Laguna II - 02 Radion fungerar ibland bara

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nilrik
Posts: 4
Joined: 30 Jun 2008, 23:20
Location: Gustavsberg

Laguna II - 02 Radion fungerar ibland bara

Post by Nilrik »

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av krånglande radio som bara ibland vill fungera.
Detta fel dök upp när jag skulle parkera bilen - radion gick inte att stänga av. Det spelade ingen roll vilka säkringar jag drog ur - radion gick och gick.
Jag blev tvungen att koppla ur hela batteriet för att få tyst på den.
Sedan dess fungerar radion bara när den vill. Då fungerar den i korta stunder - allt ifrån en timme till tio minuter. Det kan räcka med att stänga av bilen och sedan när jag startar igen så fungerar inte radion.
Detta är ett av fler elektroniska fel på bilen - kanske allihop hänger samman?
Tidigare fel som har dykt upp efter varandra:
Xenonljusen pajar titt som tätt
Backsensorn har lagt av
Belysning i klimatanläggningspanelen har lagt av (lyser ibland)
Bilen startar ej ibland - är död i ett par timmar till ett par dagar - verkstaden hittar inget fel.

Jag söker hjälp från någon som vet hur jag kan komma tillrätta med problemet - är det radion som är paj eller är det strömmen till radion (förmodligen radion eftersom knappsatsen ibland verkar låst). Kanske finns det tips på annan radio som fungerar i bilen som kan kopplas till ratten och till displayen.
Rikard Mannerstedt
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det finns en kabel som går brevid handbromsen som kan komma i kläm = massor av konstiga fel. (Det är inte en Laguna 2 flamröd 2.0 med vinge 02a?) Radion har en egen säkring vid askoppen. Fladdrande belysning i acn = diod som behöver lödas, vanligt fel. Att bilen inte går att starta ibland beror på ett relä i motorrummet. Det finns 2 identiska prova att byta plats på dom. Radio är ju lätt att låna en annan finns beg på Ebay för ett par hundringar.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nilrik
Posts: 4
Joined: 30 Jun 2008, 23:20
Location: Gustavsberg

Tack för alla svar

Post by Nilrik »

hej på er,

Tack för alla tips på avhjälpning, nu skall jag prova lite. Om det är till någon hjälp för er att få fram mer lösningar är bilen en Renault Laguna II - 1,8 Euroline (kombi).

mvh
Rikard Mannerstedt
Post Reply