Bakvagnsbussningar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
laguna seca

Bakvagnsbussningar

Post by laguna seca »

:D

Japp här är jag med en så jäkla fin laguna II v6 som jag köpte på firma (bra bil, upplands väsby) för ca två veckor sedan. Omedelbart upptäckte jag att höger bakdäck läcker luft så där 0,3kg per dag. Så jag har fyllt på rätt ofta nu. Vidare upptäckte jag att bakvagnsbussningarna slammrar över ojämnheter. Lämnade in bilen idag på renault servicecenter i upplands väsby och hoppas att detta skall täckas av någon form av garanti från firman. Men jag får en känlsa av att det inte blir riktigt så. Då servicemottagaren sade att det kan dra iväg i kostnader och egentligen inte handlade om trafiksäkerhet.
Läste här på forumet att det kan kosta ca 1000 kr för bussningarna. Men är det någon här som vet vad en sådan operation kostar? Verkade inte finnas bakvagnsdetaljer till just min bil på mekonomen. I övrigt är jag mycket hänförd av den komfort bilen erbjuder.
En annan sak jag upptäckte var att det inte stod i serviceboken exakt vad som skall göras vid servicetillfällena. Men jag tänkte omedelbums byta olja och filter i bilen. För att säkerställa motorns välmåga ett tag framöver. Tänkte nog byta oljan oftare än renault förespråkar. Nåväl frågade på renault om detta och fick ut ett papper på det som skall göras vid de olika servicetillfällena. Men blev förvånad att det inte tycker man skall byta olja i automatlådan. Så det tänkte jag nog göra i alla fall. Någon som har koll på automatlådorna på detta forum?

/Laguna seca
Petter Kreuger Vallentuna
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

vadå mn harväl 3mån garanti /500mil.. kvittar väl vad det är för fel....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kallemalt

Post by kallemalt »

Du har 3månaders eller 5000km beg garanti på bilen och du SKA få bilen lagad med detta fel du har! Hävda din VDN ( Varudeklaration) garanti, vill dom inte laga bile så lämna tillbaka den !!! :!:
Göran Karlsson alias "Kalle"
laguna seca

Post by laguna seca »

Nåväl!

Fyra tändspolar bytta på garantin. Hämtade ut den i fredags och i söndags så tvärdog bilen inne på K-rauta med alla brädor på taket. Fick undsättning men verkaren blev nog inte glad när han på måndagsmorgonen fick återse bilen. Bussningarna är de hårdnackade med. Men senare på kvällen tog jag och min meck tag i saken och böt dem. Egentligen inga svåra saker om man har portabel bussningspress. Bilen blev helt annorlunda i uppträdandet och bussningarna var tvärslut invändigt. Det syns inte utifrån kan jag säga. Men jag ångrar att jag böt automatoljan som såg risig ut. För nu går bilen inte på treans växel. Någon som har några tips om hur man skall göra med en sådan sak?

:?
Petter Kreuger Vallentuna
Post Reply