Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Tyckte de va dags att börja slänga upp lite bilder på mitt projekt som jag tagit an mig. Jag köpte för ca ett år sedan en liten Renault Clio 16v som jag måste säga är en enormt rolig bil! Framförallt om man går från en trött Volvo 855a med 140 kusar...

Jag åkte ner till Gotland ring i maj förra året och va helt lyrisk. Det va då som det började snurra lite i skallen, hmm lite värre bromsar, lite värre kammar... ja ni fattar. Jag har kommit en liten bit på vägen då jag har en 2.0L motor med en lite småfixad 1,8 topp. ITB'er, vassare kammar, och lite annar lullull, äh jag låter bilderna förklara lite för sig själv!

Image
Här är den lille rackaren!

Image
Detta var ett stop på väg hem från gotland 2014, riktigt mysig bild om jag får säga de själv.

Image
Här har vi motorn som jag håller på och fixar med nu, denn har suttit i en Laguna som har gått på bana.

Image
Lite variabla kamdrev, samt en skön vy på sidan utav ITB'erna

Image
Tyvärr fick jag inte med oljekylet när jag köpte motorn så det blir till att skaffa ett nytt sådant!

Image
Detta va anledningen som jag fick motorn såpass billigt, den vänstra är liiiite ledsen, dock har förra ägaren komptestat och de sjuka är att den hadde förhållandevis bra komp även med den ledsna ventilen.

Image
Kan ju säga att de va rätt spännande att för första gånen bygga ihop en topp (fick toppen helt i delar), tyvärr va de lite sisådär uppmärkt så många samtal och mycket googlande så fick vi ihop han tillslut!

Image
Va rätt lustigt med, med kammarna, det är tydligen två stycken avgaskammar varvid den ena är omslipad. Tydligen så man gör! Det är enem som byggt dem en gång i tiden.

Image
Då det sitter ett Haltech E6 styr på den så hämtas tändningen från två magneter från detta hjulet :) spännande att se dock, jag har aldrig använt mig av Haltech, samt hur de har mappat den innan. Blir ett litet projekt de.

Image
Alla ute, ska byta till 1,8 stakar då dem är kraftigare än dessa tandpetare som sitter i 2,0'an

Image
Sedan va de dags att kolla så inte bottendelen mådde dåligt, dessa rackarna ska bytas mot arp!

Image
Allt ute, nu väntas stakar som bör komma på måndag, sedan är de igentligen bara en topplockspackning, kolvringar samt vevlager som saknas, så ska skiten ihop igen.

Men för att starta motorn samt få plats med ITB'er i motorrummet så måste jag även köpa en lägre kylare, de som bygger ITB builds brukar köra med en kyl från nån VW, så det blir till att beställa en sådan med.

Har även slängt i en Walbro 255 bränslepump, då den gamla havererade, det är ett rent HELVETE att byta bränslepump på en clio 16v MK1, det finns två sätt, antingen sänka ner hela tanken samt tömma den så man inte för bensin i HELA garaget, eller kapa upp golvet under baksätet. Ni kan juh gissa vilket jag gjorde...
Image

Image
Sedan att göra den lagningen med bränslepumpen sådär 11-12 på natten dagen innan man ska åka till Gotland va inte heller en så bra ide, då vi kom till ptja Jönköping någonstans från göteborg, då kännde vi hur de luktade VÄLDIGT mycket bensin i bilen, en slangklämma satt inte fast så bra. Gött mosig i skallen vart man med (tyckte att bilen drog väldigt mycket soppa där!)

Image
Sedan måste man ju kunna bromsa lite bättre, så nya ok beställdes, detta är ett par ok från en Peugeot 406 V6, det sjuka är att man behöver enbart ett par brickor som distans för att oket skall line'a upp med skivan, sedan skall självklart stålomspunna slangar på.

Detta va nog allt jag hade för stunden, skall försöka uppdatera så gott jag bara kan medans jag skruvar!

//Linkus
Last edited by Linkus on 06 Mar 2015, 10:42, edited 1 time in total.
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Har du mätt längden på stakarna som satt i?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Tony wrote:Har du mätt längden på stakarna som satt i?
Det har jag inte gjort, då jag inte är säker på hur jag skall mäta dem så de blir rätt.
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Mellan hålen, inte så svårt linjal och ögon mått och se om det är 144 stakar, är det 150mm så kan du glömma P stakarna om du inte tänkt köpa nya kolvar åxå?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Alpine Linus »

Räcker att jämnföra med f7p stakarna som kommer på posten idag eller imorgon? ;)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Fick precis ett SMS från Schenker woop woop de "nya" stakarna har hittat hem! Blir till att byta dem i veckan då! :)
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Såja!

Image

"Nya" stakarna hämtade, lite ytrost på dem men inget som en stålborste kan lösa, detta är så sjukt de grövre stakarna är från en 1,8 16v och den lilla som fortfarande har kolven på sig är från en 2,0 16v. Nånting gick ju snett, eller så finns de nån väldigt underlig baktanke med det hela? Nån som vet varför man har dimensionerat så?
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Ekonomi? En P har högre varvstopp 7200 vs 6500, så det spelar ju åxå roll
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Monterat än?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Tony wrote:Monterat än?
Nix pix, har inte löst de nya vevlagren samt kolvringarna ännu, samt måste skaffa en sådan där kolvringkompressortjosan.
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Skall du slänga i nya lager och kolvringar?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Såja ut med de gamla in med de gamla!
Image

Va en av cylinderbultarna som va lite bråkiga, men de kom ut med lite övertalning, den löper väldigt fin när den väl sitter på sin plats sen.
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Bara resten kvar ;)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Tony wrote:Bara resten kvar ;)
Haha japp! Tvek om den motorn kommer till gotland! :P
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Inte i denna takten iaf ;)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply