Renault Zoe bakre vindrutetorkare strular

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ChristianPaulin
Posts: 1
Joined: 03 Nov 2021, 08:55

Renault Zoe bakre vindrutetorkare strular

Post by ChristianPaulin »

Hej,

Vi har en Zoe 2016 där bakre vindrutetorkaren har börjat strula rejält. Slår man på den så kör den om man har tur en och en halv interation för att sedan stanna tvärt mitt över rutan och vägrar starta. Om man däremot står still och trycker på bromsen så börjar den röra sig långsamt igen :/ Fick även service-varning för backsensorerna vid ett tillfälle när jag pumpade på bromsen för att se om den rörde på sig.

Motorn i sig verkar må fint då den rör sig med god fart i början men precis när den stannar hörs ett "klick" från instrumentbrädan som om ett relä slagit till, möjligt där främre torkare sitter. Det finns även en känsla att strulet går att koppla till fuktigare väder vilket är typiskt då ingen behöver torkarblad när det är torrt och varmt :lol:

Någon som stött på något liknande? Som jag förstått det så skall det vara liknande lösning i Clio.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Zoe bakre vindrutetorkare strular

Post by Stymie »

Låter som att du kan ha fått ett brott på en kabel. Vanligtvis så är det i genomföringen mellan kaross och baklucka. Att det fungerar när du bromsar kan bero på överledning från tredje bromsljuset.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply