HJÄLP!!!! Bakrutetorkar mekanism Renault laguna2 -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fwd
Posts: 12
Joined: 21 Jun 2007, 18:04
Location: Sollefteå

HJÄLP!!!! Bakrutetorkar mekanism Renault laguna2 -02

Post by fwd »

Hej är det någon som vet vart man kan få tag i en torkarmekanism/Lås till bakrute torkaren (Öppningsbar ruta) till min Renault laguna 2.

Den hade kärvat fast och när jag skulle skruva bort den så gick hela genom gången av så jag kan inte låsa min bakruta längre :evil: . Har kollat lite på nätet men har ej hittat någon begangnad men kanske att det finns någon snäll själ som kan hjälpa mig här.

Är väldigt tacksam för snabb hjälp.

Tack på förhand Jonas alias fwd
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Köp ny, smörj rikligt med fett. Autofrance eller Volvo (om du är medlem 20% rabatt)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
fwd
Posts: 12
Joined: 21 Jun 2007, 18:04
Location: Sollefteå

Post by fwd »

Efter en hel dag i garaget med mycket tålamod lite epoxy lim samt en klick kemisk metall så nu är torkar mekanismen lagad och fungerar fel fritt :D .

Innan jag tog tjuren vid hornen och åkte till garaget så ringde jag Volvo och kollade vad dom tog för denna lilla aluminium bit. Svaret blev 1100:- :cry: det tyckte jag var lite dyrt.

Det mesta går tydligen att lösa med enkla medel samt lite tid.
Jonas Angermund Renault Laguna 2 -02
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

fwd wrote:Efter en hel dag i garaget med mycket tålamod lite epoxy lim samt en klick kemisk metall så nu är torkar mekanismen lagad och fungerar fel fritt :D .

Innan jag tog tjuren vid hornen och åkte till garaget så ringde jag Volvo och kollade vad dom tog för denna lilla aluminium bit. Svaret blev 1100:- :cry: det tyckte jag var lite dyrt.

Det mesta går tydligen att lösa med enkla medel samt lite tid.
Hos Autofrance är det oftast betydligt billigare. Om du skulle behöva reservdelar, dvs.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
azeton
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2008, 13:03
Location: Huddinge

Post by azeton »

Sorry att jag bumpar en gammal tråd här, men den verkar passa in på mitt problem.

Jag har en bakrutetorkare som är helt död på min 02, jag har inte tänkt så mycket på det förrän nu när den verkligen börjar behövas igen.. ;)

Alla andra saker fungerar skyltbelysning, bromsljus, spolarvätskan, öppningsbara rutan men inte torkaren den verkar totalt fastnat, någon som har tips på detta?

Verkar dyrt och svårt att byta, kan det kanske gå att laga tro?
Renault Laguna II 2002 Kombi
Ronnie Krantz - Huddinge
-7000 mil
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Mycket vanligt fel. Kombinationen av automatisk start vid backning och kallt fastfrysar- och rost-sverigeväder gör att dessa motorer går hårt åt. Finns om man har tur på skroten, köpte en beggad som också visade sig vara trasig (kolhållaren). Fick slantarna tillbaka men skrotherren ville inte ha tillbaka motorn så jag fick ihop en hel motor av mina två trasiga. Motorn är lätt att ta isär för att kolla vad som är felet...

Smörj/fetta ordentligt samt se till att torkaren aldrig är fastfrusen på vintern.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Öppningsbar ruta?? elmotorn helt död?? kan vara armen som kärvat till att börja med, går att pilla isär och då kan det vara bra att fylla i fett vilket renault inte gjort..
Elmotorn är som i dom flesta bilar utsatt.
Ett annat vanligt fel om man har öppnngsbar ruta,låsbygeln till rutan brukar lossna från glaset,då ligger inte rutan åt så hårt mot listen, i mitt fall knappt emot torkarmotorn, vilket gjorde att den lätt kunde hoppa av...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jouni
Posts: 2
Joined: 02 Apr 2009, 19:24
Location: burseryd

Bakrutetorkare

Post by Jouni »

Köpte en laguna v6 -02 20,000+mil givetvis satt torkararmen fast..Knackade ut axeln putsade, smorde, så långt allt väl.
Nästa problem motorn gick inte. Skitdyr på skroten, dessutom vet man ju aldrig hur dålig en pryl som brukar gå sönder, är när man köper den begagnad. Tänkte att den kan ju knappast bli mer kass än kass, så jag lossade försiktigt på plasten och ser man på där var det en lödning som släppt. Det sitter som en spiraltråd fastlödd i kretskortet, gissningsvis en värme buffert av nåt slag exempelvis om man startar med fastfrusen torkare. Strunt i vilket, tycker man det är kul att pilla lite, så är det ganska kvickt gjort. Sen är det ju kul att spara pengarna till nåt annat kul.
Jouni Peltohaka
Post Reply