Clio 2009 till 2012

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
oscor
Posts: 1
Joined: 09 Aug 2018, 14:36
Firstname: Oscar
Surname: Corsvall
Location: Stockholm

Clio 2009 till 2012

Post by oscor »

Hej!

Jag kollar på att köpa en Clio III årsmodell 2009 till 2012 men har aldrig haft eller har koll på Renault.
Hur är dessa bilar i kvalité jämfört med andra bilmärken? Nått generellt på dessa modeller man ska tänka eller kolla på dessa modeller?

mvh
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 2009 till 2012

Post by Stymie »

Clio III är väl en av de mest felfria bilarna. De börjar dock bli till åren.

Värt att hålla koll på:
- Kamremsbyte (6 år eller 15000 mil, det som kommer först)
- Är service utfört i rätt intervall (kolla i serviceboken (numera längs bak i instruktionsboken))?
- Fungerar alla funktioner såsom lås, startspärr, elhissar, AC, torkare och spolare etc.

Rost är normalt sett inget problem, men kontrollera hjulhus ned mot trösklarna. I övrigt som vilken annan bil som helst, går motorn rent, startar lätt? Hur är skick på bromsar och däck, hur ser karossen ut (är bilen ompysslad av ägaren eller inte).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Clio 2009 till 2012

Post by john »

Glöm inte namn på inläggen med 8)
John Ignell Enviken
Renault16fantast
Posts: 10
Joined: 23 Nov 2014, 16:33
Location: Staffanstorp

Re: Clio 2009 till 2012

Post by Renault16fantast »

Hej!

Har inte varit inne på forumet på ett tag. Jag har en Clio III 1,2 TCe dvs med turbo och 103 hk från 2011. Jag är väldigt nöjd med bilen och har bl.a. haft den och pendlat mellan Lund och Helsingborg under 1 år. Det är en rymlig bil för att vara liten samt snål med bränsle. Delar är lätta och billiga att hitta till bilen. Jag har fått byta fjädrar fram och bak samt bromsskivor bak, belägg fram och bak. Belägg är inte något att säga om men att byta fjädrar när bilen gått ca 6000 mil var lite tidigt tycker jag. Har hört andra som knorrat om fjädrar.

Jag har även haft en Clio III 1,2 med 75 hk. Att köra den i stan gick väl an men skall du ut på landsväg eller motorväg måste du plåga den för att hinna med trafiken. Bilen blir surrig i högre fart. TCe-modellen är annorlunda växlad så den är tystare i motorvägsfart samt är mkt snabbare i accelerationen. Faktum är att för min del Var TCe:n snålare med bränsle än Clion utan turbo.

Det är en billig bil vilket märks lite i materialen men du får rätt mycket för pengarna.

/Björn Selander
Björn Selander
EemeHyss
Posts: 1
Joined: 17 Dec 2019, 15:57
Firstname: Tyyne
Surname: Ruoho

Re: Clio 2009 till 2012

Post by EemeHyss »

oscor wrote: 09 Aug 2018, 14:44 Hej!

Jag kollar på att köpa en Clio III årsmodell 2009 till 2012 men har aldrig haft eller har koll på Renault.
Hur är dessa bilar i kvalité jämfört med andra bilmärken? Nått generellt på dessa modeller man ska tänka eller kolla på dessa modeller?

mvh
Köpte en bil? Det är intressant att veta yttrandet från ägaren som körde denna bil personligen.
Post Reply