Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

I FIA's homologeringshandlingar för R1173 finns det två utväxlingsvarianter upptagna:

1'an 3.61 ( 13/47 )
2'an 2.33 ( 18/42 )
3'an 1.60 ( 23/37 )
4'an 1.21 ( 28/34 )
5'an 0.94 ( 31/29 )
slutvx 3.77 ( 9/34 )

och

1'an 3.07 ( 14/43 )
2'an 2.23 ( 17/38 )
3'an 1.68 ( 22/37 )
4'an 1.31 ( 27/35 )
5'an 1.03 ( 31/32 )
slutvx 4.13 ( 8/33 )
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Nu ligger det några "originalbilder" från Gerts framfart på förstasidan. Poäng till den som känner igen den från det glada 70-talet. Ska försöka fräscha upp Gerts minne när vi ses, men är det någon som kommer ihåg bilen?

Kan också berätta att det sitter en härligt hjälpsam kille på Renaults svenska agentur idag, Kjell Söderberg. Han har ställt upp helhjärtat och försöker nu spåra dokumentationen hos Renault i Frankrike. Där ska vi förhoppningsvis kunna få veta när den tillverkades och med vilken utrustning den levererades till Sverige från fabrik. Dokumentationen ska också, hoppas jag, göra den förestående registreringsbesiktningen smidigare.

Alla gamla Renaultpapper försvann definitivt i samband med skilsmässan från Volvo här i Sverige nyligen. Vid samgåendet dem emellan 1974 sparades enligt uppgift en del från det som tidigare var Svenska Renault och där kunde eventuellt den här bilens dokument funnits, men allt sånt försvann tyvärr definitivt i samband med skilsmässan. Eller - det är i alla fall den versionen jag har fått mig till livs. Rätta mig gärna. Men - vad är mer pålitligt än fransk byråkrati? Någonstans i ett myller av dokument rörande Renaults samlade produktion finns R1173, 98xxxx, gömd. Stort tack till Kjell som tog sig an uppgiften med stor entusiasm. Kostnad? Några mailbilder så han kunde få en snygg skrivbordsbild på datorn ett tag framledes. Heder åt bilentusiasterna.
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Dennis har öst ur sin kunskapsbas och säger att kammen är en 308 graders med rejält lyft :lol: Med tanke på att blocket är bytt till ett 807-01, törs man ju gasa ordentligt, inga originaldelar som sprängs.

Image

Svårt att se, men här är stämplingen på kamaxeln. Tittar man noga står det "CLIOSPORTDÖDARE", tror jag. Eller var det "HÄSTKRAFTER" :twisted:

Nåja, det är lätt att vara kaxig på nätet. Får se vem som står med brusten länkarm, tårar i ögonen och tre cylindrar på banträffen. Efter mängder av franskt, italienskt och engelskt genom åren har jag bara lärt mig en sak om bilar - de går ALLTID sönder - frågan är bara när...
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Äsch du har ingen chans jag kör ifrån dig med doffen :D


eller kanske inte :roll:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Delar på ingång

Post by JCWorks »

Käre märkeskollega - den här bilen äter doffar till frukost.. Har varit tyst en stund, jag har avyttrat andra, mindre spännande projekt, sökt Gordinins historia och letat delar.

Det verkar som om jultomten kommer tidigt i år. Tacka näthandeln för det, har fått tag på de saknade originalmätarna, men det var inte gratis, 120 euro från Frankrike, och även lyckats hitta Gordiniemblemet till bakluckan.

Ännu roligare är dock att jag pratade med en tidigare ägare, som sparat de maffiga 8-tumsfälgarna bilen har på bilderna från 70-talet. Kul. Dessutom finns originalmotor och låda kvar i Sverige, hävdar en källa. Kan nog bli tufft att få köpa tillbaka den drivlinan med min budget, men hoppas kan man alltid. Om inte annat så kanske man kan få hälsa på och fönstershoppa lite där den finns. Tur att Gordinivärlden är så liten som den är här i Sverige, verkar som att alla (utom jag då) har koll på vad som finns var. Stort tack till den tidigare ägare som hade järnkoll på historien.

Registreringsbesiktningen har hamnat lite i knipa, men nu tror jag mig veta att det ska vara möjligt i alla fall, återstår bara att se hur man ska gå tillväga.

Skall uppdatera med bilder när nya grejerna kommit (och 70-tals Marchallamporna), eller allra helst, när de är monterade. Hundkojeprojektet håller på att avyttras och Imperialen närmar sig lack, så snart finns det plats i varmgaraget. Det kommer att bli en bra jul! Och trådläsare - jag har fortfarande inte lokaliserat några svarta originalstolar eller lämpliga 70-tals fortåkarstolar. Ingen som behöver mer plats och färre stolar hemma?

När är 2009 års första banträff? Var är den kaxiga doffen?

Stefan
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Då går det framåt... va kul :D

Första konbanekörningen brukar vara isamband med Göteborgsträffen sista helgen i maj.

Lite lösa diskussioner har pågått att hyra gotland ring med norska alpineklubben men inget spickat än (även detta i maj)

Här e doffen :D
http://www.forum.clubrenaultsverige.com ... php?t=6254
Till nästa år så skall det sättas in en 5 vxl nedstegad gordinilåda... så då kanske det blir ännu roligare :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Då får jag spika den helgen. Nära och bra. Göteborg ligger ju nära...Hisingen :D Och din doffe är nog inte så ofarlig som den ser ut. 12:an är inte supersmidig, med lite god vilja och mycket dumhet kanske man törs gasa på lite. Hur många bilar brukar det vara ungefär?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Helt ofarlig är den ju somsagt inte... snabbare 0-100 än vad min GT turbo är :shock:
Vi brukar köra konbana på förmiddagen och sedan fortsätta träffen med skitsnack och mat på eftermiddagen så totalt är det kanske 40 bil och av dom så är det kanske 15 som åker konbana här har du lite om året samt förra årets träff 8)

http://www.clubrenaultsverige.com/meeti ... asp?id=157

http://www.clubrenaultsverige.com/meeti ... asp?id=143

Skoj brukar vi iaf ha :D

Så välkommen nästa år :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Trevligt en till 12Gorde på väg tillbaka mot fullt liv...Hur gick det hittade du någon 12/17TS låda...mitt förråd är fyllt med motor o låda från en skrotad 17Ts ...var tänkt att användas till ett 110 Alpin bygge men där blir det Clio16v motor inte lätt att para ihop dessa då det fodras svetsning av kåporna , får se hur det funkar om det håller eller spricker i svetsfog :?
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Alpine A110, hmm. 12:an är skojig, men bredvid en 110 hamnar man i skuggan. Har alltid velat ha en, men så länge verkligheten är överordnad drömmen får det nog stanna just där. Varför Cliogrejer? Är det en vanlig konvertering i 110:orna? Min blygsamma kunskap är av äldre datum och då tänker jag på svansmotor-Gordini eller 807-block i Alpinerna, men Clio kanske är ett bättre val?

Har växellådor på gång, men avfärdar inte något i dagsläget om förrådet blir för trångt uppe hos dig :wink:

Har du någon tråd om din renovering eller lite bilder, månntro?

Stefan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

JCWorks wrote:Alpine A110, hmm. 12:an är skojig, men bredvid en 110 hamnar man i skuggan. Har alltid velat ha en, men så länge verkligheten är överordnad drömmen får det nog stanna just där. Varför Cliogrejer? Är det en vanlig konvertering i 110:orna? Min blygsamma kunskap är av äldre datum och då tänker jag på svansmotor-Gordini eller 807-block i Alpinerna, men Clio kanske är ett bättre val?

Har växellådor på gång, men avfärdar inte något i dagsläget om förrådet blir för trångt uppe hos dig :wink:

Har du någon tråd om din renovering eller lite bilder, månntro?

Stefan
vanligt med clio är det nog inte dom flesta vill nog köra relativt orginal, men man kan få ganska bra sputt på en clio motor är ju 137hk orginal i en sådan och ca 165 i cup modellern ,borde få en lätt 110 att röra på sig ganska bra.. kul att vara lite udda åxå..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

JCWorks wrote:Alpine A110, hmm. 12:an är skojig, men bredvid en 110 hamnar man i skuggan. Har alltid velat ha en, men så länge verkligheten är överordnad drömmen får det nog stanna just där. Varför Cliogrejer? Är det en vanlig konvertering i 110:orna? Min blygsamma kunskap är av äldre datum och då tänker jag på svansmotor-Gordini eller 807-block i Alpinerna, men Clio kanske är ett bättre val?

Har växellådor på gång, men avfärdar inte något i dagsläget om förrådet blir för trångt uppe hos dig :wink:

Har du någon tråd om din renovering eller lite bilder, månntro?

Stefan
Nej ingen tråd här på renovering ..De är nybyggnad av en 110 :wink:
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Tack för pm, Dennis. Allt som hindrar mig nu är plånboken :)
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Så har det äntligen hänt lite saker med Gordinin. Lovade i ett svagt ögonblick i vintras att visa upp den på Bilias Gordinivisning den 22/5, alltså nu på lördag. Gott om tid tills dess, tänkte jag. Nu blev det panikskruvande i helgen istället, inget får en så effektiv som hotet av en nära förestående deadline. Fälgarna är lackade, de blankslitna däcken bytta, de saknade extramätarna på plats och två tidstypiska GT-stolar från 70-talet (från en R8G) har monterats. Dessutom lite allmänt småpill. Ska försöka att ordna till dörrsidorna innan helgen också, sedan kan den som är nyfiken ta en titt på bilen ute hos Bilia, Sisjön på lördag.

Uppdaterat med skarpare bilder nu..

Image
Stolarna på plats

Image
De två extra Gordinimätarna är också monterade nu, till vänster om ratten

Image
Föredrar den mer sublima guldtonen på fälgarna jämfört med den tidigare skrikröda

Image
Last edited by JCWorks on 29 Jul 2010, 18:19, edited 2 times in total.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by mange »

Skoj ! då kommer du alltså till GBG träffen nu i helgen (för den är på samma ställe tror jag)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply