STARTMOTORPROBLEM KANGOO

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kangoo4wdDiesel
Posts: 2
Joined: 03 Sep 2021, 16:53
Firstname: Göran
Surname: Roim

STARTMOTORPROBLEM KANGOO

Post by Kangoo4wdDiesel »

Har en Kangoo 4x4 -04 där startmotorn uppenbart har brunnit. Storsäkringen i pluskabeln vid batteriet har brunnit av, och testar man att överbrygga den så blixtrar det då man vrider på nyckeln. Bara att byta starmotor.. Jo jo, men HUR? Den sitter uppenbart med bultarna från utsidan mot vänsterhjulet, om man säger, men jag kan inte SE dom från det hållet. Har plockat ut batteriet, plåten runt det för att komma åt (trodde jag), men Jag kan inte se hur jag ska hitta, och komma dit med verktyg på nåt vis?
anteb1
Posts: 9
Joined: 30 May 2015, 15:44
Firstname: Anders
Surname: B
Location: Sundsvall

Re: STARTMOTORPROBLEM KANGOO

Post by anteb1 »

Kangoo4wdDiesel wrote: 03 Sep 2021, 17:04 Har en Kangoo 4x4 -04 där startmotorn uppenbart har brunnit. Storsäkringen i pluskabeln vid batteriet har brunnit av, och testar man att överbrygga den så blixtrar det då man vrider på nyckeln. Bara att byta starmotor.. Jo jo, men HUR? Den sitter uppenbart med bultarna från utsidan mot vänsterhjulet, om man säger, men jag kan inte SE dom från det hållet. Har plockat ut batteriet, plåten runt det för att komma åt (trodde jag), men Jag kan inte se hur jag ska hitta, och komma dit med verktyg på nåt vis?
Fick du ordning på startmotorn?
Har du drag på din behöver hjälp med hur el till uttaget är kopplat ska monter drag och det finns ingen el dragen.
A.B
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: STARTMOTORPROBLEM KANGOO

Post by Stymie »

Underifrån? Genom hjulhuset om du tar bort innerskärmen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kangoo4wdDiesel
Posts: 2
Joined: 03 Sep 2021, 16:53
Firstname: Göran
Surname: Roim

Re: STARTMOTORPROBLEM KANGOO

Post by Kangoo4wdDiesel »

Jo, Jag upptäckte också det, men hade egentligen fel sorts verktyg att komma åt dom vansinningt korkat placerade bultskallarna. Fick dock loss dem med förlängare, knut, och di andra 2 med lednyckel o vanlig ring, men Lätt var det inte. Gott om rivsår på händer o armar. Nu ska den nya tillbaka bara. (hm bara..)
Post Reply