Det går inte att stänga av värmen..

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rydh
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2021, 23:19
Firstname: Jörgen
Surname: Rydh
Location: Karlskoga

Det går inte att stänga av värmen..

Post by Rydh »

Hej!
Jag har ett litet bekymmer med att det går inte att stänga av värmen i min Renault Master 3.
Jag har kollat lite och konstaterade att när jag trycker på panelen för att starta A/C så slår kompressorn till och börjar jobba men det kommer fortfarande bara värme inne i kupén! :roll:
Det spelar ingen roll om jag vrider ner värmen på värmereglaget så kommer det bara värme... Ja ni förstår vad problemet är!
Är det någon som har råkat ut för detta eller kan ha någon kvalificerad idé om vad som kan vara galet!?🤔
Är det vanligt att värmepanelen inne i bilen "brukar" gå sönder?
Den verkar bara ha elektriska kontakter och ingen wire styrning..
Sitter det något mer som styr värmen i kupén?
Tacksam för hjälp!
Mvh. Jörgen.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Det går inte att stänga av värmen..

Post by Stymie »

Om det är lika bökigt att byta kupéfilter som på Kangoo så kan någon kontakt till elektriskt spjäll lossnat. Det är alltså elektriska spjäll som styr flödet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Rydh
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2021, 23:19
Firstname: Jörgen
Surname: Rydh
Location: Karlskoga

Re: Det går inte att stänga av värmen..

Post by Rydh »

Stymie wrote: 11 Sep 2021, 07:54 Om det är lika bökigt att byta kupéfilter som på Kangoo så kan någon kontakt till elektriskt spjäll lossnat. Det är alltså elektriska spjäll som styr flödet.
Okej, får plocka ner lite paneler och kolla runt lite!
Tack så mycket för tipset!👍
Rydh
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2021, 23:19
Firstname: Jörgen
Surname: Rydh
Location: Karlskoga

Re: Det går inte att stänga av värmen..

Post by Rydh »

Här kommer svaret på gåtan....
Det var en axel i värmepaketet som styr mellan värme och kyla som var av!😳😔
Och den var i plast naturligtvis, så min första åtgärd är att jag har svarvat en ny ände/hylsa i stål som jag sen har satt fast en plåtskruv i som jag ska skruva fast i axeln tillsammans med 2-komponents lim!
Och funkar inte det får jag byta hela värmepaketet tyvärr!
Post Reply