Problem med blinkers & torkar spakarna Kangoo -16

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dawwe
Posts: 5
Joined: 16 Oct 2020, 21:05
Firstname: David
Surname: Illes

Problem med blinkers & torkar spakarna Kangoo -16

Post by dawwe »

Har en Kangoo -16 "Formula Edition" där blinkerspaken inte fungerar. Började med att den inte blinkade vänster ibland, men kunde förmås att blinka vänster "om man använde spaken på ett visst sätt". Det har bara blivit värre, i 99 fall av 100 får jag inte på blinkersen, får jag på den så blinkar den endast 3 gånger, OM jag inte håller i spaken i exakt rätt läge för då blinkar den på...Har även problem med spaken för vindrutetorkarna, spolning är det enda som alltid fungerar. Status nu är att blinkersen funkar inte alls varken höger eller vänster, inte helljus heller, dimljusen kan jag inte heller tända. Känns om sen "död spak". Iaf har plockat isär o kikat, spaken ser ut att vara ett kretskort o sedan några "microswitchar" antar jag. Renault vill ha ca 7k för att byta både spakarna, det är ett enkelt jobb som tar mig ca 30 min. Har redan hittat spakar (original Renault) till under halva priset av vad Renault Sverige vill ha. Min fråga är, kan det vara nåt annat som felar nån "central elektronik modul"? Enligt reservdelskillen på Renault så var problemet inte helt okänt o han rekommenderade att byta både även om det ofta var så att den ena spaken "störde ut" den andra. Den andra fråga är om man efter bytet (förutsatt att man köpt rätt artikelnr, har fått artikel nr av Renault) behöver "koda" in de nya spakarna med nån Renault specifik programvara?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med blinkers & torkar spakarna Kangoo -16

Post by Stymie »

Sätter en peng på att spakarna är hela. Det brukar vara kablaget mellan spakarna som är dåligt. Det räcker med att en eller två av dem går av (nära en av spakarna). Ofta knappt synligt varför man måste ringa kablaget för att kolla att allt är OK. Kostnad att laga, i princip noll, om man har en fin lödkolv och lite tunn kabel.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
dawwe
Posts: 5
Joined: 16 Oct 2020, 21:05
Firstname: David
Surname: Illes

Re: Problem med blinkers & torkar spakarna Kangoo -16

Post by dawwe »

Ja det var lite det den där killen på Renault antydde, att det "räcker nog" att byta blinkerspaken (kabeln följer med den). Vet du om kabeln kan beställas? Gissar att så är inte fallet. Det är en smäckig kabel typ "billig bandkabel som går mellan kretskorten", har inte så tunna kablar o löda blir lite väl "klumpigt" så det hoppar vi över. Men jag tror att du har rätt i att spakarna kan vara hela... Eller menar du att det är kablarna i kabelstammen från bilen som knasar, det vor ju mycket värre... Skönt att det inte är nån kodning av spakarna, de är ju inte mekaniska på samma sätt som på gamla bilar
Spak.jpg
Spak.jpg (20.06 KiB) Viewed 1363 times
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med blinkers & torkar spakarna Kangoo -16

Post by Stymie »

Kablaget mellan spakarna. Inget annat.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
dawwe
Posts: 5
Joined: 16 Oct 2020, 21:05
Firstname: David
Surname: Illes

Re: Problem med blinkers & torkar spakarna Kangoo -16

Post by dawwe »

Ny (original!) blinkers o torkarspak gjorde susen. Nu funkar allt som det skall. 2500 kr fattigare, det är iaf 2500 mindre än vad Renault Sverige ville ha för delarna.
Post Reply