Renault Megané 1,6 16 2004-ryckig vid start/stopp & ojämn varvtal vid start/stopp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Renault Megané 1,6 16 2004-ryckig vid start/stopp & ojämn varvtal vid start/stopp

Post by Renault2004 »

Har en renault megané 1,6 16 2004 kombi som har en ryckig gång vid start samt när man ex stannar vid färd inför ex trafikljus, korsningar osv & ojämnt varvtal vid start samt när man stannar under färd vid ex trafikljus och korsningar osv. Startar man för att sen stänga av när man ex ska tanka så är bilen svårstartad efteråt. Den kan bestämma sig för att stanna helt i korsningar. Två gånger har den stannat under färd som tur var i låg hastighet. Men jag blir ju skiträdd för bilen!! :shock: :cry: :roll: :(

Det mesta är bytt på denna så jag fattar inte vad som är fel.
Bytt termostatgivare, båda lamdasonderna, alla tändspolar, tändstift, kamrem inkl vattenpump, alla säkringar i bilen är hela, inga felkoder, nytt batteri, vevaxelgivare, kamaxelgivare ja i princip allt är bytt och kontrollerat. Även extra jord är ditsatta men inget funkar. Har inte boken framför mig nu men det kan säkert vara fler grejer som är bytta.
När jag tänker tillbaka på skitet så börja faktiskt problemet när kamremmen byttes. Då börja allt sk*t hända denna bil. Börjar fundera på tomgångsventil, ESP sensor och sensor insugslufttemperatur också. Finns det ngt sådant på denna bil? Någon som haft samma problem? Hjälp?!
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Mikael_A
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2010, 10:20
Location: Stockholm

Re: Renault Megané 1,6 16 2004-ryckig vid start/stopp & ojämn varvtal vid start/stopp

Post by Mikael_A »

Prova att rengöra gasspjället, sitter mellan luftfiltret och insuget på motorn
Mikael Andersson
Megane Touring 2005
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Renault Megané 1,6 16 2004-ryckig vid start/stopp & ojämn varvtal vid start/stopp

Post by Renault2004 »

Mikael_A wrote: 02 May 2021, 20:23 Prova att rengöra gasspjället, sitter mellan luftfiltret och insuget på motorn
Det är gjort två gånger nu utan skillnad.
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Renault Megané 1,6 16 2004-ryckig vid start/stopp & ojämn varvtal vid start/stopp

Post by Renault2004 »

Vi hade förhoppningen om att problemen hade sin grund i felaktigt kamremsbyte.
Lämna in den i förra veckan, kamremsbytet gick som planerat. Men det löste inte problemet. Verkstan blev intresserad av detta o ville fördjupa sig så han fick behålla bilen ett tag o felsöka den men idag erkände han sig besegrad trots mätningar och provtagningar så hittades inte felet så det var med en nedtoning i rösten som bilen gavs upp av han. Tomgångsventilen, tändspolar, tändstift, givare och ventiler kollades. Motorn läcker inte olja och alla ventiler går som de ska. Den går ner till 300 varv, rister till o sen går den upp till 800 igen. Bilen startar direkt utan problem nu så det berodde på batteriet att den va svårstartad.

Frågan är nu vad detta beror på. Kan det vara tjuvluft i nån slang som kan vara trasig eller beror det på bränslefiltret? Mysteriet tätnar; var det generalen i biblioteket med gardintofsen eller kan det vara stallmästaren på höloftet med grepen?! :shock: [smilie=117.jpg]
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megané 1,6 16 2004-ryckig vid start/stopp & ojämn varvtal vid start/stopp

Post by Stymie »

Kan det vara kamdrevet som spökar? Det är väl den motorn som har variabel kamaxelstyrning? Fungerar det inte som det ska så blir det taskig tomgång, låter som en diesel etc.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Renault Megané 1,6 16 2004-ryckig vid start/stopp & ojämn varvtal vid start/stopp

Post by Renault2004 »

Jag vet inte om den motorn har variabel kamaxelstyrning men vid den kamremsservicen som gjordes nu nyligen så kolla han om kamdrevet var glapp eller om det var något fel på den och han sa att den vare sig var glapp eller trasig.
Jag vet att kamaxelgivaren är bytt ja i princip varenda givare är bytt emot nya, jag har alla kvitton i boken så jag ska hämta den och kolla vilka det är. Svårt att hålla koll på vad alla heter. :shock:
Tomgången går ner till 300 sen upp till 800 sen ner igen o sen upp så den reglerar som den ska men den ska ju inte sjunka så på tomgången när man står stilla. Den går lite bättre nu efter kamremsservicen, jämt och fint i motorn. Ingen knackig dieselljud heller. Detta är ett mysterium och jag fattar inte hur man ska fixa det. :?:
Kan det vara vakuumpumpen eller nån vakuumslang?
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Post Reply