Lampor lyser som inte borde lysa

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
henrik.andersson
Posts: 1
Joined: 31 Jul 2021, 20:26
Firstname: Henrik
Surname: Andersson
Location: Laholm

Lampor lyser som inte borde lysa

Post by henrik.andersson »

Hejsan
Häromdagen när jag tog en runda i min Trafic -1990, slutade blinkern att fungera. tänkte inte mer på det utan kom fram och vred nyckel och drog ur tändningslåset, men motorn dog inte. koppling och ettans vxl och den dog.
Efter att jag lastat in tänkte jag att nu startar den inte, men den gick igång på första försöket som den brukar.
Kör halva vägen hem och då lägger hastighetsmätaren av. Kommer hem och stänger av, samma igen motorn är fortfarande igång fast jag har nyckeln i handen. Hoppar ut och ser att Sidoblinkers på båda sidor lyser, positionsljus lyser, och broms, blinker och backljus bak lyser, i fast sken. Enda som jag kunde göra var att skruva av batteriet.
Hel och halvljus fungerar, blinkers fram funkar inte
Har testat följande: Kopplat bort Tändningslåset, samma problem, kopplat bort kontakten till släpvagnen, samma problem.
Några bra funderingar vad detta fel kan vara?
Alla förslag är bättre än mina..... :?: :?: :?:
Henrik Andersson
Projekt: Trafic (Txx)-90 2,2
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lampor lyser som inte borde lysa

Post by Stymie »

Dålig jordning mellan batteri och motor/vxllåda/kaross. Kolla över det först. Följ kablaget från minus på batteriet.

Du kan alltid testa att sätta en startkabel mellan minus och motorblock.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply