Renault Clio 2010 flexi fuel 1.2, svårt att hålla tomgång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Vresige Adam
Posts: 2
Joined: 05 May 2021, 21:05
Firstname: Stefanos
Surname: Antonopoulos

Renault Clio 2010 flexi fuel 1.2, svårt att hålla tomgång

Post by Vresige Adam »

Tjena gänget!
Första inlägg här.
Blev ägare till en Renault Clio flexi fuel 1.2 från 2010 för 2 veckor sen, genom en bilhandlare i Stockholm.
Tre dagar efter inköpet märker jag att bilen kan ibland vara svårstartad, dvs motorn startar men håller inte rätt antal varv vid uppstart och då stänger motorn av sig. På andra eller tredje försök brukar det funka men motorn känns lite ”hoppig” dem första minuterna, när det har blivit en sån konstig start alltså.

Jag hälsar bilhandlaren detta då återkopplar han att de ska boka tid i sin verkstad för att kolla upp. Tre dagar senare när jag skulle dra från jobbet då blir jag tvungen att ringa vägassistansen för att motorn inte vill dra igång. Måste bara säga att det är inga fel på batteriet och det konstaterade assistans personalen på plats. Efter ett startsförsök på 4-5 sekunder ( jag vågade inte ta i så mycket med tändningen för att inte tömma batteriet) då startar motorn och jag kör hemåt och bokar tid för felsökning.
Lite info :
- Bilen är ”nyservad” med ny tändstift
- Jag mätte batteriet med multimetern och gjorde belastnings test, inga problem.
- Jag har bara tankat med vanlig soppa, dvs 95a

Nu har bilhandlaren tagit bilen till sin verkstad, han återkopplar att de inte får fram några ”error codes” på styrenheten, däremot bilen är på inomhusparkering hos de. Det är tydligen nånting med temperaturen och nån givare skulle jag kunna tro? För att jag har utomhusparkering.
Min fråga är, hur länge tar för en bra verkstad att hitta ett sånt fel manuellt, när de inte får error meddelande dvs?
De har haft bilen i verkstan sen i måndags och jag har inte fått nåt tydligt svar om när den ska bli klar. Då blir man lite stressad förstås och börjar undra och ifrågasätta...
Tack så mycket!
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio 2010 flexi fuel 1.2, svårt att hålla tomgång

Post by Stymie »

Löser de inte problemet, ta bilen till en Renaultverkstad och låt försäljaren ta notan.

Kan vara många olika saker
- kanske tempgivare motor
- kanske svänghjulsgivare
- kanske tändspole
- kanske bränsleadaptionen
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Vresige Adam
Posts: 2
Joined: 05 May 2021, 21:05
Firstname: Stefanos
Surname: Antonopoulos

Re: Renault Clio 2010 flexi fuel 1.2, svårt att hålla tomgång

Post by Vresige Adam »

Hej!
Jag fick bilen tillbaka för 2,5 veckor sen.
Nu startar den ,däremot förra veckan när det var lite kallare på morgnarna då märkte jag lite konstigt start på motorn. Dvs det verkade som motorn startade på 2 olika steg, först slår varvtalet på 800 för att sen stiga upp på 1200 och sen kommer den ner när motorn har värmt upp sig.
Deras ”lösning” var att de bytte säkringsbox.
Eftersom jag inte har ägt en clio förut då undrar jag, är detta normalt?
Såvitt jag vet, på alla bilar jag hittills kört, då slår varvtalet direkt strax över 1100 vid uppstart för att komma ner på 8-900, men aldrig upplevt en sån ”2 stegs” grej liksom.
Är lite fundersam om de verkligen ägnade tid på felsökning eller ba chansade med att bytta hela säkringsbox.
Post Reply