Renault Espace IV 2.0dci ojämnbromsverkan

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BaNaN
Posts: 5
Joined: 11 Apr 2021, 22:59
Firstname: Jan
Surname: Kallin

Renault Espace IV 2.0dci ojämnbromsverkan

Post by BaNaN »

Hej,

Jag fick en tvåa på besiktningen angående ojämnbromsverkan bak.
Trodde en luftning och smörjning av oken skulle hjälpa men det gjorde det inte, fick underkänt igen på ombesiktningen.

Efter det så beställde jag nya Ridex bromsok från autodoc och Brembo belägg. Dessa bytte jag idag och fyllde på med bromsvätska i nya oken innan montering för att slippa lufta för mycket. Efter en 10st bromspumpningar så kom det ingen luft alls och allt kändes bra.
Men efter luftningen så känner jag att bromsarna inte släpper i bak. Fick ta i ganska hårt för att få bromsskivan att snurra och efter att man kört en åktur så känner man att bromsskivorna blir varma fast jag knappt bromsat nått under åkturen.

Vid hård inbromsning tycker jag inte att ABS verkar arbeta men jag har inga felkoder.

Kan ABS modulens ventiler ärgat fast inuti vilket orsakar att bakbromsarna inte släpper helt på bromstrycket?

/Janne
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Espace IV 2.0dci ojämnbromsverkan

Post by Stymie »

Kan vara bromsslangarna till oken som gummit släppt inuti. Då släpper inte trycket. Ganska vanligt fel.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
BaNaN
Posts: 5
Joined: 11 Apr 2021, 22:59
Firstname: Jan
Surname: Kallin

Re: Renault Espace IV 2.0dci ojämnbromsverkan

Post by BaNaN »

Hittade felet varför dom låg emot.
Hade monterat den yttre fjädern som ska spänna oket mot hållaren fel.

Men inte hjälpte det, idag vid besiktning så blev det nedslag igen på ojämnbromsverkan i bak.

VB 1.8 HB 3.0

Jag undrar om det inte kan vara bromsskivan i vänster bak med som är dålig. Ytan är väldigt blank och glansig. Samt att man känner med fingret ganska djupa spår längst med skivan där bromsbeläggen ska ta.
Post Reply