Renault Megane 2010: Fönsterhiss förarsida

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
renaultEller
Posts: 3
Joined: 29 Sep 2021, 15:15
Firstname: Björn
Surname: Erixon

Renault Megane 2010: Fönsterhiss förarsida

Post by renaultEller »

Hej!
Jag har haft problem med fönsterhissen vid förarplatsen sen tidigare. Motorn försöker dra upp men det tar stop nånstans. Lyckades få upp det tidigare och har inte gjort nått mer sen. En verkstad som skulle fixa ett helt annat fel råkade dra ner fönstret helt och fixade det då provisoriskt så det fungerade, iallafall så länge man inte testar att dra ner det i botten.
Nu när jag besiktade bilen så glömde jag nämnda det och dom drog förstås ner det i botten så nu får jag inte upp fönstret mer. Har dragit bort dörrsidan för att "hjälpa till" att lyfta upp fönsret men det tar liksom stop. Det är väl nått med mekaniken.
- Ska det gå så extremt tungt att lyfta fönstret manuellt?
- Måste man skruva loss rutan på nått sätt om man vill få upp den för att iallafall kunna sätta dit ducktape så det är stängt tillsvidare?
renaultEller
Posts: 3
Joined: 29 Sep 2021, 15:15
Firstname: Björn
Surname: Erixon

Re: Renault Megane 2010: Fönsterhiss förarsida

Post by renaultEller »

FYI. Har googlat lite mer och har sett att fönstret bara verkar sitta fast med ett klipps i själva lyftanordningen, åtminstonde på en annan Megane-modell. Så jag får väl se om jag hittar det imorgon och ta bort det. Då kan man prova att lyfta fönstret så ser man också om det är nått i ramen runt som kärvar.
:(
renaultEller
Posts: 3
Joined: 29 Sep 2021, 15:15
Firstname: Björn
Surname: Erixon

Re: Renault Megane 2010: Fönsterhiss förarsida

Post by renaultEller »

Fick ordning på det. Öppnade upp och lossade fönstret på ena sidan. Försökte köra upp fönstret och hjälpte till på den sida jag lossat. Fick ta i och sen sa det klonk så lossnade det. Det styper i nånting när fönstret är i läget nästan längst ner, Kör man ner förbi det läget så styper det på vägen upp och motorn orkar inte komma förbi själv.

Tror dörren fick sig en liten smäll för nått år sen. Syns inte på utsidan men nått hände nog på insidan och därav problemet har jag kommit fram till. Får försöka trycka/böja till vad som nu är ivägen senare.

Stort tack till mig för att jag är så duktig och lyckades få ordning på det själv och spara några tusenlappar.

:racesmile: :D
Post Reply