Min nya motor.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Min nya motor.

Post by R12-Kent »

på väg hem från Nordiska i Norge 2004 bestämde sej min motor för att dö, först började det skramla, sedan small det ett par gånger och sedan gick den som förut, nästan. Jag tittade av en slump i backspegeln och efter min bil var det en lång grå röksvans och bilen kändes orkeslös. Jag tänkte, inte här och inte nu, men 12an är seglivad, den gick visserligen långsammare och jag fick fylla på olja ett par gånger men den gick ända hem.

Väl hemma så blev det ett motorbyte till en ny och fin motor som jag gjort i ordning och den gamla blev stående i ett hörn av garaget i ett par år. Jag var nära att kasta den men då talade hamstern inom mej och den hamnade i bra att ha högen bland en massa annan bråte som är bra att ha.

I ett anfall av tristess så skruvade jag isär den och det visade sej att en kolv hade gått sönder. Det var då som idén föddes till att bygga något kul av den.

Jag böjade att skaffa alla slitdelar som kolvar, foder, lager, oljepump, drev, kedja, sträckare.

Vevaxeln mätte jag upp på jobbet och den var ok så någon slipning var inte aktuell. Blocket lämnade jag i väg så det blev kokat i ett milt kembad i ca 10 tim så det blev kliniskt rent och alla oljekanaler blev fria från sk*t som samlats där under alla år.

Jag köpte ett insug från Frankrike och det är framtaget till Alpine A 110 / 1300VC. Förgasaren är en Weber 40.

Topplocket, kamaxel, lyftarna, ventilerna och tändningen har Arne berg / Berg Racing tagit fram till den. Inte gratis - men kul!

Efter jag skruvat ihop den så kommer ögonblicket man fruktar men ändå längtar till, att provstarta den.

Jag åkte förbi Apoteket grönaskylten och köpte en påse blandad pilsner och åkte hem till garaget.

Jag hällde i bensin och körde på starten, den ville inte starta, det var då själva f-n, jag gav den lite startgas och provade igen. En rejäl nysning och en lika rejäl eldslåga kom det ur förgasaren, det är tur att man är korthårig annars hade håret brunnit upp.

Det visade sej att tändningen behövde justeras, ett nytt försök och den startar med ett vrål. Jävl-r vilken känsla, den fungerar, att bara stå och lyssna på den lite ojämna råa gången när den står och går på tomgång.
Sex är överreklamerat - prova Renaultmotor.

Man kan komma ganska så långt med en påse pilsner och en burk med startgas.

Efter en stunds provkörande så böjade jag känna mej som en hörselskadad rökt böckling, mitt lilla förråd i garaget är inte den optimala platsen att prova motorer i. Det är litet och ventilationen är mycket dålig, men man lever bara en gång så jag ska nog ta och provköra lite till.

Nu är det bara ett litet problem och det är att övertala min sambo att jag ska få köpa en Renault till och ha min nya motor i och det är inte det enklaste, tro mej. jag vill ha en R12 kombi, den är lika ovanlig som den är ful så därför passar den mej utmärkt.
Image

Image
Kent Strandberg i Kristinehamn.
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Post by Ricki »

Grymmt imponerad :). Kul med folk som får liv i gamla motorer och har intresse. Själv saknar jag kunskap, tid och garage för att kunna göra nått liknande.

Men åter igen, bra gjort :D.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kanonfint :D Har inte Johan Larsson sin 12'a kombi kvar? kanske du kan lura av honnom den. Ett tips är att byta till R-18 5vxl låda och växelspak då blir det en riktigt bra åka-bil
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det var en fin motor och växellåda.
Min 12:a kombi kommer aldrig bli till salu. Den har varit i familjens ägo sedan november 1980 och min första bil.
Däremot har jag sett fina 12:or på spanska Blocket.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Snyggt jobbat Kent!
Vad var det för startgas du spetsade ölen med?

Klart du skall ha något att sätta motorn i :)
Finns en fin 12:a i norr, dock ej kombi...
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Jag använder mej av CRC Motor starter och öl av ljus Dortmunder typ.
Den enda nackdelen är att rösten tar lite stryk, man låter som Barry White i ett par dagar efteråt men det kan det vara värt. :D
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Du får lägga in bilder på nya avgassystemet! Kan du inte filma när du har live-konsert i garaget å lägga ut på photobucket, å länka hit så man får höra?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:Du får lägga in bilder på nya avgassystemet! Kan du inte filma när du har live-konsert i garaget å lägga ut på photobucket, å länka hit så man får höra?
Vilket jäkla avgassystem??? ser bara en motor har aldrig hört om något avgassystem.om du nu vet att han har ett nytt kan du inte prata med honom om det ,lr måste du skriva det här innan han har nämt att han har ett ?????????
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Jag var tvungen att bygga ett litet avgassystem till motorn, när jag provkör så vrålar det ganska mycket med endast ett rakt rör. Så det blev ett litet system för att få ner ljudet innan grannarna hotar mej med stryk.

Bilder kommer.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

R12-Kent wrote:Jag var tvungen att bygga ett litet avgassystem till motorn, när jag provkör så vrålar det ganska mycket med endast ett rakt rör. Så det blev ett litet system för att få ner ljudet innan grannarna hotar mej med stryk.

Bilder kommer.
tack för svar,nu klarnar det lite, varför inte stoppa i den i 12an du har...??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Visst kan jag bygga nåt kul av 12an men den men den får vara "orginal" det skulle vara roligare att bygga nåt helt nytt som är i samma klass som motorn.
Här är en bild på mitt lilla avgassystem, den skarpögde ser att jag även har svetsat ett kors i slutröret, allt för att få ner ljudnivån.
Image
Även min väl tilltagna bränsletank på 3 dl syns till vänster på ramen :D
Kent Strandberg i Kristinehamn.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Här finns det lite kandidater :D
Doffen var kanske lite dyr men det gårväl att pruta
http://www.blocket.se/vi/16373017.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/15965443.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/11812404.htm?ca=11_s

Angående avgassystemet så är det så jag byggt på min doffe (om man tar bort röret mellan grenrör och dämpare) :D å den låter ju inte så mycket :roll:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Jag kommer förbi i morgon och tittar på mästerverket. 8)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

R12-Kent wrote:Visst kan jag bygga nåt kul av 12an men den men den får vara "orginal" det skulle vara roligare att bygga nåt helt nytt som är i samma klass som motorn.
Här är en bild på mitt lilla avgassystem, den skarpögde ser att jag även har svetsat ett kors i slutröret, allt för att få ner ljudnivån.
Image
Även min väl tilltagna bränsletank på 3 dl syns till vänster på ramen :D
Snyggt Kent! Du är duktig du. En av de duktigaste... :D
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Johan wrote:Jag kommer förbi i morgon och tittar på mästerverket. 8)
Se till att Kent bjuder på lite öl å startgas då :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply