Renault Espace 2.0dci trasiga framfjädrar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BaNaN
Posts: 5
Joined: 11 Apr 2021, 22:59
Firstname: Jan
Surname: Kallin

Renault Espace 2.0dci trasiga framfjädrar

Post by BaNaN »

Hej

Renault Espace 2.0dci -12/13 med automatlåda

Jag fick nedslag på senaste besiktningen (24/2) där det visade sig att båda framfjädrarna var av och ojämnbromsverkan i bak.

När jag kollade bromsarna i bak råkade jag skruva ut bromskolven för mycket på vänsterbak så all bromsvätska läckte ut och det blev ett helvete att få tillbaka allt och lufta systemet. Köpte en 1liters bromsvätskeluftare på biltema med backventil så gick det lite lättare.
Sen luftade jag systemet i denna ordning, efter nån instruktion på nätet, hoppas jag mindes rätt.
Högerback (right rear)
Vänsterfram (left front)
Högerfram (right front)
Vänsterbak (left rear)
Har luftat flera gånger nu och åkt och prov bromsat emellan så jag hoppas all luft är ur systemet.

Redan samma kväll som jag fick nedslag på besiktningen så beställde jag delar från autodoc.
Nya framfjädrar var det viktigaste och jag valde att ta Lesjöfors 4072947 då dom rekommenderades för min bil.

Det tog 2 veckor att få hem tre paket med lite olika delar jag beställt till mina bilar.
I de tre paketen fanns 5 av 11 artiklar. Autodoc missade alltså att skicka 6st av artiklarna.
Efter lite mailkonversation så skulle dom se till så resten skulle koma

Ytterligare ca en vecka gick då återkom Autodoc med att deras service avdelning misstänkte att fjädrarna jag valt inte passade min bil. Dom frågade vad jag hade för färgerkoder på framfjädrarna?
Ingen aning, detta hade jag helt missat men jag gick ut och kollade.
Ljusgrå och ljusblå (light gray and light blue front spring colours)
Skrev det till autodoc och det gick några dagar och dom återkom att dom kunde inte hitta rätt fjädrar som skulle passa.

Efter lite grävande på franska och ryska Renault forum så hittade jag några som skrev att Lesjöfors 4072949 som användes till 3.0 dci skulle passa.
Jag lyckades även hitta en krossmatch i Renault OEM katalog på ett äldre fjädernummer som matchade OEM/OEN nummer till 3.0dci modellen.
Enligt bilder var det 5 varv på 4072949 och det var 5 varv på gamla fjädrarna

I fredags den 9:e April fick jag hem paketet med 4072949 fjädrarna ~7 veckor väntade och körförbud på bilen.

Idag böt jag fjädrarna, bytet gick ganska enkelt tack vara en guide från KYB som ligger ute på youtube.

Ville bara skriva detta ifall nån annan med Espace och grå/blå färgmarkering på fjädrarna råkar ut för samma sak och söker information.
Post Reply