Bakvagnsbussning Laguna II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zlay3r
Posts: 15
Joined: 31 Mar 2009, 06:18
Location: Lycksele

Bakvagnsbussning Laguna II

Post by zlay3r »

Hej.

Jag är lite osäker här, Men är det någon som har bytt dessa och har minnet till hands, Vilken bussning ska sitta på vilken sida? Tänker då på att dom är ju olika. En är jju helt öppen i bultfästningen och en är ju bara hålet lika stor som bulten.

tror att tidigare ägare bytt dessa en gång och då har lyckats sätta fel bussning på fel ställe.

Så är det någon som vet vilken bussning som skall sitta till höger resp. vänster

Mvh David
David Birgersson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Nya bussningar är lika oavsett sida.

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=8962
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! Bussningarna är inte lika för på den ena är det ett ovalt hål på men det följer med en enkel förklaring villken som ska sitta var.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Tänk så snabbt man glömmer! Den ena har ovalt hål och den andra ett runt. Det ovala hålet är till för att ge lite frihet för bakaxeln i sidled. Tror att det ovala hålet satt på förarsidan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
zlay3r
Posts: 15
Joined: 31 Mar 2009, 06:18
Location: Lycksele

Post by zlay3r »

Done and done, Ovala hålet på förarsidan var det enligt papperet som följde med orginalbussningarna från benny.

Nu väntar bara en framvagns inställing idag sedan jag har bytt styrstag/styrleder på båda sidorna.

Puh gud vad less jag är på allt grus som sand bilarna strör ut på våra härliga vintervägar, Sen att bilen har gått på salt vägar visar sej tydligt genom att bussningarna satt utav bara hvete! rostlösning hjälpte inte i detta fall, Lyckades att dra sönder bulten till pressverktyget, så då fick jag fixa en annan härdad bult. Och samtidigt banka på underifrån med en slägga. Tillslut ville bussningen ge med sej och komma ut.

Tips till alla som ska byte dessa bussningar och bilen har gått på saltade vägar. Ha en slägga till hands så att om det går allt för tungt att pressa ut bussningen/bussningarna, hjälp till genom att slå på pressverktyget underifrån och allt eftersom bussningen släpper drar man åt bulten på pressverktyget. Då slipper man det otrevliga med att man kanske råkar dra sönder bulten. Och om man köpt vertyget från JPRmotors på ebay då är det en M12s Härdad bult med 1.25`s stegreing på gängan! och det är inte lätt att få tag på en sån ny bult kan jag säga, har varit runt på alla omöjliga och möjliga ställen men ingen som hade eller kunde tillverka en sån lång bult med den gängan. Läs inte ens stora metall industrier/smedjor kunde tillverka en sån bult! Som tur hade jag en annan bult som gick att använda.
David Birgersson
Jouni
Posts: 2
Joined: 02 Apr 2009, 19:24
Location: burseryd

bakvagnsbussning laguna 2

Post by Jouni »

Hade portabel hydraulpress med hålkolvar och lite mothåll och så. Annars hade det varit jobbigt tror jag. Vet inte riktigt hur man SKA göra men jag hissade upp bilen sen lossade jag hela bakvagnen fjädrar länkarmar krängningshämmare , hela skiten ner på truckgafflar. pressa ur pressa i. Sen lite pussel med att få upp grejerna igen
Jouni Peltohaka
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: bakvagnsbussning laguna 2

Post by Tony »

Jouni wrote:Hade portabel hydraulpress med hålkolvar och lite mothåll och så. Annars hade det varit jobbigt tror jag. Vet inte riktigt hur man SKA göra men jag hissade upp bilen sen lossade jag hela bakvagnen fjädrar länkarmar krängningshämmare , hela skiten ner på truckgafflar. pressa ur pressa i. Sen lite pussel med att få upp grejerna igen
så får man göra om man inte har rätt grejor, jag bara lossade bakaxeln och drog ut den lite, tog väl 2 tim skulle nog gå fortare nu när jag vet hur det är konstruerat..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply