Missljud vid koppling Renault Trafic 1987

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Barrolsson
Posts: 3
Joined: 27 Jul 2021, 09:17
Firstname: Jan
Surname: Olsson

Missljud vid koppling Renault Trafic 1987

Post by Barrolsson »

Hej, min ögonsten från 1987 med ca 11000 mil, en Renault Trafic håller mig vaken om nätterna. Häromdagen kom för första gången ett missljud, efter att jag tryckte ner kopplingen i en nedförsbacke. Ljudet försvann efter att jag släppte upp kopplingen. Detta fel kunde inte återskapas, men efter ytterligare ca 10 mil hände det igen....men nu försvann inte ljudet trots att kopplingen släpptes upp...förrän kanske tredje gången.

Tacksam för idéer vad felet kan vara, jag tycker det är svårt att hitta någon som vill ta på sig att skruva med denna gamling. Så risken är att jag får försöka själv.

Med vänlig hälsning Jan Olsson
Barrolsson
Posts: 3
Joined: 27 Jul 2021, 09:17
Firstname: Jan
Surname: Olsson

Re: Missljud vid koppling Renault Trafic 1987

Post by Barrolsson »

Får komplettera med aktuell info.
Missljudet kommer nu, när man rullar fritt med kopplingen nertryckt eller utan växel med eller utan koppling. Jag gissar på hjullager eller drivknut.
Tacksam för tips.
CWI
Posts: 11
Joined: 03 May 2019, 12:38
Firstname: Christian
Surname: Wisén
Location: Avesta

Re: Missljud vid koppling Renault Trafic 1987

Post by CWI »

Om du tror på lager eller Knut så prova att köra i cirkel på nån större parkering med fullt rattutslag. Drivknuten som är dåliga brukar knaka, hacka och rassla. Lager brukar vara mer vinande eller ihållande skrapande ljud.
Barrolsson
Posts: 3
Joined: 27 Jul 2021, 09:17
Firstname: Jan
Surname: Olsson

Re: Missljud vid koppling Renault Trafic 1987

Post by Barrolsson »

Tack för tipset, lite dålig på att läsa av forumet (skulle vara bra med en notis via mail)
Jag testade att köra runt åt båda håll med fulla rattutslag, men detta resulterade inte i några ljud alls.....men efter detta gjordes har jag inte lyckats få fram tidigare missljud. Känns lite trist, nu är det väl bara att vänta på missljudet igen.
/Jan
Post Reply