Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Okej länge sedan man skrev nått här... igen, motivationen tog sig en dipp, det har fortskridigt väldigt långsamt det gångna året eller två... tre?

Detta är vad som har hänt sedan jag lämnade er sist.

Den blåa clion har blivit såld, jag blev klar med "lacken", gjorde en service på motorn med kamrem vattenpump och allt sånt.


Färgen är inte riktigt 100%, men det blev i alla fall bättre efter lite klarlack och polering
Image

Jag tog faktikst ut motorn för att byta kamrem pump och ås vidare, det är SÅ.....MYCKET.....LÄTTARE! Herregud det är tajt som en noshörning med motorn på plats
Image
Image
Image

Bytta även en packbox i styrväxeln som läckte när jag ändå hade ur motorn
Image
Image

Motorn tillbaka i bilen, nyservad och glad :D, detta är första gången han ser solljus på flera år
Image
Image

Purrs like a kitten, han tickar lite men det försvinner när motorn blir varm å go.
[MEDIA=youtube]d3x5cdW85N0[/MEDIA]

Självklart så rasar fläktmotståndet och se på fasen där är det nån som lagat innan haha
Image

Dags för Besiktning! Sedan raskt iväg och göra en framvagnsinställning!
Image
Image

Nån tid efter allt detdär så hade jag den briljanta iden att spola kylsystemet (det va väldigt nödvändigt), vad är då inte bättre änn att ta den på en sängom, tror ni inte att jag blev stoppad av farbror blå just då, haha, fick förklara situationen va sjutton jag gjorde och som tur va släppte dem mig utan några kostsamma påföljder (dem hade stannat mig för att dem trodde min regplåt va på väg att falla av).
Image

Ytterligare några dagar senare va det sista gången jag såg honom, nu lever han uppe i Stockholm tror jag :)
Image

Frukta ej! Jag har fortfarande några ess upp i rockärmen ;) inte nog med att jag har kapat ned en riktigt röten rackare för reservdelarm, jag tog praktiskt taget allt förutom karossen, herregud ni skulle ha sett undersidan... helt bortrostad
Image


OCH! Jag köpte även en röd PH1'a :D
Image
Image
Image
Image

Denna bil har lite bakgrundshistoria och väldigt högt sentimentalt värde för mig, det va min bästa väns bil som tragiskt nog har gått bort, jag kunde inte låta bilen gå till nån random så jag behåller denna som ett minne av honom (detta är varför den blåa fick åka på nya äventyr).
Image
Image
Image

Inte helt utan problem dock! Några veckor efter att jag hade köpt den så fick den rackaren för sig att ÄTA upp en av skruvarna som håller plattan i spjällhuset :O tur nog så har jag fortfarande bra komp i motorn! PHEW
Image
Image

Okej så vad är tanken med allt detta tänker ni, jo den röda rackaren kommer jag låta vara iproncip som den är, MEN jag har en till svart clio som ni kanske sett i bakrunden på några bilder sedan innan, denna! :D
Image

Så vad skall då göras med denna? Jo denna skall bli en typisk BUS-bil, en sån bil som du egentligen inte riktigt behöver bry dig om, slutmålet är la någon slags trackday bil med en blåa ITB motorn och Speeduino ECU.

Allt nedanför här är inte riktigt i den ordningan som det faktiskt gjordes men håll i hatten för nu åker vi!

Subframe, skräp, ut med den.
Image
Image

Subfram och andra delar från den skrotade svarta, rakt ner i diskmaskinen på jobbet (satan va den är nice, kör du riktigt hårt kan du tvätta bort lack)
Image
Image

Blästrade och målade smådelarna
Image
Image

Pressade i nya lager i hubbarna samt lagade och sömsvetsade subframen som sedan skicakds iväg på lack
Image
Image
Image
Image
Image

Medans dem va i väg på lack så byggde jag lite förstärkning av a-armarna samt installerade några powerflexbussningar som jag hade liggandes, japp jag vet jag borde haft svarta powerflex istället, men hey dessa hade jag sedan innan så det va dem som fick åka i.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Handlade även en ny aluminiumbussning till subframen, gjorde en ny tätning till värmepaketet, och målade motorrummet samt bromsservon.
Image
Image
Image

Subframe hubbar och krängningshämmare tillbaka från lack! Fick även lite flakes i färgen helt gratis! :D
Image
Image
Image
Image

Så som ni vet sedan innan så hade jag ju dem där 4kolvs brembo oken från en Peugeot 406 v6, dem måste bli renoverade! Dem har inte blivit målade ännu, ligger och värmer lite hylla just nu.
Image
Image
Image
Image
Image

Ganska vanligt fel på dessa är att det flexar massor där rattstången är monterad, så fick försöka att förstärka med lite plattor, ja jag vet jag måste öva på mina svetsar fortfarande.
Image
Image

Eftersom jag fick byta till ett annant knutkors för styrleden så hade jag självklart inte rätt bälg som täcker böser, då raidar man polarens delar och hittar en som passar från en MK1 Golf! :D
Image
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Lite senare skaffade jag några riktiga HEFFA motorfästen, dem som va i bilen sedan innan va skräp och dessa va inte mycket dyrare änn vibratec(?), dessa konverterar även motorn till att vara stående på subframen som dem kör med i Grupp A bilarna istället för hängande som det är orginal. Om inte detta kommer att vibrera ur lagningarna ur tänderna på änn så vet jag inte vad :D
Image

Men eftersom dem va designade för att ha en styrservo monterad på motorn så fick fixat till några spacers, samt ett nytt generator fäste + spännare från en Volvo 440 eller om det va 460, kommer inte riktigt ihåg xD
Image
Image
Image
Image

I med motorn! På nya fästen :D! Jag va dock tvungen att borra ett hål fram i subframen snacka om att de sög å sätta borren i en nylackad subframe, jag la även till en stor tjock bricka under för lite mer hållfasthet :P
Image
Image
Image
Image
Image

Fått hem lite mer leksaker, en sittastillstol LEDA Coilovers som skickadess tillbaka till LEDA i England för en renovering samt nya solida topplagringar.
Image
Image

Renoverade och tillbaka i Sverige, älskar hur dem skickade med före samt efter dynopapper på bämparna, blev lite skilland skulle man kunna säga!
Image
Före
Image
Efter
Image

Och installerade
Image
Image


Jag började även att installera sittastillstolen, fick försöka komma på nått vettigt sätt att montera dem, såhär i efterhand hade det bara varit bättre att köpa nya stolar med sidomontage... herregud va bökigt detta blev :P Men hey, mina svetsfogar börjar bli bättre :D
Image
Image
Image
Image
Image


Tillslut så försökte jag montera mina dämpare bak, dock hade förra ägaren dragit igenom en grovgängad skruv på nedre infästningen av högre bakdämparen, försökte fixa det med en gängtapp vi får la se om det håller annars blir det helicols.
Image

Var tvungen att skaffa nya skruv för att ja... grovgängat och så vidare, va inte kanonlätt att hitta den långa, så fick köpa längre rackare som jag kapade ner och gjorde nya gängor på, den korta va inga problem.
Image

Hur som haver vänster bak va inte helt utan drama, damasken hade ett hål i sig så köpte två nya samt ett helicoilkit just in case, tror du damaskerna jag beställde passade? NOPE, när jag väl demonterade den gamla damasken dock så såg jag att dem hade ju smackat dit en universal styrväxeldamask, tur AD-bildelar ligger nära, bada bing badaboom!
Image
Image
Image

Dock så håller den nya damasken så jäkla tätt att när man arbetar dämparen så blåser den nästan upp sig och drar ihopsig lite väl mycket :O är lite orolig för kondens som kan bildas där inne som inte kan vädra ur sig, borde man göra ett litet hål i han eller bara låta den vara?
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Byggde klart underredet till stol nummer två, så nu är båda på plats, nästa punkt blir nog till att försöka fästa bältena på nått sätt!

Image
Image
Image
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Tog en snabbsväng till garaget idag och monterade lite bälten, bältena bak gick i utan några problem
Image


Dock så hade jag ju helt glömt av att orginal så monteras "honan" in från sidan i stolsramen nu har jag ingen plats för detta så jag funderade på om man skall ta en sådan 4-kantsbricka med mutter som är påsvetsad och montera det i kardantunneln?
Image

Så därför kommer jag nog behöva någon slags vinkelprofil som är stöddig nog att kunnda bulta ned i kardantunneln, är det någon som har några tips på vars tusan man kan hitta något sådant?
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Dags för en update! :D

Jag har jobbat lite bakom kuliserna, köpt en PureMotorSport-shifter, mestadels för att jag älskar hur dem rasslar när man kör (Nu ljög jag det är för att dem är så jävulskt bra och because racecar).
Jag har inte justerat in den ännu samt jag behöver en centreringsfjäder då min är long gone!
Image
Image
Image


Jag har också byggt ett nytt bromsrör då jag var tvungen att kapa ena vid demontage.
Image
Image


och dem STORA nyheterna, HAN LEVER! :D Jag har ingen aning om varför varvräknaren hoppar upp till 6k RPM när jag går på startmotorn, måste nog kolla upp detdär. Jag va även tvungen att byta ut en terminal på kabeln till startmotorns solenoid, det är därför den inte startar först, man kan se i filmen vå fina nödlösning med den vita kabeln för att testa haha.
https://youtu.be/02BA7QyJiG8

Efter uppstart så byggde jag iordning lite kablage, samt efter som jag flyttar batteriet bak i bilen så behöver jag en terminalbox av nått slag i motorrummet, BMW delar to the rescue, hoppas inte clion stöter ifrån sig dem haha :D
Image
Image
Image
Image
Image

Drog Batt + kabeln genom en befintlig genomföring på vänster sida, som ni ser i slutet på klippet så kommer jag ungefär dra kabeln, måste även fixa nån slags batterihållare och en automatsäkring, så är den saken biff!

Drog även in lite nya bränsleslangar i motorrummet Biltema finest haha! Va lugna dem skall ändå bytas inom 6 månader så detta bör hålla så länge.
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Robin »

Men fiifaan !
Hade inte varit in på det här forumet på länge. Ser ju skitbra ut :)

Jag läste som hastigast om varvräknaren. Hade samma fel på min GTE och då var det taskig jord typ. Såg att muttern till plusmatningen var svart. Är den lackad ? dålig kontakt ?

Keeeeep it up ! :D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Det har gjorts lite saker bakom kulliserna igen, det är crunshtime så jag har fotat lite sporadiskt men här kommer mer vad som är gjort :D

Jag lyckades tillslut renovera och måla oken, men den där jäkla 2-komponentsfägen (på spraybuk) va HOPPLÖS att använda, den bara kloggade munstycket konstant inte nöjd nånstans alls men nu har dem i alla fall färg på sig.
Image

Jag la även på lite ny underredsmassa i hjulhusen, monterade bromsoken, dock måste det fixas 3mm bricka/spacer för att centrera oken mot skivan, skaffade även nya M12 1,25 40mm för att kunna använda mig av det tjockareoket + distans.
Image

Hur som haver så måste jag ha spacers fram för att clear'a oken, beställde 2st hubcentriska 15mm tjocka spacers, han ser riktigt nice ut med de köttiga Toyo R888 måste jag säga :D
Image

Jag provmonterade även den gammle kylaren, kopplade tillbaka bränslepumpen så den styrs utav ECU igen och inte en sepparat strömbrytare.
Image

Sist installerade jag hjulbultar :D becauseracecar!
Image

Fick mina spacers så det va ju bara att skicka dit fälgarna, det är TIGHT mellan fälg och ok men det går! :D blir säkert kanon detta
Image

Jag köpte även en ny Nissen kylare, jag kunde inte med att köra med den trötta gamla.
Image
Image

Fyllde samt luftade även bromssystemet, dessa RBF 600 har jag nog haft på hyllan i säkert 4år utan att öppnas, så det va änna dags att använda dem nu.
Image

Monterade även tillbaka standardratten för som alla vet så gillar inte bess snapoff rattar som inte är godkända, så bara att vara en laglydig pojk och montera orginal.
Image

Ställde ner han på backen för att se hur han sitter, måste säga att han sitter jäkla bra, lite låg fram om man skall vara petig, kommer behöva höja han lite för att inte köra sönder hjulhus/skärmar
Image

Upp på pallbockar igen för att "fulmontera" bromsslangarna, ändå ganska nöjd med hur dem sitter, hoppas dem håller :)
Image
Image

Körde motorn till termostatöppning och konstaterade att kylfläkten inte kickade igång... jäkla bös... så det va ju bara att riva igenom elhärvan i motorrumet. Det va ju en katastrof kan man säga, det have blivit kapat i, störmtjuvat i samt kopplat så att kylfläkten inte hade kickat igång förens varningslampan för vattentemp tändes... i samma veva som detta lagade jag typ 7 kablar som va skavda igenom isoleringen, alla kablar med Wago's på sig hade nån slags skada (wago'na va bara där för test's skull dem är nu lödda och täckta med limfyllda krympslangar)
Image
Image
Image
Image

Jag testade även termokontakten för fläkten i kokande vatten med gott resultat, tyvärr har jag inga bilder på detta, den triggade på typ 85-90c och slog ifrån vid ungefär 70c så jag är nöjd med det, på tal om det kolla färgskillnaden på en varmkörning av glykolen och ny fräsh. Jag måste verkligen spola kylsystemet några ggr
Image

Drog bak batterikabeln samt monterade det stackars batteriet, det är inte en perfekt position men hey det går alltid att flytta på i framtiden.
Image

För att ha så mycket cliosaker som jag har så hade jag bara EN L-profil som håller täckkåpan till baljan framför framrutan, sååå 3D-skrivaren to the rescue! Dock bara printat i PLA så dem lär la deformeras ganska snart men meh det funkar nog en stund :)
Image

OCH TILLSLUT! Han kör för egen maskin :D för första gången på MÅÅÅÅNGA år, det vibbrerar överallt, 0 framvagnsinställning och backen är lite knölig att få i men YES! Han kör!!!! :D :D
https://youtu.be/eHVSynCg_i8
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Sååå... well... sist jag lämnade er så gick bilen för egen kraft, bara några dagar innan bess. Men före bess så måste lite småsaker fixas som t.ex. växellänkaget. Det tog lite fipplande och justerande, men nu kan jag säga att den PMS-spaken är helt fantastisk, den rackaren transformerar hela körkänslan i bilen riktigt nice!


Här är lite bilder på stackaren bara dagar (om inte till och med samma dag som bess) notera att varningstriangeln är framme så det borde vara samma dag som bess, notera även skräpmärkena på garagegolvet avgasröret tar i en smula
Image
Image
Image
Image
Image


Dock gick inte bess som jag hade förväntat mig, trots att jag besiktigat bilar utan baksäte men med bältena på plats samt skalstolar fram, så fick jag nedslag på just detta, jag va tvungen att ha baksäten samt ha kvar mina stolar fram som gick att fälla, well jag kunde åtminstonde ta mig till Gotland för två bandagar och fixa stätena sen.


Bandagarna däremot va en stor succe, bilen höll 100mil + två bandagar direkt efter bess, ingen överhättning inga sakdor, inget förutom slagna bromsskivor fram samt ett löst bromsok(det hade kunnat gå riktigt illa men hey jag är fortfarande här!)
Image
Image
Image


Innan färjan över till Gotland så stannde vi hos en vän till mig som hade en XR25'a (diagnosverktyg för dessa gamla Renaulter) jag frågade om vi kunde läsa ur felkoderna på stackaren och det va lite som jag antog, lambdasonden va riktigt trött, men inget att göra bilen går fortfarande så det va bara att gasa och se glad ut
Image
Image
Image
Image
Image


Och vilken överaskning som befann sig på träffen bandagarna, min första blåa Clio som ni sett i början av tråden! :D Väldigt kul att se han igen
Image


Här the one and only bild på han under bandagarna, lite synd att man inte kunde se den mer in action, men bättre änn inget.
Image


Tillslut hemma, parkerad bredvid min andra Clio, japp han är lite lägre och verkligen INTE lika båtig som den röda.
Image


Några veckor senare så lyckades jag få tag på PH1 säten även några extra (om någon vill köpa passagerarstolar till en clio 16v PH1 så skicka ett PM jag har några över)
Image
Image
Image


Fick även köpt nya Hella/Pagid skivor fram som är ventilerade innefrån vilket kommer att underlätta massor när man väl skickar på bromskylning. Även väldigt skönt att slippa skaka sönder hela bilen när man bromsar. :D
Image


När jag ändå va iväg och köpte PH1 stolarna så handlade jag en smalare förarstol som dessutom är sidomonterad, detta för att skalstolen jag hade innan va för bred när det väl kom till kritan, jag trodde jag skulle klara mig, men jag hade lika gärna kunnat ha orginalstolarna på banan, tyvärr.
Image


Senare under sommaren va jag och körde konbana med han och några vänner från subaruklubben... och eeeh well... man skall inte pusha så mycket med kalla däck... efter det fick min bil ett nytt smeknamn Tondeuse (gräsklippare) på franska :D
Image
Image


Jag skaffade mig även en Garmin GLO 2 GPS så jag kan testa att ta tid på mig själv och lägga det som overlay på min GOPRO med hjälp av appen Harrys Laptimer, detta va min snabbaste tid den dagen :D
https://www.youtube.com/watch?v=XK2GCDdVmlA


Nu har han mestadels blivit sittande, har tagit ut den och varmkört han (buskört lite) lite då och då, nästa del är att slänga i den blåa ITB motorn med Speeduino ECU'n, det ska bli jäkligt kul!
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Post Reply