Clio -04 går dåligt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zowoew
Posts: 1
Joined: 27 Oct 2021, 15:11
Firstname: mac
Surname: beez

Clio -04 går dåligt

Post by zowoew »

Halloj!

Köpte en Clio för cirka en månad sen, som har börjat strula.

Ibland går den klockrent, men helt plötsligt kan den tappa ork och då går det inte att varva över 3000rpm. Den går också lite ryckigt ibland.

Några gånger har det hänt att den varvar upp till 4000rpm vid tomgång, då får en bromsa till så slutar den varva.

Tycker jag hör att den drar luft någonstans, men jag har provat med startgas och inte hittat något.

Tändkablar och fördelare (?) ser i princip nya ut, tändstift byttes för ett par hundra mil sen.

Har felsökt med dator på verkstad, inga koder hittades.

Några idéer? 😁
Jons
Posts: 1
Joined: 28 Oct 2021, 16:56
Firstname: Jonas
Surname: Jons

Re: Clio -04 går dåligt

Post by Jons »

Har samma problem. Dock ej att den varvar mycket men med vår Clio händer det att den plötsligt tappar kraften och man kan endast köra i 40-50 kom/h. Tror den gör så för att skydda motorn? Ett felsäkert läge typ. Så man kan köra t verkstaden. Hur som försökte jag och fick upp att gas potentiometern är kass. Byta den.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio -04 går dåligt

Post by Stymie »

Det kallas Limp-home då motorn går i ”felsäkert läge”. Om något sensorvärde till motorstyrningsdatorn är utanför ”range” så sätts alla värden till något förprogrammerat och bilen varvtalsbegränsas.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply