Serv och airbaglampa Clio -04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gstrom
Posts: 3
Joined: 03 May 2021, 18:40
Firstname: Gustav
Surname: Ström

Serv och airbaglampa Clio -04

Post by Gstrom »

Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med min Clio.
För ett par veckor sen började serv-lampan och airbagen lysa på min Clio så jag köpte en felkodsläsare och åkte också till en verkstad och ingen lyckas få kontakt med bilen. Så jag kan inte läsa ut några felkoder och har kört fast i min felsökning. Någon som har en idé på hur man kan lösa problemet med odb2 uttaget så jag kan se vart problemet sitter i airbagen?
:)
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Serv och airbaglampa Clio -04

Post by Stymie »

Har ingen lösning på OBD-II-problemet, men vanligaste anledningarna till att airbaglampan lyser är glapp i kontaktdon (under stolen, rattrullespiral, bältessträckare).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Gstrom
Posts: 3
Joined: 03 May 2021, 18:40
Firstname: Gustav
Surname: Ström

Re: Serv och airbaglampa Clio -04

Post by Gstrom »

Tack för svar! Har bytt rattrullespiralen och kikat på kontakterna under stolen och sprejat elektronikspray utan framgång. Får ta en kik på bältessträckaren då! Vet du om lampan slocknar av sig självt när man hittat felet eller behöver man släcka den via en felkodsläsare?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Serv och airbaglampa Clio -04

Post by Stymie »

Släckning av fel beror nog på vad det är för fel. Är det glappkontakt brukar den slockna av sig själv efter någon minut/kilometers körning. Vissa fel kan behöva rensas med felkodsavläsare, då kan det bli besvärligt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
BIGHAL
Posts: 5
Joined: 31 May 2021, 13:33
Firstname: Roger
Surname: Halvarsson

Re: Serv och airbaglampa Clio -04

Post by BIGHAL »

Gstrom wrote: 03 May 2021, 18:57 Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med min Clio.
För ett par veckor sen började serv-lampan och airbagen lysa på min Clio så jag köpte en felkodsläsare och åkte också till en verkstad och ingen lyckas få kontakt med bilen. Så jag kan inte läsa ut några felkoder och har kört fast i min felsökning. Någon som har en idé på hur man kan lösa problemet med odb2 uttaget så jag kan se vart problemet sitter i airbagen?
:)
Min CLIO provade vi en felkodsläsare på, noll kontakt.... på min var det jordkabeln mellan batteriet o chassit. Böt jord och sen gick koderna att avläsa och bilen fungerade klockrent igen.
BIGHAL
Posts: 5
Joined: 31 May 2021, 13:33
Firstname: Roger
Surname: Halvarsson

Re: Serv och airbaglampa Clio -04

Post by BIGHAL »

Gstrom wrote: 03 May 2021, 18:57 Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med min Clio.
För ett par veckor sen började serv-lampan och airbagen lysa på min Clio så jag köpte en felkodsläsare och åkte också till en verkstad och ingen lyckas få kontakt med bilen. Så jag kan inte läsa ut några felkoder och har kört fast i min felsökning. Någon som har en idé på hur man kan lösa problemet med odb2 uttaget så jag kan se vart problemet sitter i airbagen?
:)
Min CLIO provade vi en felkodsläsare på, noll kontakt.... på min var det jordkabeln mellan batteriet o chassit. Böt jord och sen gick koderna att avläsa och bilen fungerade klockrent igen.
Åke Renååå
Posts: 1
Joined: 07 Sep 2022, 19:18
Firstname: Mattias
Surname: Bergling

Re: Serv och airbaglampa Clio -04

Post by Åke Renååå »

Gstrom
Hur löste det sej?
Jag har samma problem
Post Reply