svagt pickande ljud R5 GTE -88

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

janake
Posts: 11
Joined: 26 Aug 2003, 19:57

svagt pickande ljud R5 GTE -88

Post by janake »

Hö ett svagt pickande ljud, lite för skarpt för att vara ventilspelet, kan det vara spridarna som låter illa???? Den går lite ojämt och tenderar till hög tomgång också.
Har svårt att få motorn att varva ur också, på femmans växel är 110 max hastighet, plattan i botten.

En annan skum sak är att indikatorn till motorns värma går ner i noll när man gasar, den hänger liksom med motorgången fast åt fel håll.

Tacksam fr svar på någon eller alla av dessa fel.
smotany
Posts: 38
Joined: 06 Jan 2003, 21:31
Location: Sweden
Contact:

Post by smotany »

Du har inte blåst topp packningen? Då varvar dom väl inte ur...
General
Posts: 46
Joined: 07 Dec 2002, 12:06
Location: Sweden
Contact:

Post by General »

Börja med att kolla så att motorn är ordentligt jordad, det sitter en kabel precis framför batteriet. kan hända att motorn viker sig så mycket när du gasar att den inte får ordentligt med kontakt.

hur mycket varvar den som max? går den upp i över 5000varv?
ryker den? blått elelr vitt på tomgång?

berätta om mer skumma fel! är den mycket rostig?
janake
Posts: 11
Joined: 26 Aug 2003, 19:57

Post by janake »

Ser inte att den ryker, men ha inte kollat noga dock, får kolla det.
Om blockpackningen skulle vara blåst skulle det komma avgaser och bubbla i kylarvattnet vilket det inte gör.
Den kommer inte upp i 5000 rpm va ja märker utan klipper å går illa vid högre varv. Sall kolla maxvarvet.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Det mästa tyder på att den är blåst -Bara att byta innan du sabbar mer, eller kör vidare och mer saker måste bytas.
janake
Posts: 11
Joined: 26 Aug 2003, 19:57

Post by janake »

Ryker varken svart eller vitt vid tomgång, men den verkar itne gå på alla cylindrar hela tiden, går lite ryckigt.
Vilka fler tecken kan man kolla efter om den är blåst???

För de tecken jag lärt mig, vattnet luktar avgaser samt att det bubblar i exansionskärlet märker jag itne av något.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Den behöver inte ryka svart eller vitt .
Här beskriver du vad felet är (men den verkar itne gå på alla cylindrar hela tiden, går lite ryckigt.)
TOPPACKNING FODRAS ATT BYTAS UT !
DEN KAN HA GÅTT SÖNDER MELLAN 2 CYLINDRAR DÅ TRYCKER DEN LUFT FRAM OCH TILLBAKA MELLAN DESSA OCH INGET UT TILL VATTNET = BYT PACKNING
jag tror jag inte behöver skriva mer nu !
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

har samma problem på min men toppackningen e kollad o den e hel kolla stiften eftersom den inte går o varva så mkt kan va att en av elektroderna fått sig en kyss o de inte finns så mkt spel däremellan kan va därför den inte går o varva. de kan mkt möjligt va en spridare som har problem kör en injection cleaner för o kolla så de inte har satt igen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ryck ur tändkablarna när motorn är på,(en i taget) kolla ,lyssna ,om det blir någon skillnad när du tar bort dom gör det inte det går den inte på den cylindern !
janake
Posts: 11
Joined: 26 Aug 2003, 19:57

Post by janake »

Den går inte ojämt hela tiden dock, går riktigt bra emellanåt och jag hade upp varvet i nästan 6000, dock ej på vägen.
janake
Posts: 11
Joined: 26 Aug 2003, 19:57

Post by janake »

Nu kollade jag kompet i cylindrarna, tog ur alla tändstift, dom låg på 12½-13 KG allihopa, totaljämt komp överlag, då KAN det väl ändå inte vara Topplockspackingen som är kass, det vägrar jag tro i nuläget.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janake</i>
<br />Den går inte ojämt hela tiden dock, går riktigt bra emellanåt och jag hade upp varvet i nästan 6000, dock ej på vägen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">så högt[:D]det va inte mycke..kollade du tändningen?
janake
Posts: 11
Joined: 26 Aug 2003, 19:57

Post by janake »

Tändningen e inte kollad än tyvärr, skall göras snart.

Kan tändningen inverka på hög tomgång hela tiden??
janake
Posts: 11
Joined: 26 Aug 2003, 19:57

Post by janake »

Liten fråga, hur ställer man tändningen på en dylik motor???
smotany
Posts: 38
Joined: 06 Jan 2003, 21:31
Location: Sweden
Contact:

Post by smotany »

När jag hade hög tomgång så vart det ett insugsläckage som orsakade det. Tomgången sjönk då när jag drog ur vacuum slangen som sitter på insuget.
Post Reply