1.2 TCe, vågar man?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lou
Posts: 1
Joined: 11 Aug 2019, 11:35
Firstname: Amanda
Surname: Lou

1.2 TCe, vågar man?

Post by Lou »

Hej på er!

Jag gjorde precis mig av med min Captur 1.2 TCe då det tyvärr var en av de olycksdrabbade motorerna. Efter detta har jag läst på massor om problemet och det verkar handla om hur många bilar som helst runtom i världen som producerades av Renault mellan 2014-2016 som förr eller senare (oftast runt 6000 mil) börjar bränna olja och till slut bytas hela motorn ut, gång på gång om man har riktig otur. Vill gärna inte gå igenom hela den processen igen men är för fäst vid Renault för att helt ge upp hoppet om märket!

Just nu har jag ögonen på en Renault Megane 1.2 TCe Bose men som dessvärre gjordes 2016-01, är det möjligtvis någon som känner till huruvida problemet med 1.2 TCe motorn går igen även hos Meganen?
Är även lite sugen på en Renault Mégane RS 2,0 250HK Bose 2012 men på den fronten känner jag till än mindre vilka problem som finns.

Hoppas att någon här på forumet kanske har lite erfarenhet av någon av bilmodellerna eller kanske några goda råd!
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.2 TCe, vågar man?

Post by Stymie »

Tja ... två helt olika bilar att välja mellan.

1,2Tce-motorn hade jag undvikit till alla pris med tanke på garantierna. Det finns andra motoralternativ till Méegane.

RS-bilen är välbyggd, endast småfel. Dock får man räkna med hög soppaförbrukning och dyrare skatt samt försäkring jämfört med en Mégane. Dessutom betydligt dyrare att göra stor service på (kamremsbyte).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dmgohl
Posts: 1
Joined: 11 Sep 2020, 17:32
Firstname: Daniel
Surname: Ohlsson

Re: 1.2 TCe, vågar man?

Post by Dmgohl »

Går i samma tankar. En megane 1.2. Den har gått 10 000 mil. Går det på nått sätt säga om det är en dålig motor eller ska man bara skippa det helt?
Årsmodell 2014.
Post Reply