Säkringar och relän på Renault Clio - 04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
CamillaFridén
Posts: 2
Joined: 28 Jan 2021, 09:28

Säkringar och relän på Renault Clio - 04

Post by CamillaFridén »

Hej!

Har nyligen köpt mig en Renault Clio - 04 och stött på lite elfel och fått lite andra funderingar på köpet.

Fundering 1
Jag har läst massor med trådar och använt mina googel -skills för att försöka förstå var relät sitter för bakljus, lampan för reg.skylten och instrumentpanelen (Obs! varningslampor fungerar). Detta har jag gjort hittills:
  • Jag har kollat alla lampor och kopplingar i ljushusen bak
  • Bytt hela insatsen och glödlampa till reg.skylten. Då jag hittade att den gamla var full i vatten och man hade gjort någon spännande lösning med att löda fast glödlampan.
  • Passade på att byta batteri då det såg riktigt illa ut (jordkabeln ramlade ur kabelhållaren när jag tog bort den)
  • Kollat alla säkringar och reläer i kupén (Vid förarsidan) och i motorutrymmet.
  • Ingenstans i kupén kan jag reglera ljusen till instrumentpanelen.

Men bakljus, lampan för instrumentbelysning och reg.skylten vill fortfarande inte fungera. Som jag har förstått det så ska det också finnas en reläbox vid handskfacket och där ska detta relä eventuellt sitta? Hur kommer jag i så fall åt det?

Fundering 2
När jag använder höger och vänster körriktningsvisare och bromsar så flimrar lampan för dimljus i instrumentpanelen. Har läst på och förstått att de kan vara ett jordfel. Hur hittar jag det?

Detta blev lite bättre när jag bytte ut belysnings insatsen för reg.skylten. Nu flimrar det bara när jag blinkar åt höger och ibland när jag bromsar.

Fundering 3
När jag tittar på olika säkrings- och relädiagram så tycker jag inte de stämmer överens med hur säkringar och relän ser ut i min Clio. Är det så här de ska se ut? https://fuse-box.info/renault/renault-c ... 2005-fuses

Min kunskap om bilar rent praktiskt är låg. Teoretiskt bättre! Men jag tar mig framåt och vill lära mig. Så förklara på enkelt språk tack :D

Allt gott,
Camilla
Post Reply