R4 Laban-1973-lill_sankan

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Angående bromsarna antagligen är det lekage någonstans men innan du river så tycker jag att du skall lufta bromsarna. om det blir bra av det och att nivån i burken inte minskar (efter luftningen, under luftningen minskar det ju) så hade du nog bara luft i systemet
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Tack för svaren grabbar!

Får beställa mig en ny huvudbromscylinder och kolla upp det där med centrifugalvikterna. Tur man kan få hjälp här inne!
MVH Johan S.
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

mange wrote:Angående bromsarna antagligen är det lekage någonstans men innan du river så tycker jag att du skall lufta bromsarna. om det blir bra av det och att nivån i burken inte minskar (efter luftningen, under luftningen minskar det ju) så hade du nog bara luft i systemet
Tänkte också på den möjligheten. Bäst att kolla det innan man beställer ny huvudbromscylinder kanske! Tack för hjälpen.
MVH Johan S.
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Vad det gäller huvudbromscylinder till bilen så är detta (till min stora förvåning) ingenting som Autofrance tillhandahåller. Tips på nån annan som kan ha det?
MVH Johan S.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det finns nya i Tyskland hos Ingo Heitel.

http://www.reno4er.de/inhalt.htm

Men kolla Mekonomen, E-bay, Blocket o Tradera eller motsvarande först och börja med en renoveringssats.
Det går ofta att hona cylindern och byta kolv o packningar
Satsen heter 77 01 011 975
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

lill_sankan wrote:Vad det gäller huvudbromscylinder till bilen så är detta (till min stora förvåning) ingenting som Autofrance tillhandahåller. Tips på nån annan som kan ha det?
Jag är inte så förvånad,hur många byter huvudcylinder på en R4 varje månad ??
Last edited by Tony on 07 Oct 2008, 13:00, edited 1 time in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Tony wrote:
lill_sankan wrote:Vad det gäller huvudbromscylinder till bilen så är detta (till min stora förvåning) ingenting som Autofrance tillhandahåller. Tips på nån annan som kan ha det?
Jag är inte så förvånad,hur många byter huvudcylinder på en R4 varje månad ??
Hehe nää det kanske är sant men R4 är ju ändå tillverkad i ett antal ex så tycker inte det borde vara svårt att få tag i, men man är väl bortskämd iom att man också är folka-ägare.
MVH Johan S.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Problemet är att det är bara i Sverige som de här årsmodellerna har tvåkrets. Övriga Europa fick inte tvåkrets förrän mycket senare, har för mig en bit in på 80-talet, men jag är inte säker.

Ungefär som det där j-vla avgasröret, och minsta motorn från -76, strålkastartorkar m.m.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
lill_sankan
Posts: 121
Joined: 31 Aug 2005, 21:41
Location: Jönköping

Post by lill_sankan »

Magnus Bjelk wrote:Problemet är att det är bara i Sverige som de här årsmodellerna har tvåkrets. Övriga Europa fick inte tvåkrets förrän mycket senare, har för mig en bit in på 80-talet, men jag är inte säker.

Ungefär som det där j-vla avgasröret, och minsta motorn från -76, strålkastartorkar m.m.
Men usch vad jobbigt :cry: Blit väl garanterat fel vad man än beställer misstänker jag. Men tack för infon Mange!
MVH Johan S.
Post Reply