Renault på svarta listan

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Renault på svarta listan

Post by Cherie »

http://www.aftonbladet.se/bil/article2158348.ab

Espace, Laguna och Kangoo, ligger och harvar i bottenträsket.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Dålig uppföljning på eftermarknaden.
Det vore bättre att generalagenten erbjude gratis förbesiktningskontroll.
För att fånga upp felaktiga bilar, många vet inte om att de kör omkring i felaktiga bilar ända tills de kommer till bilprovningen.
Jag vet att andra märken erbjuder gratis kontroll innan det är dags för besiktning och de har kommit bättre i bilprovningens statistik.
Det är lättare att sälja bilar som ligger bra i bilprovningens statistik.
Det var bättre förr då låg Renault 12 mycket bra i bilprovningens statistik.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Ja, de japanska märken har ju haft "förbesiktning" länge och se hur bra de ligger till i statistiken. De har varit väldigt bra på att fixa felen innan bilprovningen upptäcker dem och därför har de fått bra statistik. Nu tror ju många att japanska bilar är helt felfria och aldrig går sönder, men det är en bluff. Deras hemlighet är att felen fixas så de inte hamnar i statistiken. Nog borde Renault också kunna klara detta...

När jag besiktigade min Mégane så slog bilprovningen ner på mig för att jag hade glömt byta en lampa. Mitt fel, men det hamnar i statistiken så märket får dåligt rykte. Genom min glömska eller nonchalans är jag medskyldig till en dålig statistik.
Sådana här saker kan ju enkelt undvikas genom en förbesiktning. :)
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Har verkligen inget med förra Generalagenten att göra, då det helt plötsligt efter årskiftet blev gymt mycket sämmre garanti på renaulterna. Dom tar inte ens tändspolare längre, då det helt plötsligt verkar räkans som förbrukningsvara.
Volvo tog på sig mycket själva innan som inte renault stod för.
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

det verkar som om bilprovningen tar besiktning av megane på väldigt stort allvar.

Dem hittade inget på min....
men jag fick "Ej godkänd" p.g.a. kärvande yttre dörrhandtag.... (plasthandtaget behövde smörjas med silikon....)

Herre jösses!
Ytterliggare en underkänd bil till statistiken...

:wink:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Spiff wrote:Har verkligen inget med förra Generalagenten att göra, då det helt plötsligt efter årskiftet blev gymt mycket sämmre garanti på renaulterna.
Och detta påverkar alltså besiktningsresultatet på Renault-bilar som är över tre år gamla? Var inte garantin på två år?!
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Re: Renault på svarta listan

Post by kmfdm »

Cherie wrote:http://www.aftonbladet.se/bil/article2158348.ab

Espace, Laguna och Kangoo, ligger och harvar i bottenträsket.
Inget bra betyg direkt. Tur att man har en Mégane som INTE bidragit till det dåliga betyget. Sen kan det ju bero på husse/matte till bilen också. Klart man kollar det man kan kolla innan man besiktar, så man inte får anmärkning på nåt man kunnat åtgärda INNAN.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

2007 besiktigade jag tre Renault.
En Laguna Nevada 2.0 RXT 1997, utan anmärkning.
En R18 kombi TurboD 1980, utan anmärkning.
En R30 TX 1981, bra att veta, spolarpump ur funktion.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Post by john »

Jag tillhör skaran med dålig renault med.
Min clio 05a var på besiktning för ca 1månad sen med ca 4400mil på mätaren.
Den fick nedslag på spindelled samt skyltbelysning.
Märkligt tyckte både jag o besiktningskillen.
Absolut ingen respons från Generalagenten ang att dom kunde ta på sig
räkningen för att fixa spindelleden där inte!
Mkt dåligt tycker jag iallafall. :twisted:
John Ignell Enviken
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Leder i framvagnen verkar vara ett allmänt problem...
En kompis till mig hade en Sharan VR6 som familjebil i flera år. De bytte i princip spindelleder vid varje service. På den bilen höll spindellederna max en serviceintervall.
Jag hade en Mondeo gen2 som tjänstebil ett par år, bytte stagen till kränghämmaren flera gånger, spindelled en gång under 12k mil. Stagen glappade upp i lederna.
Nuvarande tjänste-V70'n har gått drygt 8000 och den verkar ok. Dock klonkar det från bakvagnen. Fast den är inte besiktigad än...
:roll:

Peppar-peppar, Shoppingclions leder och bussningar verkar vara helt ok än så länge...

8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Det verkar som Renault måste se över sina underlevererantörer ändå. Detta är ingen bra reklam.

Jag tror att resultatet är en blandning mellan materialval och att vissa märken väljer att erbjuda en förbesiktning - de ägarrelaterade felen är ockå lägre på många japanska bilar. Kan ju vara ägaren iofs, som är noggrannare, men jag tvivlar. Jag har också "hört" att flera japanska märken väljer lite bättre material på bilarna som säljs utanför Japan. I Japan byts bilen så ofta att de spelar ingen större roll om lite sämre produkter används för slitdelar.

Ang. spindelleder har jag bytt en kulbult och ett hjullager på 23000 mil på min Megane -99. Styrled har aldrig varit nåt. Fast nu ska den in för ett hjullagerbyte till, men för 23000 mil så klagar jag inte.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Thomas A wrote:Det verkar som Renault måste se över sina underlevererantörer ändå. Detta är ingen bra reklam.

Jag tror att resultatet är en blandning mellan materialval och att vissa märken väljer att erbjuda en förbesiktning - de ägarrelaterade felen är ockå lägre på många japanska bilar. Kan ju vara ägaren iofs, som är noggrannare, men jag tvivlar. Jag har också "hört" att flera japanska märken väljer lite bättre material på bilarna som säljs utanför Japan. I Japan byts bilen så ofta att de spelar ingen större roll om lite sämre produkter används för slitdelar.

Ang. spindelleder har jag bytt en kulbult och ett hjullager på 23000 mil på min Megane -99. Styrled har aldrig varit nåt. Fast nu ska den in för ett hjullagerbyte till, men för 23000 mil så klagar jag inte.
I Japan har dom åxxå en helt annan kultur när det gäller att bygga bil.
Poka-Yoke=Felsäkring. Inget lämnas till slumpen, alla möjligheter att göra fel är eliminerade. De flesta biltillverkare gör nog endast stickprovskontroller, och att det slinker igenom exemplar som kanske inte är 100% kommer man nog inte ifrån. Alla jagar kost/bil, så att välja billigare underleverantörer/sämre material är lönsamt när det produceras så många bilar. Det mesta som produceras idag skall ju ha en viss livslängd - annars stannar ju konsumtionscykeln av.
Får man en helt felfri produkt från början, kan man själv som bilägare se till att sköta servicer och underhålla bilen på bästa sätt. Det räcker en bit, men inte hela vägen.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

En faktor i sammanhanget är att japanska bilar i regel har dyrare service (och tätare serviceintervall) än europeerna, dessutom med högre priser på reservdelar - även vanliga slitagedelar.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

opel vivaro är åxå en renault ligger helt sist på listan..
renault la alla pengar på euro ncap,att bilar är så dåliga är ett led till att minska olyckorna,bilarna står på verkstad hela tiden så dom hinner inte krocka...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

RolandM wrote:En faktor i sammanhanget är att japanska bilar i regel har dyrare service (och tätare serviceintervall) än europeerna, dessutom med högre priser på reservdelar - även vanliga slitagedelar.
köper hellre 1 dyr del efter 20000mil än 4st billiga...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply