Byta fjäderbenslager=problem löst!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Byta fjäderbenslager=problem löst!

Post by Mackan69 »

Hejsan

Jag gav mig på att byta fjäderbenslager själv efter att ha läst här på
forumet och i Haynes rep.bok.
Jag fick bort fjäderbenet utan större problem faktiskt och skulle ta bort fjädern och
själva fästet/hållaren som sitter överst för att byta det och lagret.
Då börjar det jävlas, jag får inte bort muttern som sitter högst upp. Det går bara inte, muttern sitter som berget. Den ska tydligen lossas samtidigt som man håller emot skruven den sitter i med en insexnyckel.
Någon som har tips?
Värme eller specialverktyg?
Snart tar jag en vinkelslip :evil:

mvh

Marcus
Renault Scenic -99
Last edited by Mackan69 on 19 Mar 2009, 20:31, edited 1 time in total.
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Mycket värme sedan kylspray eller rostlösare med kylverkan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dom bukar jag kunna lossa med mutterdragare..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

Tony wrote:Dom bukar jag kunna lossa med mutterdragare..
Har ingen tyvärr...
Problemet är att det snurrar om man inte håller emot med insexnyckel.
Imorgon skaffar jag bättre verktyg och försöker med värme.
Det får stå med rostlösare över natten.
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

tror du fixar det med värme och förlängningsskaft..
Daniel S

Renault Laguna -98
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

annars montera tillbaka benet ställ ner bilen och lossa lite
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Strimbo wrote:tror du fixar det med värme och förlängningsskaft..
ja men problemet är fortfarande att hålla emot..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

Tony wrote:annars montera tillbaka benet ställ ner bilen och lossa lite
Ja det borde ju faktiskt gå.
Mycket skruvande blir det... :wink:
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
Strimbo
Posts: 221
Joined: 04 Nov 2007, 02:00
Location: Sollefteå

Post by Strimbo »

Mackan69 wrote:
Tony wrote:annars montera tillbaka benet ställ ner bilen och lossa lite
Ja det borde ju faktiskt gå.
Mycket skruvande blir det... :wink:
Jo men.. är man två så.
Daniel S

Renault Laguna -98
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

På en av mina R19 så hade jag samma trubbel. Satte insexänden i ett skruvstäd tillsammans med insexnyckeln (se bara till att skydda gängorna med lite mjukare skruvstädsskydd så går det). Då fixk man tillräckligt mycket hjälp att hålla emot.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

Det hjälpte med mycket värme och bättre verktyg,
en insexnyckel med 1/2 fäste och spärrskaft + ordentlig ringnyckel.
Lagret är bytt och allt är på plats.
Bilen är betydligt lättare att styra nu och ratten går tillbaka som den ska, nästan iallafall, bilen drar aningens åt vänster men det kanske har med framvagnsinställningen att göra?
Borde duga till besiktningen så kan jag byta det andra lagret och låta göra en inställning på framvagnen sedan.
Tack för tipsen!

:D
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Post by owa »

Hei

Jeg har samme problem på min Laguna.

Hva koster lagret i Sverige?
Lønner det seg å bytte begge samtidig?

fint du fikk det til 8)

Hilsen
Øyvind Warhuus, Norge
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
Mackan69
Posts: 19
Joined: 23 Aug 2004, 18:17
Location: Muskö

Post by Mackan69 »

owa wrote:Hei

Jeg har samme problem på min Laguna.

Hva koster lagret i Sverige?
Lønner det seg å bytte begge samtidig?

fint du fikk det til 8)

Hilsen
Øyvind Warhuus, Norge
Sats med "hållare" och lager 607kr på mekonomen
Enbart lager 147kr på mekonomen
Autofrance är kanske billigare men jag kunde inte vänta.

Man ska nog byta båda på en gång, jag bytte bara det ena nu för att dels kunna använda bilen :wink: och dels slippa en 2:a på besiktningen.

Ska som sagt byta det andra också innan jag lägger pengar på en framvagnsinställning.
Marcus Ljungqvist
Muskö (Haninge Sthlm)
Renault Scenic 1,6e -99
Volvo XC70 2,5T -04
owa
Posts: 69
Joined: 09 Aug 2007, 13:06
Location: Vikersund , Norge

Rått

Post by owa »

Bilia lokalt her jeg bor skulle ha 9600 ! Nkroner for å skifte fjørbenslager og støtdempere foran. Hmmm, tror jeg forsøker å bytt selv, he he :lol:


Hilsen
Øyvind Warhuus, Norge
- R10 Major
- R5 GTS
- Laguna
Post Reply