Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks

Post by JCWorks »

Hallå därute!

Lägger in lite bilder på ett nyinkommet projekt jag inte kunde hålla fingrarna borta ifrån. Står egentligen mitt i ett rullande Hundkojeprojekt och en orullande Chrysler Imperial. En 12 Gordini blev dock för mycket frestelse, impulsköp - igen - och fattig (are) men lycklig är nu båda garagen fyllda...

Image

Ursäkta för hemlighetsmakeriet med regnumret, men den har just nu lånad identitet från en tamare, men legal, kusin....

Image

Bilen togs in till Sverige av Gert Elison, tidigare Renaultmekaniker och glassmagnat nere i Varberg. Han köpte den genom goda kontakter via dåvarande generalagenten. Gert drev auktoriserad Renaultverkstad i Varberg, så alldeles kontaktlös var han inte.

Image

Bilen kördes på bana, men fick tidigt ny karossform på grund av avåkning. Gert gjorde i ordning bilen igen och sålde den vidare. Då för tiden, 1972, var Sveriges avgasregler så pass hårda att 12:an inte kunde typas i Sverige. Den förblev därför oregistrerad och därmed oanvänd. Idag står mätaren på strax under 200 mil (!) och även om en och annan irriterar sig på Sveriges EU-inträde så har det åtminstone gjort denna bils registrering möjlig. Finns det någon äkta R1173 i trafik i Sverige? Källorna påstår att två exemplar importerades utan att bli registrerade, en sorts gråimport av generalagenten, men kanske har några exemplar letat sig hit på senare år?

Image

Tidigare ägaren jobbade bland annat med plåtslageri och har gjort ett bra jobb med bilen. Kvar att fixa är en hel del småsaker, det främsta är att få den att gå för full maskin. Webrarna verkar ledsna och bensinfiltret skvallrar om att tanken innehåller mycket annat än bensin. Först på listan blir en ordentlig rengöring av bränslesystemet, får hoppas att det ska ge tillbaka kraften. Motorn påstås ha varit uppe och hälsat på Arne Berg, men om detta är sant eller inte återstår att se.

Image

Framsätena är tyvärr förlorade. Då den gick direkt till racing, vet jag inte heller längre vilka säten den såldes med från fabrik. Har pratat hastigt med Gert, som numera säljer skandinaviska förnödenheter (snus och kvällstidningar t ex) utanför Torrevieja. Skall se om lite sangria kanske kan friska upp hans minne nästa gång vi får kontakt. VEM HAR SVARTA TS-SÄTEN? De satt även i vissa Gordini, klädselns utseende framgår av baksätesbilden, baksätet är troligtvis det som följde med bilen original.

Image

Tidigt åttiotal körde jag R8 Gordini. Studier och dumhet gjorde att jag sålde den, men även om den var körd både på sida och tak, hade den gärna fått vara kvar idag. Såg att varvräknaren på eBay såldes dyrare än hela min bil 1985. Syrligt. Desto roligare då att 12:an luktar precis som 8:an! Är det klädseln eller är det motorn? Rena tidsmaskinen i vilket fall. Och ljudet - största njutningsfaktorn lär komma från dessa två musikinstrument... Inte i toppform idag, både sordin och mollton för tillfället, men thinner, tålamod och skruvmejslar borde kunna få upp stämsången.

Image

Image

Gordinikåpan finns också kvar, men ska snyggas till lite.

Image

Knappt synligt, men här står det... 1173

Har fått låna några kort av Gert från det glada 70-talet, ska ladda upp dem också när fotoaffären är färdig. Förhoppningsvis har jag bättre ton i motorn då också. Fortsättning följer - och SNÄLLA - leta svarta tygstolar, någon....

Image

Image

Hade stolarna varit kvar, borde de sett ut som här ovan. Mina är ersatta med samma typ av stol, men fel färg, någon sjuttiotalsljusbrun-orange mishmash. Byter gärna bort dem om det passar någon bättre, bara det kan leta sig hit ett par svarta av rätt typ.

Törs inte delge er det ynkliga ljudet ur min för tillfället, vill att den andas för fulla segel först, men en youtubelänk kan ju väcka lite begär under tiden..

http://www.youtube.com/watch?v=tmQn3gZG ... re=related



(':!:') UPPDATERING!!(':!:')

Den likaså Varbergbördige moto-crosstjärnan Sven-Olof Höök hämtade Gerts gamla bilder i fotoaffären i Varberg häromdagen. Det tackar jag för. Såhär såg bilen ut då det begav sig, med lokala sponsorer och allt.

Image

Vet inte vilken tävling bilderna är ifrån, kanske någon som var med på den tiden hittar några ledtrådar.


Image


Image

På bilden ovan har originalfärgen försvunnit, antagligen är det bilen efter Gerts vurpa och därpå följande reparation. När Gert sålde den vidare var det till någon som eventuellt skulle använda den som rallycrossbil. Här ska det dock vara Gert själv bakom ratten. Någon som känner igen bilen i den här skepnaden?
Last edited by JCWorks on 12 Oct 2008, 13:58, edited 3 times in total.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Grattis till en skoj bil :D såg den på blocket var sugen men lyckades besinna mig :D

Finns fler gordinis i Sverige. ordföranden i klubben har en av dessa.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Åh, så du var den andre spekulanten :lol:

Tack, tack, jo, skojet blir väl att få lufta den i sitt rätta element på bana. Med historien i backspegeln blir det fegkörning, ska försöka att behålla plåten obucklad en stund till i alla fall. Många hävdar att 12:orna inte var riktigt enkla att hantera i tävlingssammanhang.

Är ordförandens den andra svensksålda? Antar att det finns fler, skulle det finnas någon på västkustsidan är jag väldigt intresserad av att få göra studiebesök, jag är inte tillräckligt kunnig på 12:or för att veta var allt ska sitta och hur det ska se ut.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

AAooooo.. Älskar 12gordini. [smilie=icon_heartbeat.gif]
Har byggt några replikor motormässigt.Och har en 15 TS men den motorapplikationen.Med rätt setup på fjädringen så är den bara så underbar på knixig grusväg,Men mycket bättre uppförande med 2st 12ci krängare bak än en gordini 8)
12G levererades från fabrik med 3 olika inredningar. Som jag fattat det så med TS stolar så fick man även stötfångare och tröskellister. Sedan fanns de där TL stolarna du visar på bilderna, och även stolar av Campingmodell. De var väl tänkta bara som någon sorts transportstolar från fabriken till garaget för att utrusta med egna rallystolar.Jag har en gammal reservdels fisch på just 12G.Hör gärna av dej om du vill ha reda på ngt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

JCWorks wrote:skojet blir väl att få lufta den i sitt rätta element på bana. ....
Rätta takter. [smilie=icon_up.gif]
Den där vill man gärna se på nå'n banträff. [smilie=eclipsee_steering.gif]
(Och visst går det att få till chassit på en 12'a) :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Rolig läsning till bilderna =) vad är dom exakta framtidsplanerna? söndags bil eller dyker den upp på banträffar med?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

En banträff vore inte fel, men då måste någon hjälpa mig med länkar eller info om hur man får ordning på väghållningen. Vad var det man skulle göra med krängningshämmaren, någon? Just nu känns den tung, bångstyrig och duktigt understyrd, dessutom är inte växlingsmekanismen blixtsnabb, men det är väl en del av varumärket...

Planen nu är att få den att gå OK, rensade i alla fall bränslesystemet idag och la Webrarna i thinner, får se hur långt det räcker. Allt känns väldigt fräscht och orört, men den har man väl gått på förr.... så jag avvaktar med storvulna planer tills jag har bättre koll på hur bilen mår. Hoppas hinna starta upp den imorgon för att se om bränslesystemet är storboven angående motorns ringa kraft.

Går det att få snurr på den kanske det blir en liten söndagsutflykt då och då, om mätarställningen stämmer känns det som om åkandet kanske ska begränsas lite. Men som sagt, innan jag vet om den verkligen är så fräsch som den verkar, är det bäst att gardera sig. Finns nog en och annan här som sett spruckna Gordinitoppar förr och lärt sig att inte ropa hej för tidigt.....
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

ja hur var det nu... finns lite olika historier men mist tre bilar kom in (kanske fyra) vissa påstår att det var mycket fiffel när bilarna kom in och därför fick inte alla svenska papper... men men har du nån sorts papper på din så borde den gå att få in i reistret.

Gordinitoppar som spricker är bara R8, R12G håller. så det är bara att tuta och köra.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Det finns säkert de som kan betydligt mer om R12chassit... Men jag kan i alla fall tillföra mina begränsade erfarenheter från den vanliga 12'a jag snickrade på för en evighet sedan... Så får väl andra fylla på...
Bl.a. ordnade jag lite behövlig negativ camber fram. Om jag minns rätt så borrade jag ur nitarna och roterade övre "kulskålen" 180° i övre länkarmen för att få lite negativ camber. Tror jag flyttade in den ytterligare lite efter att tag. (man får korta styrarmarna lite för att det ska gå att justera toe) Ett par grader neg camber kan väl vara lagom. Sedan justerade jag så att jag fick lite extra caster. Toe satte jag till ett par mm toe-out. Bak klampade jag på dubbla kränghämmare. Jag körde med några "förstärkta" stötdämpare av något fabrikat som jag inte minns. Dessutom labbade jag med fjädrarna en del. Den vanliga 12'an är extremt mjukt avfjädrad från början. Jag fixade till fjädersätena så att jag kunde använda fjädrar med mindre diameter. Jag minns inte från vilka bilar jag plockade fjädrarna. men de vad betydligt hårdare än original. Skulle jag fixa till det idag skulle jag nog satsa på någon "coilover"variant där det är lätt att byta fjädrar.
Min 12'a var absolut inte besvärande understyrd. :P
Jag provade en 12G-replica en gång på asfaltbana för länge sedan. Jag vet inte riktigt hur den var uppsatt i chassit, men den var mer understyrd än min 12'a. Med lite enkla fix hade den varit riktigt trevlig.

Växlingslänkaget är ju rätt enkelt konstruerat. Att korta lägena lite är ju lätt fixat genom att ändra geometrin i spaken under ledkulan och justera ner klossen för backspärren motsvarande... Vet inte om det sitter någon "gummikloss" på G'ns "växelstång"? Den kan man ju i så fall eliminera.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Tack för tänket. Är tacksam för alla tips, verkligen. Just nu gäller det annars bara att få ordentlig snurr på den. Duktigt med grus i bränslesystemet, ikväll gjorde jag rent allt och blåste thinnret ur förgasarna, men förbättringen var inte tillnärmelsevis vad jag hoppats på. Däremot är det nu tydligare att den är tröttare på en av cylindrarna, 2:an räknat från brandväggen och stiften ser rostiga ut. Utifrån alltså, för det är lögn att nå ner till stiften för att skruva ur dem. Hade en superlång tändstiftsnyckel, tyckte jag, men den räckte inte ända ner, så nästa steg blir att svetsa förlängning på nyckeln och byta stift. Alldeles för enkelt för att vara sant att tändstiftsbyte skulle göra susen, men hoppas kan man alltid. Suverän gnista från kablarna och nyrengjort bränslesystem inger lite misstanke mot stiften. Är den dessutom inte körd på över trettio år så... Får se till helgen när verksamheten återupptas om det blir :lol: eller ännu djupare hål i plånboken. Någon som kan rekommendera stiftsfabrikat eller typ?
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Ibland har man tur. Svetsade förlängning och fick ur stiften och, javisst, hånskratt ÄR tillåtet. Hade inte en aning om att tändkabelskorna var skruvade fast i stiften :oops: :oops: :oops:, trodde de satt med tidens tand och därför ville jag inte bli för våldsam. Men - nya stift och tro´t eller ej, plötsligt finns det fyra cylindrar! Backade tändningen till 8 - 10 grader, den låg på 0, har inte en aning om vad som är rätt. Lågfart går den kasst och gasen hänger sig men, runt 3 000 varv börjar det hända saker. Fixade däckstrycket och förutom att det krävs någon annans armmuskler för att tygla den i kurvorna känns den ju plötsligt helt OK i balansen. Vem som stulit femte växeln får jag återkomma till. Endera är lådan bytt med diffspärren i behåll, eller också krävs det länkjustering. Men - nu börjar det bli fart på skrället i alla fall...

Har tjuvlånat sonens flashiga mobil, ska se om jag kan få upp videolänken med provturen från ikväll i tråden också. Nu växer hornen inför en eventuell banträff :twisted:
Last edited by JCWorks on 23 Sep 2008, 22:33, edited 2 times in total.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Original kam och fördelare så funkar nog 10grader i grundtändning.
308graders kammen jag har i min 15 vill ha 16graders förtändning vid tomgång, sedan är fördelaren modad i spåren till centrifugalförställningen och vaccumet slopat. Syr nog ut max 35 grader har jag för mig. Minst 98 oktan är ett måste.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Här kommer ljudlänken. För lång, men hinner inte klippa i den. Slamrandet är avgasröret mot bakvagnen, lättfixat. Håll till godo:

http://s471.photobucket.com/albums/rr79 ... ter=videos
Last edited by JCWorks on 27 Feb 2011, 15:27, edited 2 times in total.
JCWorks
Posts: 62
Joined: 11 Aug 2008, 07:54
Location: GÖTEBORG

Post by JCWorks »

Tack vare kunnigt folk på forumet (tack, Dennis!), behöver jag revidera sätesjakten. Tydligen ska jag ha TL-säten, om någon skulle ha ett par svarta sådana över. Är intresserad av ett par tidsenliga racingstolar också. Saknar också mätarna i Gordinin för olja och vatten, men ingen har väl sån´t i gömmorna?

För bytesentusiasten finns Webrar, 40:or och 45:or, dock inga Renaultinsug till dem, och ett R8 Gordinimärke till bakplåten från -65 som jag motvilligt kan skilja mig ifrån. Sedan finns det väl lite R4-bakglas, reläer, generatorer och startmotorer till R4 och kanske 8/10 om någon hellre byter mot det. Lite nya monteringssatser till R4-bromsar och en ny Calix motorvärmare till R8 hittade jag undanstoppat i hyllorna. Inget är aktuellt att sälja, men byte går som sagt bra.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

JCWorks wrote:Saknar också mätarna i Gordinin för olja och vatten, men ingen har väl sån´t i gömmorna?
Faktum är att jag har ett par snarlika Jaeger mätare liggande. (Jag har för mig att R12G'ns extrainstrument hade lite modernare stuk än dessa klassiska Jaeger 52mm, eller satt det modernare stuket i plastpanelen runt instrumenten? Det var så länge sedan jag spanade in en 12G att jag glömt hur det såg ut...)
Jag vill kanske inte göra mig av med dessa för alltid, men om ingen annan har liggande kan du ju alltid låna dem tills du hittat rätt instrument, kanske...
8)

Image
Klicka på bilden för rätt storlek.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply