Clio srs-lampa

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
harley53
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2021, 20:18
Firstname: Carl
Surname: Andersson

Clio srs-lampa

Post by harley53 »

Hej.
Ny insläppt och ägare till en Clio 1998. Airbaglampan vill inte slockna. Har haft ut instrument/mätarhus, kollat kablar under stolarna men finner inget konstigt. Har ej tillgång till OBD 1 diagnostik så känner att jag rådfrågar nu innan jag går vidare, ev säljer. Bilen har endast gått 10.000 mil.
Mvh..
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio srs-lampa

Post by Starbright »

Om du inte har tillgång till diagnosläsare, så får du ta hjälp av någon som har eller ta bilen till verkstad. så enkelt är det. Då kan du läsa ut felkoden som visar på orsaken till att lampan lyser. Det kan vara många saker det.
Finns alltid vanliga fel som man kan få tips om , men för att säkert veta må man läsa med diagnosinstrument. ( Clip)
Pröva inte köpa en billig på biltema, för den kan inte läsa srs.
Johnny Söderström
harley53
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2021, 20:18
Firstname: Carl
Surname: Andersson

Re: Clio srs-lampa

Post by harley53 »

Hej Jonny.

Bilen har som sagt ingen OBD2 kontakt så min egen diagnosläsare fungerar ej. Clion har en tidigare modell och det var väl därför jag gick med i forumet, hoppades någon hade en sådan att hjälpa mig med.

//Mvh
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio srs-lampa

Post by Stymie »

Det kan vara ’rattrullen’ som är trasig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
harley53
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2021, 20:18
Firstname: Carl
Surname: Andersson

Re: Clio srs-lampa

Post by harley53 »

Rattrullen kan va dålig vilket jag kollat men inte kunnat konstatera. En vän till mig vill Ta ström från Oljelampan! Har någon erfarenhet från detta? Har någon en "rattrulle" så kan jag va intresserad.....
MisterBister
Posts: 11
Joined: 27 Jul 2020, 13:17
Firstname: Andreas
Surname: Edin
Location: Göteborg

Re: Clio srs-lampa

Post by MisterBister »

Har samma issue på min, men läste i en tidigare tråd kring att det kunde glapp vid kontakten som sitter under förarstolen. De sprutade rent elektroniken och sedan kopplade tillbaka - vilket funkade. Kom dock ihåg att koppla ur batteriet så det inte smäller till med airbagen före. Om det nu inte är vad ovan skriver kan det var något att kolla!

För egen del försvinner det när det blir varmare och dyker upp igen när det blir kallare.
Andreas Edin
Göteborg
Renault Clio 1,4 16V 98hk 01-02 ”Esmeralda” 🟢
Post Reply