Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by figgesoft »

mange wrote:Precis som ni säger jackobsonbilen gick via Peter B till åkersberga..
Är det han som bor ute på en Ö?

(isf köpte jag en R19 16v av honom för 8-9år sedan :) )
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by mange »

Har aldrig varit hem till honom, men det är inte omöjligt :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Då var drivaxlar med nya damasker och annat tillbaka på plats. Hade tänkt få dit Gordini-ventilkåpan också, men det är en hemmagjutning och den verkar lite felgjuten, den behöver bearbetas lite för att passa. Vintern är lång.

Image

Allt ihopskruvat igen. Det är verkligen skillnad på Gordinins framvagn jämfört med vanliga 12:or...

Image

Image

Även Webrarna får anses färdiga. Ombestyckade och med regulator för att få rätt tryck. Har skaffat K&N-filter, ofranskt, men bra kvalitet. Behöver trixas lite med för att få vacuumanslutningar till servo och vevhusventilation, men det kommer.

Både ljud och acc blev märkbart bättre efter ombestyckningen. Hittade en rekommendation från Berg, plus pratade med honom om bestyckning tidigare och kanske har vi hittat rätt med bestyckningen nu. Lite små halsringar kanske, 36 mm, men det ger å andra sidan lite bättre vrid (37-38 brukar tydligen vara gängse). Från början hade Arne gjort den här med motorn med Dellorto 48:or, men 45:or borde vara tillräckligt, de klarar ju upp till 40 mm iaf.

Tyvärr videostrul, annars hade jag bifogat en ljudfil. Utan filter med bara trattar är Weberljudet obetalbart. Nu får det vänta, och bilen också. Har ställt den i lilla garaget. Passar perfekt där, bara man skruvar bort stötfångarfästena och nummerskyltshållaren.... det är som formgjutet, huset kanske hade fransk arkitekt. Får sitta i skuffen för att få igen portarna.

Lite andra, tråkigare projekt ska in i "riktiga" garaget under några månader. Om jag inte hittar en 5-växlad låda till 12:an, förstås, då omprioriterar jag...
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by mange »

Den förfinas! skoj. då är du redo för GR nästa år 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Alpine Linus »

håller med magnus in till det sista!!!!!!!!! Vi ses på Gotland ;P
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Dennis »

Ujj vilka korta trattar :shock: Har du stämmt av för max effekt vid 12,000 r/m :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Nej, den börjar låta märkligt redan vid 11 500, så jag la peek där 8)

Skämt åsido, tack för kommentaren. I o m att jag har halsringar som är ett par mm mindre än max, borde jag förstås ha längre trattar också, om jag ska få ut max vrid. Men jag kan inte hamna rätt i avstämningen innan jag har rätt grenrör. Överraskad att det funkar bra som det gör, 310 gr kam och original grenrör är ju knappast optimalt.

De flesta bilder från Frankrike på rallyspecade 1600-motorer visar på långa trattar, kanske t o m 80 mm, är det där man borde ligga egentligen?

GR vore skitkul och är Dennis A310 på väg dit blir det än mer lockande, vilken bil det har blivit, bra jobbat.

Linus - 430 mm...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Dennis »

JCWorks wrote: GR vore skitkul och är Dennis A310 på väg dit blir det än mer lockande, vilken bil det har blivit.
Snart så blir det ännu roligare uppdatering kommer såsmåningom 8)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by Alpine Linus »

JCWorks wrote:Nej, den börjar låta märkligt redan vid 11 500, så jag la peek där 8)

Skämt åsido, tack för kommentaren. I o m att jag har halsringar som är ett par mm mindre än max, borde jag förstås ha längre trattar också, om jag ska få ut max vrid. Men jag kan inte hamna rätt i avstämningen innan jag har rätt grenrör. Överraskad att det funkar bra som det gör, 310 gr kam och original grenrör är ju knappast optimalt.

De flesta bilder från Frankrike på rallyspecade 1600-motorer visar på långa trattar, kanske t o m 80 mm, är det där man borde ligga egentligen?

GR vore skitkul och är Dennis A310 på väg dit blir det än mer lockande, vilken bil det har blivit, bra jobbat.

Linus - 430 mm...
Tack för måttet!

Hoppas Dennis håller växellådan hel tills i vår! jag måste få åka lite 310/4.... PRV i all ära men det är inte riktigt alpine :(

Har du letat/hittat något passande grenrör eller bygger du eget?
Om du ska till gotland är ni väll flera i din bekantskapskrets som kanske är intresserade?!
Även om det inte är några renaulter (iaf inte alla) så kanske dem kan vara välkomna ändå, då ban intresserat renault folk verkar vara en bristvara i vårat avlånga land)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Det går framåt i Hisingsgaraget, om än långsamt. Nu behöver jag hjälp; vet någon var man hittar ett startbatteri med rätt utseende till 12:an? Original batteriklämmor hade varit kul, också.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by mange »

Vet inte om biltema har nu men förut hade de ett som hade skruvlock till cellerna.... då lackar man batteriet satinsvart och hattarna röda, och vips så har man ett orginalliknande batteri 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
franco.st
Posts: 1
Joined: 10 Oct 2020, 17:50

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by franco.st »

Hej jag har en Renault 12 Ts 1.4 bensin 1976 är det nån som hade haft en sånt ?? Eller är det nån som skulle ha bildelar?? Nå mig på mejl eller sms francostan16@gmail.com eller 0736408817
Post Reply