R4 Laban-1973-lill_sankan

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

t80196 wrote:Får du fart på den så försök komma till Eskilstuna på söndag, trevligt med fler Labans.
Till söndag kan jag tyvärr lova dig att jag inte får fart på den. Det är körförbud på den. Har inte varit besiktad sen '96. Vet inte än hur mycket det är att göra men bromsar och sånt där måste bytas iaf. Men ni får gärna tipsa om träffar man kan åka på. Gärna nästa säsong också. Har aldrig varit på Renault-träff. Vad är det nu på söndag för nåt?
MVH Johan S.
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Hej igen! Idag satte jag i ett full-laddat batteri bilen med förhoppning om att få igång den. Tyvärr så klickade den bara som innan när man vred på nyckeln, alltså berodde det inte på batteriet. Efter att ha skjutit på bilen med växel i verkade det som att motorn hade fastnat och startmotorn inte orkade dra runt den. Skruvade av tändstiften, dom två jag kom åt utan att montera bort fördelare och generator. Fyllde i lite olja för att smörja lite. Sedan bogserade farsan mig med sin bil, jag la i växel och man hörde att den var nära att gå igång. Stannade till, och nu orkade startmotorn dra runt. Chokade och gasade fullt och bilen hoppade igång. Dock dog den nästan direkt, upprepade proceduren ett flertal gånger med samma resultat. Verkar som att tidigare ägare hade rätt att det är något fel med förgasaren. Bensin kommer fram med bra tryck men det är som att det händer inget när man gasar. Funktionen är ok, wire är hel och han öppnar spjället som han ska osv. Nån som har nån idé vad som kan vara felet med förgasaren? Det är iaf en Solex, kollade jag. Alla tips mottages tacksamt!
MVH Johan S.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kan ju även vara pumpen som pumpar för dåligt. (kolla även om det är sk*t i pumpen och sätt dit ett bensinfilter före pumpen)

Men kan även vara sk*t i förgasaren...... gör rent förgasaren (plocka isär blås munstycken och gör rent flottörhuset).

om bilen går på tomgång men dåligt vid gaspådrag kan det vara accelartionspumpen på förgasaren spm är dålig.

Kolla även luftfltret

Det var allt jag kom på nu lycka till :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

mange wrote:kan ju även vara pumpen som pumpar för dåligt. (kolla även om det är sk*t i pumpen och sätt dit ett bensinfilter före pumpen)

Men kan även vara sk*t i förgasaren...... gör rent förgasaren (plocka isär blås munstycken och gör rent flottörhuset).

om bilen går på tomgång men dåligt vid gaspådrag kan det vara accelartionspumpen på förgasaren spm är dålig.

Kolla även luftfltret

Det var allt jag kom på nu lycka till :D
Tjena Mange! Jag fick för mig att det inte var pumpen det berodde på då jag tog bort slangen där bensinen går in i förgasaren, det var ett väldigt tryck, men kanske kan vara det ändå. Funderar på att plocka ner förgasaren och blåsa igenom den och rengöra som du säger.

Den går knappt på tomgång alls, håller på att dö hela tiden, man får gasa max och choka fullt och ändå funkar det inte bra. han hoppar igång och varvar till men går direkt ner i varv och börjar dö.

Luftfiltret körde jag utan för att ge lite extra luft men det gjorde ingen skillnad. Nästa får nog bli att blåsa rent förgasaren som sagt. Tack för hjälpen!
MVH Johan S.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

låter som förgasaren. men om den inte har något filter före pumpen så lyft på locket till pumpen och kolla så att det är rent där
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Tjena Mange! Min personlige rådgivare haha :-)

Idag har jag tittat lite på bilen. Började att montera av bränsleslangen från där den går in i förgasaren och vred på tändningen, var fint tryck på bensinen som kom :P Så bränslepumpen är det nog inte fel på.

Efter det monterade jag av luftburken. Sedan åkte "mellandelen på förgasaren av. Nu är inte jag jätteduktig på termer men jag tror att det kallas flottörhuset där flottören ligger i. Där var det rostbrunaktigt på botten, och bensinen såg inget vidare ut alls. Den var typ gulaktigt och lite "kornig". Jag rengjorde med fotogen så gott jag kunde och blåste rent överallt jag kom åt. Fyllde även på med ny och fräsch bensin i flottörhuset. Detta för att se om det kanske berodde på att bensinen var för gammal. När jag monterade tillbaka allt så malde han bara på startmotorn dock, gick aldrig igång. Har testat choka, gasa fullt, inte gasa alls, inte choka osv. Men han vägrar att starta nu. Fattar inte vad som har hänt. Har fått tillbaks allt som det satt innan. Kollade första tändstiftet och det fanns gnista. Något tips till mig Mange eller nån annan? Tack på förhand!
MVH Johan S.
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Kan även tillägga att jag matade honom med startgas utan reaktion.
MVH Johan S.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

- Kolla tändläget, kamkedjan kan hoppa om sträckaren är slak.
- Strömfördelaren sitter väl fast? Axeln är kort och kan tappa taget om du lossat för mycket på fästklamman.
- Strömfördelarlocket vridet 90 grader eller tändkablar förväxlade?

("Pilen" i öppningen mot märket på svänghjulet, rotorn skall vara i läge för tändning på cylinder 1 och förtändningen skall vara ca 1 cm. OBS cylinder 1 är den närmast kopplingen det är ju en fransk bil)

Renaults gamla motorer brukar ju alltid starta och Solex förgasare verkar tåla hur mycket som helst. Startade en lös extra motor som stått 20 år genom att fila brytarspetsarna och pumpa fram bensin sen´ gick den efter tre varv på startmotorn...
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Tjena Kjellin! Tack för svaret! Fördelar locket ska vara ok, kablarna sitter i rätt följd och så där, satte det exakt som det satt igår när han gick. Om fördelaren verkligen sitter fast kan jag ju inte svära på. Trodde inte dom lossade så lätt, kan ju ha råkat dra upp den när man lossar fördelarlocket som du säger. Får kolla detta. Men hur kollar man tändläget?

Ska kolla över allt du nämnt nästa gång jag kommer till bilen, hoppas man kan få igång den igen. Jättesjysst med lite tips, är själv inte jättekunnig så alla tips uppskattas!

Tack!
MVH Johan S.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Kan du inte lägga denna tråden under renault projekt istället ? :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

figgesoft wrote:Kan du inte lägga denna tråden under renault projekt istället ? :)
Funderade på det själv med! Ska fixa det :wink:
MVH Johan S.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Du kan ju ha surat ner stiften. Ta ur de och gör rent. å kolla avståndet tändstiften. om de är rejält nersurade så kan det hälpa att bränna av dem med tändare eller gasol (riktigt nedsurade stift kan det vara problem att få bra igen)

När du ändå håller på så kan du fila brytarspetsarna och ställa avståndet på brytarna (0,5 mm borde vara lagom)

Någon annan kanske vet mer exakt vad det skall vara för avstånd på tändstift å brytare på en 4 L (jag är inte säker på 0,5)

Å en sak till gnistan är den stark? om den är halvtaskig så kan det vara spolen som givit upp
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Flyttade tråden :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Info från autodata som kanske kan hjälpa lite:

brytaren = 0.45mm
stiften = 0.6mm
Tändföljd 1-3-4-2
:)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply