon som har nån idé vad det kan vara? :?:
P Linde Östersund
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Post by Pererik Linde »

Hittade följande inlägg i sökfunktionen - kan handla om samma sak/ P.


Vet inte om det är något fel på den eller om det skall låta som det gör men jag tänkte att det är lika bra att fråga.,

1. när man startar bilen och den är kall så hörs ett litet gnynande ljud .. Liknande som en elmotor som sjysterar något i motorn detta ljud hörs kanske under 15-30 sekunder i pulser..

2. När man kör iväg med bilen efter start så hörs en serie svagt klunkande ljud ca 4 st låter som om det våre någon broms eller liknande??

Någon som har hört liknande symptom eller har någon anning om vad det kan vara ?

// calle
P Linde Östersund
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Post by Pererik Linde »

Mera inlägg från samma tråd (från sökfunktionen) /P.

Jag har också haft en Megane touring 05 med missljud och en massa andra problem. När jag startade så knackade det svagt i pulser men det blev värre och värre, tillslut förde det ett jäkla liv, de bytte startmotor, hjälpte ej, de bytte AC-kompressor, hjälpte ej, sista budet var att det var det variabla kamaxeldrevet som inte var jyst. Vet ej om det var felet då jag krävde omleverans av bilen. Krockkudden hade då varit ur funktion tre gånger plus div andra småfel.

//Magnus
P Linde Östersund
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

kamdrevet på insugssidan tror jag ...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

lösningen!

Post by BRN »

Detta låter precis som det jag råkade ut för, ett konstigt "gnällljud" vid kall motor samt när man stängde av den. Jag trodde att det var något som kärvade i spjällhuset, men verkstaden kunde utan problem konstatera att det rörde sig om en trasig ventil till vevhusventilationen som tydligen läckte.
Den sitter under insuget mot torpedväggen. 1580 kronor senare går den tyst igen, de bytte ventil och ett oljerör. arbetskostnaden var endast ca 300 kr.

Min bil är en Megane 2,0 2004, i övrigt problemfri :wink:
Björn Nilsson - Motala
kallemalt
Posts: 18
Joined: 05 Sep 2007, 20:36
Location: Landet

Post by kallemalt »

Det är fasförskjutningsventilen ( ett av kamhjulen) som har en oljekanal och detta är kännt av Renault, kolla med lokala Volvo/ Renault Verkstan om byte kan gå på garanti !
Göran Karlsson alias "Kalle"
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Verkstaden hittade inget - felet intermittent

Post by Pererik Linde »

Nu har bilet varit till auktoriserad Renault-verkstad. Där kände man inte till fasförskjutningsventil var för något, men man ville ha in bilen för att undersöka saken. Bilen lämnades och de hittade inget alls, de gjorde också felsökninge via diagnosinstrument men hittade ingen felkod. Man ville inte göra mer eftersom man inte hittade något, vilket är fullt förståeligt. Till saken hör att när jag startade bilen i går för att köra den till verkstaden var den frisk.

Däremot debiterade man 572 kr :cry: för felsökning samt provkörning (trots att enligt vägmätaren var bilen inte körd :roll: ). Man påstod att allt sammans tagit en timme men debiterade en halv timme arbetstid.

När jag hämtade bilen för att åka hem var den också frisk. Dagen efter när jag startade den fanns ljudet där igen under en kort period, men när jag åkt en liten bit försvinner ljudet, så då var det ju ingen mening att åka och visa upp den på verkstaden.

Så nu är läget: 600 kr fattigare och ett fel som tydligen kommer och går. :evil: Törs man strunta i saken :?: Om man vet att det inte är någon risk för allvarligare konsekvenser så kan man ju se det som ett irriterade oljud som bara är att bortse ifrån. Jag är ju lite förvånad över att man inte känner till saken på auktoriserad verkstad. Jag frågade mekanikern som sa att det inte var någon fara att fortsätta köra. :!:

Någon som har nåt råd att komma med :?:
P Linde Östersund
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

Post by BRN »

Hej Pererik!

jag tycker ändå det verkar som om din bil lider av samma "åkomma" som min (samma motor!). Min bil var också varmkörd när jag var hos verkstan, men en mekaniker följde med ut på parkeringen och när jag startat bilen drog han upp oljestickan litegrann och då hördes ljudet konstant. Då sa han direkt att han visste vad det var och att de haft en till samma dag med det. Prova detta med hjälp av nån kompis, om det är så kan jag skriva av delarnas artikelnummer så kan du sticka det under näsan på dem.
min reparation gick som sagt på 1580 totalt, varav ca 300 arbete...

jag frågade om garanti eftersom meken mumlade nåt om ventil till avgasrening, men verkmästaren förklarade att det var vevhusventilationen som berördes och det var ingen fara att köra med det. men jag är lite allergisk mot missljud så jag lät fixa det.

MVH

Björn
Björn Nilsson - Motala
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det som BRN pratar om är ankljuf från vevhusventilationen låter typ kvack kvack vid start och tomgång det e inte så dyrt åtgärda men det ljudet som låter bara vid kallstart e nog kamdrevet för insug lämna inbilen igen å be dom starta den morgonen där på å om dom hör ljudet då be dom riva eller ge dig minst 10% på jobbet och delar kostar typ 8000-15000 kr att fixa...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

Post by BRN »

men ljudet i min bil kom också bara vid kallstart och upphörde när den blev varmkörd...? det hördes inte på tomgång sedan...
Kan du helt avfärda det? jag tycker det låter som detta på beskrivningen.
Men om Pererik provar att dra upp stickan borde han ju märka det, alt be verkstaden undersöka just den biten.
Nu är det ju lite personligt hur man beskriver ett ljud, men min bil lät inte kvack kvack kvack...! mer som om motorn till spolarpumpen slog till och från i 2-sekundersintervaller om du förstår hur jag menar... om man lyssnar efter ljudet med huven öppen låter det som det kommer från spjällhuset.
Björn Nilsson - Motala
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Tack för hjälpen - fortsättning följer

Post by Pererik Linde »

Tack alla ni som kommit med tips. Jag har med hjälp av era tips ringat in vad som kan vara problemet.

Det har visat sig efter att jag varit ännu mer observant att missljudet även kan uppstå ibland med varm motor. Och när ljudet uppstod senast och jag testade att dra upp oljestickan så blev ljudet konstant. Slutsatsen borde bli att det är samma åkomma som BRN:s bil drabbats av.

Jag kommer att ta tillbaka bilen på verkstan nästa gång oljudet hörs! Och ta med en utskrift härifrån Club Renault.

Tack igen alla hjälpsamma!!
P Linde Östersund
löfe
Posts: 24
Joined: 16 Oct 2006, 09:54
Location: Umeå

Post by löfe »

BRN wrote:Hej Pererik!

jag tycker ändå det verkar som om din bil lider av samma "åkomma" som min (samma motor!). Min bil var också varmkörd när jag var hos verkstan, men en mekaniker följde med ut på parkeringen och när jag startat bilen drog han upp oljestickan litegrann och då hördes ljudet konstant. Då sa han direkt att han visste vad det var och att de haft en till samma dag med det. Prova detta med hjälp av nån kompis, om det är så kan jag skriva av delarnas artikelnummer så kan du sticka det under näsan på dem.
min reparation gick som sagt på 1580 totalt, varav ca 300 arbete...

jag frågade om garanti eftersom meken mumlade nåt om ventil till avgasrening, men verkmästaren förklarade att det var vevhusventilationen som berördes och det var ingen fara att köra med det. men jag är lite allergisk mot missljud så jag lät fixa det.

MVH

Björn
Hej!
Jag har exakt samma problem med min gr scenic 2,0. Var till verkstaden i går och bad dom dra upp oljestickan. Oj vilket ljud det blev.. De hade dock inte stött på problemet tidigare men som tur var kunde jag hjälpa dom tack vare dig och detta forum. Jag ska lämna in den nästa vecka.
Om du kan ge mig artikelnumren på delarna vore jag väldigt tacksam (så att verkatsn inte står utan rätt delar när de får in bilen....)

tack för hjälpen

Johan
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

Post by BRN »

Hej Johan,
jag besvarade ditt PM förut, men kom på att fler kanske vill veta vad de bytte för delar:
RE8200290347 oljerör
RE8200291355 ventil

Lycka till!

Björn
Björn Nilsson - Motala
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Post by Pererik Linde »

Nu har jag varit tillbaka till verkstaden - och nu fanns ljudet där. Mekanikern bekräftade att det med absolut största säkerhet var samma fel som BRN:s bil drabbats av. Man kände emellertid inte till felet som vanligt för motortypen - men det verkar ju vara ganska vanligt.

Lugnande att få besked om vad det var och att det inte är någon panik att få det åtgärdat iallafall. Nu har jag t.o.m. uppgift om vilka saker som behövs för att fixa saken.

TACK alla för hjälpen.
:D
/ Pererik
P Linde Östersund
Post Reply