F1 2008

Allt om Renault F1. Teknik, banor, kurvor, senaste loppet och historia.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

timolo wrote:[OT on] Sitter just nu på Heathrowe och väntar på flyget ner till Melbourne som går kl. 22. Sedan e de o sitta på arslet i 22 timmar med bensträckare i singapore innan man äntrar australien.
Öronproppar e för de svaga så jag lär nog vara rätt så döv efter x-antal timmar av högvarviga motorer.

Uppdaterar lite allt eftersom efter dagarna. Hemresa på måndag känns rätt ok faktiskt gäller o inte vara i värmen för länge kan ju bli solsting hehe[OT off]
Sköj Tim! Du får ta dig en kall Fosters när du kommit fram. Men varför så kort vistelse? Vinka, så kanske vi ser dig på TV :D å njut av varenda sekund. F1 premiären 2008, hur många tror du är gröna av avundsjuka?
Här är en i alla fall :D Enjoy it!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

timolo wrote:[OT on] Sitter just nu på Heathrowe och väntar på flyget ner till Melbourne som går kl. 22. Sedan e de o sitta på arslet i 22 timmar med bensträckare i singapore innan man äntrar australien.
Öronproppar e för de svaga så jag lär nog vara rätt så döv efter x-antal timmar av högvarviga motorer.

Uppdaterar lite allt eftersom efter dagarna. Hemresa på måndag känns rätt ok faktiskt gäller o inte vara i värmen för länge kan ju bli solsting hehe[OT off]

Så du fick råd och tog dig tid ändå :D
Jättequl! Låter som en super trevlig resa.
Hoppas att du får se så mycket som möjlgt av cirkusen.
Jag är också såklart avis, men glädjs för din skull. Verkligen häftigt Tim :twisted:
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

timolo wrote:[OT on] Sitter just nu på Heathrowe och väntar på flyget ner till Melbourne som går kl. 22. Sedan e de o sitta på arslet i 22 timmar med bensträckare i singapore innan man äntrar australien.
Öronproppar e för de svaga så jag lär nog vara rätt så döv efter x-antal timmar av högvarviga motorer.

Uppdaterar lite allt eftersom efter dagarna. Hemresa på måndag känns rätt ok faktiskt gäller o inte vara i värmen för länge kan ju bli solsting hehe[OT off]
Hoppas att du får en trevlig vistelse "down under". :D
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Fosters nej bevare mig väl för den ölen.

Andra dagen här nere igår va vi och tittade lite på banan o allt runt ikring.

Allt från V8 supercars(som DTM ungefär fast lite mer standard) även gamla vagnar från gamla Can AM serien på 70 talet samt förkrigsbilar.

Det som slog mig var att den vanliga vagnparken här nere är ungefär som hemma i svedala med både citroën peugeot renault volvo saab samt övriga europeiska bilmärken förutom de inhemska Holden och ford.
Klockan härnere är just nu strax efter 9 på morgonen och värmen är redan rätt hög runt 28 grader.
Resan ner var rätt så seg även om man inte var så länge i luften runt 14timmar så tappade man ju en hel dag med tanke på tidzonerna.

Strax är det dags för första träningen kl 10 sedan kl.14.
Igår när vi gick ner till Albert Park så sprang Nick Heidfeld förbi oss iklädd tävlingsdräkt och hjälm, de spelade in någon reklamfilm.

Jag tycker dock att tröjorna för de olika teamen e lite halv dyra, en vanlig piké kostar ca 140au$ dvs 800sek.

Uppdatering:

Första träningen avklarad Alonso på en 6e plats, Piquet jr snurrade efter ha åkt lite offroad i graveltrap.

Ljudet dels när dom bromsar in och växlar ner samt accar iväg är helt obeskrivligt. Prova knäpp med fingrarna det snabbaste du kan sedan halverar du den tiden så förstår du hur snabbt växlingarna går.

För er som har hört 4wd rallybilar i skogen med sina responssystem som smäller o knattrar likt ett automatvapen så låter det ungefär när dom har släppt gasen o växlar ner.

Jag sitter precis i startkurvans graveltrap så det ska bli mkt intressant att se när alla bilarna ska igenom första kurvan för det är inte direkt brett.

Lite bilder samt film från både gårdagen samt dagens:

Image
Image
Image
Image
Image
VARMT O VARA MASKOT :!: :!: :!: :lol:
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Duger inte Fosters Tim, prova XXXX (four x) den är god. Har du tur kanske du hittar 1664. Men är man på F1 så är öl det sista man tänker på :!:
Du får hålla tummarna för Renault. Ser inte så ljust ut när man kollar hur de ligger till :? Den som tar hem pallplatserna i premiären har ju ett psykologisk överläge till nästa race.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Fina bilder Tim!
Bra att du håller oss uppdaterade. Jag tror dock att det blir ett tufft race för våra grabbar, men alla poäng är värdefulla. :racesmile:
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

största problemen som alla hade igår var både vinden samt sanden som blåste upp på banan som gjorde den mkt hal samt värmeböljan
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Hakan.Wassberg
Posts: 21
Joined: 06 Oct 2007, 19:20
Location: Varberg
Contact:

Post by Hakan.Wassberg »

För öl rekommenderas Victorian Bitter (VB).
Håkan Wassberg
Varberg

*Äger ingen Renault längre*
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

både foster och VB säljs vid banan men vem vill sitta o dricka öl i närmare 40 graders värme utan att ligga i en solstol. Nä de e samma sorts stolar som på fotbollsarenor så inget öldrickande däremot mkt vatten.
Får ni chansen att åka till ett av loppen i europa passa på säger jag bara ni kommer inte ångra det. Dags för frukost här nere
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

timolo wrote:både foster och VB säljs vid banan men vem vill sitta o dricka öl i närmare 40 graders värme utan att ligga i en solstol. Nä de e samma sorts stolar som på fotbollsarenor så inget öldrickande däremot mkt vatten.
Får ni chansen att åka till ett av loppen i europa passa på säger jag bara ni kommer inte ångra det. Dags för frukost här nere
Blodad tand? Vart bär det av nästa gång? SPA är ju nära å bra, å kanske billigast...eller Hockenheim? :D Kommer du få chansen att se depån din lyckost?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

fick inget paddock pass men men.
Nä någon blodad tand har jag inte fått.
Det som jag glöder för e skogsåka samt standardbilsracing/endurance
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Såg racet på TV, inte samma lyx som du Tim.
Det var ett surrealistiskt race där endast 6 förare gick i mål. Avåkningarna duggade tätt liksom tekniska problem och påkörningar. Lite märkligt och egentligen en stor besvikelse att teamen trots allt inte verkade förberedda. McLaren lyckades väl liksom BMW och Williams. Imponerande körning av Alonso som slutade 4 från 11:e (tror jag att det var) start ruta. Bilen är helt klart inte bra. Man har varken fart eller bra inställningar. Alonso hade märkbart problem med både understyrt och överstyrt i (ibland) samma kurvtagning. Och var duktigt pressad av Heikki mot slutet. Hmm Tror dock att ett par tre fyra race så har Alonso hittat de inställningar som passar och vi kan se Renault slåss om pallplatser igen. Kanske även någon seger mot slutet av säsongen.

Här är listan på de som tog poäng

01 Lewis Hamilton 10
02 Nick Heidfeld 8
03 Nico Rosberg 6
04 Fernando Alonso 5
05 Heikki Kovalainen 4
06 Kazuki Nakajima 3
07 Sebastien Bourdais 2 (bröt pga tekniska problem Ferrari motor)
08 Kimi Räikkönen (bröt pga tekn. problem)
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Verkligen ett nervpirrande race synd om både piquet, webber och coulthard.

Ferrari har rejäla tillförlitlighetsproblem på sina motorer kanske vi ska vara glada för. som sagt många kom inte i mål men 7 klarade pressen i värmen.

Liten notis:
I morse när jag skulle checka in bagaget på melbourne airport så hade jag förra årets renaultförare framför mig nämligen den som jagade alonso på slutet Heikki kovalainen. Riktigt trevlig kille inte alls stroppig o näsan i vädret utan en riktigt jordnära kille.
Trist att inte renault behöll honom till årets säsong tror han hade tillfört teamet mer än vad piquet gör.
Piquet har inget racetempo han ligger på tok för många 10-delar efter.

Ska lägga upp både bilder samt filmer när jag kommer hem imorgon dels på hur en ferrari låter som bara går på 7cylindrar :lol: samt avåkningarna i startkurvan
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Välkommen hem till Svedala Tim (när du väl kommer)

OK du har rätt, 7 i mål men Barrichello blev ju diskad så därav 6.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Steel
Posts: 301
Joined: 06 Apr 2005, 20:01
Location: Alingsås

Post by Steel »

timolo wrote:Verkligen ett nervpirrande race synd om både piquet, webber och coulthard.

Ferrari har rejäla tillförlitlighetsproblem på sina motorer kanske vi ska vara glada för. som sagt många kom inte i mål men 7 klarade pressen i värmen.

Liten notis:
I morse när jag skulle checka in bagaget på melbourne airport så hade jag förra årets renaultförare framför mig nämligen den som jagade alonso på slutet Heikki kovalainen. Riktigt trevlig kille inte alls stroppig o näsan i vädret utan en riktigt jordnära kille.
Trist att inte renault behöll honom till årets säsong tror han hade tillfört teamet mer än vad piquet gör.
Piquet har inget racetempo han ligger på tok för många 10-delar efter.

Ska lägga upp både bilder samt filmer när jag kommer hem imorgon dels på hur en ferrari låter som bara går på 7cylindrar :lol: samt avåkningarna i startkurvan
Kovalainen imponerade ju inte i början av förra säsongen heller.
Piquet vann ju nästan GP2-mästerskapen över Hamilton 2006 och han kommer nog att bevisa att han platsar i Renault´s F1 team :D
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Post Reply